Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1457 ggr
WolfFire93
2015-06-05 08:44

(S) Långhåriga musungar i Kungsbacka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag rätt många långhåriga musungar, som e färdiga att lämna mamma om ett par veckor. Det har varit riktigt varmt så deras pälsar e lite konstiga just nu, men tänkte byta till gallerbur och flytta på dem. ^^" Tror inte jag har några brunbrokiga som e långhåriga, men massa svartbrokiga X3 Pm här, kommentera

Annons:
WolfFire93
2015-06-05 12:07
#1

Ska ta bilder på var och en i helgen :3 (vet inte vad ni brukar ta för semi- långhåriga möss utan stamtavla, man kanske 30-50kr st. som dvärghamstrarna?)

Nordanälvens
2015-06-05 16:36
#2

Är möjligtvis intresserad. Har du någon aning om vad de har i sin stam? Typ morfar, mormor osv? Du kan smsa mig på 073-3337981 om du vill, så det inte blir en superlång konversation i din tråd :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Skogshumblan
2015-06-05 19:48
#3

Är eventuellt intresserad av ett par honor.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

WolfFire93
2015-06-06 18:31
#4

Nu har jag fotat den äldsta kullen som kan flytta i slutet på veckan :3

WolfFire93
2015-06-06 18:33
WolfFire93
2015-06-06 18:33
Annons:
WolfFire93
2015-06-06 18:34
WolfFire93
2015-06-06 18:35
WolfFire93
2015-06-06 18:35
WolfFire93
2015-06-06 18:36
WolfFire93
2015-06-06 18:37
WolfFire93
2015-06-06 18:37
WolfFire93
2015-06-06 18:38
#13

Tar tillbaka det XD samma mus

Annons:
WolfFire93
2015-06-06 18:38
WolfFire93
2015-06-06 18:39
WolfFire93
2015-06-06 18:40
#16

Finns fler kullar som jag kan ta kort på senare ^^

WolfFire93
2015-06-06 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tyvär blev det bara en riktigt långhårig, men jag kommer behålla honom så länge som han utvecklar en redig pung :3 Annars går det inte att avla lika bra på han, och då kommer jag sälja honom. Visar upp både han och en super färg jag fick fram, och ska försöka få långhåriga sånna :3

WolfFire93
2015-06-06 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
WolfFire93
2015-06-06 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Typ alla e lite semi- långhår bara… =_=" exempel på det e denna hona på bilden

Skogshumblan
2015-06-06 18:56
#20

Kan jag preliminärboka hona fyra och ett?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
WolfFire93
2015-06-06 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

De som har längre semi-långhår kommer nog bli som denna honan

WolfFire93
2015-06-07 10:39
#22

#20 ja det går jättebra ^^

Skogshumblan
2015-06-07 10:47
#23

Bra. Jag återkommer i pm senare idag eller morgon.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

WolfFire93
2015-06-07 11:11
WolfFire93
2015-06-07 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nyhet! :D Min riktigt semi långhåriga hona födde sina ungar inatt! Det blir kull 4 i buren med 4 honor :3 Men det e mycket jobb för mammorna :3 spänande att få se vad det blir för färger och pälsar :3 kanske ännu fler långhåriga och satin. (Inte rätt hona på bilden)

Lojs
2015-06-07 17:06
#26

Inte för att vara sån, men har de inget bomaterial att skydda sina bebisar i? Mina honor brukar bädda ner sina ungar i ett rejält bo av hushållspapper och strimlat tidningspapper.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

WolfFire93
2015-06-07 22:30
#27

Hade bara glömt det när jag städade igår X3 de har både toapapper och halm nu och vanligtvis :3 Men det e bra att du frågar :3

Annons:
Minoth
2015-06-08 12:54
#28

Jag tycker inte din uppfödning känns seriös överhuvudtaget.  Vart kommer föräldradjuren ifrån?  Har du en hane som bor med honorna hela tiden? Hur gamla är föräldradjuren? 

Glömma bomaterial när man har en hel bur full med ungar?? 

Jag vet inte vad jag ska säga. Känns inte som du har en genomtänkt avel överhuvudtaget

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

WolfFire93
2015-06-09 10:50
#29

Jag tror inte du har läst mitt tidigare inlägg här, när jag fick min första långhåriga mus. Men jag kommer ta illa vid mig av vad du tycker om mig, eftersom jag älskar mina djur

WolfFire93
2015-06-09 10:51
#30
WolfFire93
2015-06-09 10:52
#31

Jag är en utbildad djurvårdare som har div. djur hemma. Jag är Alltid noga med rena stammar och rensar bort möss som t.ex. äter upp sina egna ungar(som man tyvär får ibland av blod från djuraffär). Denna gången fick jag 40 möss av en jag känner och då vet jag inte riktigt vilka linjer som finns bakom, men jag sparade bara honorna. Och skaffade en fin hane. De får tjockt bottenmatterial, bomaterial(ja en gång i livet kan man glömma, jag e mänsklig), massa hus, hur mycket mat dem än orkar + pankakor/köttbullar/kvistar mm ibland. de får extra vitaminer, rent vatten varje dag etz. Jag älskar mina möss och gråter varje gång jag måste byta blod, då jag har sparat honor. Nu har jag dock 2 burar vilket gör det enklare. Jag gosar med dem flera gånger i veckan och pratar med dem varje dag. Men JA jag föder upp möss från början till mina ormar. Sedan fick jag en långhårig, och då bestämde jag mig för att gå med här, för jag ville fortsätta med en sån uppfödning i hobby syfte. Så då började jag med det. Men älskar mina möss och tycker det e roligt när ungarna kan flytta till någon. Jag säger INTE "kom och rädda mössen", för de mår toppen, och jag är seriös när jag säljer dem. Varför jag e med på den här sidan är för att jag älskar mina möss och vill föda upp på långhåriga möss. Jag har inga stamtavlor, men jag kan garantera fina möss som e garanterat inavelsfria från mitt håll(vilket e 4 generationer bakåt) Så jag skulle uppskatta om detta är en rolig tråd med massa söta ungar istället för deppiga människor.

WolfFire93
2015-06-09 10:59
#32

Och för att svara på lite till som du skrev: Mina hanar behöver också pause, så t.ex. så har ena buren pause nu, och sedan e det den andra som har pause. 2 månader ska dem vara innan man avlar på dem. Mina möss som jag avlar på är fullvuxna möss.

lollynonna
2015-06-09 21:32
#33

#32 2 månader?! Har inga möss men det låter extremt tidigt tycker jag. Jag väntar tills mina gerbiler är minst 8-9 månader :0

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Alana82
2015-06-09 22:34
#34

Åsikterna går isär på när det är lämpligt att avla på en mushona första gången, själv väntar jag till fem månader och tar endast en kull per bur åt gången, annars blir det så hiskeligt svårt att hålla reda på vem som är mor till vem

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Emelie-Le
2015-06-10 00:09
#35

Om du nu glömde bomaterial. Varför är det flera dagar mellan bilderna utan bomaterial. I första bilden ligger en liten helt öppet utan ett ordentligt bo och sedan de helt nyfödda utspridda utan ordentligt bo.

WolfFire93
2015-06-10 09:28
#36

Inte mitt fel om de inte lägger ungarna i husen som jag ger dem med bomaterial… :/ jag flyttade in de nyfödda…

WolfFire93
2015-06-10 09:38
#37

De bara gillar det hörnet… men jag måste ha Vattenflaskan där för hålet, annars hade jag ställt ett hus där. Bara för att alla ska förstå: De hade toapapper i huset. Det jag hade glömt att ge dem var HALM. Som jag täcker halva buren med! >:/ SÅ farligt var det inte!

ElinvBorg
2015-06-10 16:50
#38

Alla här vill bara väl och att ALLA möss ska må bra utav allting :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Emelie-Le
2015-06-10 16:55
#39

Men flytta flaskan och låt dem bo där de vill. De kanske inte vill ha ett instängt bo

Grodan
2015-06-10 18:03
#40

WolfFire93. Jag förstår att du kanske får lite reaktioner från medlemmar.

Det är främst bilden och texten i inlägg #25 som väcker känslor. Det ser stressande och mindre trevligt ut för honorna. Vi är många här som planerar våran avel väldigt noga, vi väntar länge med att avla på honor och hanar för att försäkra oss om att de är friska och sedan när honan är dräktig får hon oftast bo ensam i en bur med sina ungar - för att vara säker på att hon får den lugn och ro samt mat hon behöver och ungarna får den start i livet de behöver.

Om du känner att du nu vill satsa lite mer på musavel bör du kanske fundera över om det är något i din mushållning som du kan förbättra. Till att börja med tycker jag att du ska stambokföra dina djur. Döpa dem, skriva ner när de är födda, vad de har för föräldrar, hur länge de levde, om de var sjuka någon gång osv.

Det finns massor att läsa och lära här. Vi är en hel drös snälla och förstående människor som vill lära ut och även lära oss nytt. Ingen av oss är någonsin fullärda.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

WolfFire93
2015-06-10 20:02
#41

#38 jag förstår det, men mina möss mår toppen och de har aldrig varit sjuka. Ungarna måste må toppen hela vägen. #39 nej jag kan inte flytta min mega vattenflaska som e perfekt och skaffa en pytteliten kass flaska som man hänger i taket… de får välja ett annat hörne/ flytta in i husen eller bo kvar om dem så vill. Så länge ungarna mår toppen. #40 för det första… möss är ett flockdjur som bor i familjer, vilket e helt naturligt att de hjälps åt med ungarna. Det känns mer strassande för dem att slitas från sin flock och bo själv med sina ungar i flera veckor, för att sen sättas ihop med flocken igen. Känns dumt, Etologiskt sett… och förbjudet vad jag vet… Jag har sett stessade möss och mina är Inte stressade… Min mushållning behöver inte förbättras, mer än att jag behöver köpa nytt blod, då jag inte e nöjd med min nya hane. Stambokföra mina möss tycker jag låter kul dock. Men Alla mina möss har redan namn… har aldrig sagt att förälldrarna inte hade namn… ungarna får inte namn om jag inte behåller dem, annars blir det jobbit för mig. Mina äldsta möss har inte dött än men de e nog över året nu. 3 individer. Sedan fick jag massa nya honor och hanar. Men det hade varit trevligare om folk kunde sluta hacka på en så fort man skriver något. Och ja jag lär mig varje dag, och jag hoppas att i framtiden att det blir trevligare här. :) Mvh WolfFire93

Annons:
Nordanälvens
2015-06-10 22:19
#42

#40 Tror inte folk menar att hacka på dig. Det kan kännas så, men det är alltid olika uppfattningar när det är text istället för ett riktigt samtal. Själv hade jag aldrig haft fyra honor med kullar i samma bur, möjligtvis låta en hona bo hos en hane i en-två veckor för att sedan flytta in henne till sin flock igen och låta henne föda där, om det är en väldigt tajt flock. Det jag själv brukar göra är att låta en hona gå tillsammans med mamman tills ungarna är redo att flyttas. Men som sagt, alla gör olika och det är lätt att det blir kan kännas gnälligt.

Stambokföring är roligt, så länge en inte driver uppfödning där en har 3-4 djur som ökas till 30+ under några månader. Då blir det inte lätt att hålla reda på! Jag har själv gjort det misstaget i början av min avel, men med ett avelsmål uppsatt och en maxgräns av djur så blev det lättare och roligare.

Du kanske kan lägga ut bilder på hela buren, så kan en se hur det ser ut i helheten?
Mina möss kan också välja en helknasig plats att lägga sina ungar på, men då uppfattar jag det som att något inte stämmer eller att de helt enkelt vill ha boet just där. Ursäkta om jag skriver luddigt, jag ska inte skriva när jag är övertrött ^^'

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

WolfFire93
2015-06-11 01:09
#43

Jag kan lägga ut bilder på burarna imon, och även på de som jag igentligen vill använda(men ungarna går igenom den ena och den andra bor en duva i XD). För själv tycker jag att burarna e för små, men de är helt lagliga…

ariama
2015-06-11 08:52
#44

Hej WolfFire och välkommen hit! 😘

Den här tråden är en sådan där tråd som är jättesvår att skriva något i!!! Därför har jag också låtit bli.

Det viktigaste av allt, är att "inte mobba bort dig", för det finns ingen annan stans som du - och dina möss - kan få bättre hjälp att förbättra förhållandena för dina möss.

Om du blir sårad och kränkt, försvinner du givetvis, och mössen får fortsätta leva som de gör.

Det svåra är, att tala om för dig, UTAN att du tar illa upp, att dina möss KAN leva sina liv på ett bättre vis.

Det är MYCKET lätt att ha möss!! Det är MYCKET lätt att få musungar!! Det klarar de under nästan vilka förhållanden som helst.

Men de ska INTE BEHÖVA leva under "vilka förhållanden som helst"…

Jag vet och förstår, att du älskar dina möss.  Och visst är möss underbara små varelser!! 😃 Din kärlek till mössen har jag verkligen inget att invända mot! 😘

Men jag HAR något att invända mot, hur de behöver leva sina liv, utifrån de foton jag ser.

Främst är det bilden i #25 som gör mig mycket ledsen.

Om en musmamma - som INTE är stressad - har möjlighet att gömma sina ungar inne i ett bo, där hon får bädda in dem dessutom, så gör hon det!!! Till 100%.

Det säger mig, att denna mamma ÄR "stressad".

Det betyder inte att hon inte kan klara av det, för möss klarar av det mesta!! Men vad VILL VI att de ska behöva klara av?

INGEN musmamma VILL behöva "sprida ut sina ungar" på en öppen yta.

Du glömde? Men för mamma mus är din glömska stressande!!

Om du håller i en musunge, känner du kanske att de är liksom "lite klibbiga"? Nyfödda ungar "klibbar fast" vid varandra, De är skapta så, för att "klibba ihop" inne i ett väl isolerat bo som mamma mus byggt. Det är så de håller värmen!!! Både genom att vara tätt tillsammans, och genom att mamma mus byggt ett bo.

Jag ser ofta sådana här bilder på internet. Musungar utspridda lite här och var i en bur. Jag blir lika ledsen varje gång.

**Det finns inget så missförstått djur som möss!!!
**

Och det finns inga djur som får fara så illa!!

Antingen på grund av nonchalans, eller på grund av ren okunskap.

Och för att de klarar av att fara illa, för möss är överlevnadskonstnärer - det är deras förbannelse …

Det är så oerhört sorgligt…

Strunta i stamtavlor och annat "pappersarbete". Det är inte viktigt.

Men "strunta" inte i, hur diina möss har det, och lever sina liv. Och "strunta inte" i, vad folk här försöker säga, i (faktiskt) så försiktiga ordalag som det går.

Att älska sina djur … ja, det räcker inte, när det saknas kunskap. Och om du VERKLIGEN älskar dina djur, så försöker du kanske förbättra lite, i alla fall?

Då kanske du frågar lite mer, istället för att bara försvara?

Nu hoppas jag VERKLIGEN att jag inte skrämt bort dig!!! Jag hyser inte det minsta lilla agg mot dig! Du har JÄTTEGULLIGA möss, som jag förstår att du älskar!! Vem kan låta bli!?! 😘

Och du, vi är SNÄLLA här inne!!! Det är bara så otroligt svårt att ge konstruktiv kritik, när man ser att något inte riktigt är som det ska vara.

ajanki
2015-06-11 09:04
#45

#44 Otroligt bra skrivet! Du fick med precis allt som jag själv försökt skriva i flera dagar nu..men det har inte blivit tillräckligt bra!

TS läs igenom ariamas inlägg noga och tänk efter lite innan du svarar. Ingen här vill dig illa, vi vill bara hjälpa dig!

Och jag tycker faktiskt att alla i tråden varit snäll mot dig.

Önskar dig och dina möss lycka till❤️

Grodan
2015-06-11 20:52
#46

#44 Tack amaira! Jag visste att du skulle komma in och skriva alla dina underbara meningar.

Varför jag anser att dokumentation om mössen är viktig är för att man skall kunna ha fokus på djurens hälsa och kvalitet samt för att kunna ge mössen ett högre värde. Det är också intressant för att utröna vilka arvsanlag som finns i släkten. När man dokumenterat några led allt om mössen i stammen så ser man snabbt om det finns några ärftliga defekter och kan rätta till detta - antingen genom att avla in nytt bra blod (att det är bra kan man utläsa ur dokumenten!) , avsluta linjen eller vänta ut kullen och endast avla på någon av de bästa hanarna om kullen visar sig frisk vid ca 1½ års ålder… eller på annat sätt… Man jobbar som uppfödare, hela tiden, för att förbättra djurens hälsa, livslängd och mentalitet.

Nu är detta inte det viktigaste, men eftersom jag är den som kommer att förespråka dokument så lägger jag ner den här minuten på att skriva de här orden. 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
2015-06-12 21:16
#47

Hej alla i tråden. Nu kanske ni tycker att jag gör fel här men jag har idag varit hemma hos ts och hämtat hem två fina möss. Jag kan ärligt hålla med om att det inte kändes riktigt bra med små nyfödda möss i samma bur som de som är klara att flytta och att de inte hade hus att skydda sig i men jag tror ärligt att ts är ung och oerfaren av möss. Och vem av oss är inte ny någon gång? WolfFire jag hoppas du tar mina ord på rätt sätt för det som de mer erfarna uppfödarna här skriver känns som saker du kan ha nytta av att ta till dig. I all välmening skrivet WolfFire. Och ni här i tråden…. En del inlägg kan tolkas som rätt hårda men de sista tongångarna är iaf jag mer glad att se. Vi som inte köper möss från svemusreggade uppfödare har också känslor och tankar. Våra möss är också levande varelser. Och vi kan alla få en bra sajt om det är mer förståelse för att vi alla vill mössens bästa men alla har inte kunskaper som en del mer erfarna ser som självklar kunskap. I all välmening skrivet från en som är stolt musägare till sju fina möss!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Lojs
2015-06-13 09:48
#48

#47 Jag föder själv upp oreggade möss, men har aldrig upplevt att man inte är välkommen här i forumet, alla har alltid varit jättetrevliga trots att jag inte är med i någon förening eller så. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Skogshumblan
2015-06-13 10:11
#49

Lojs så bra att du känner så. Nu känner inte Ts så och jag har tyvärr del i det med mitt svar som var vänligt menat. SÅ vad gör vi för att få Ts att våga fråga saker här igen och kunna bli en toppenuppfödare med fortsatt fina möss?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Alana82
2015-06-13 14:13
#50

Själv låter jag alltid blivande mödrar gå kvar i flocken, den lilla erfarenhet jag har säger att de blir enklare för dem när de inte behöver passa på ungarna hela tiden, de andra hjälper till med att värma, tvätta och hålla reda på de små, medans mamman då kan få välbehövlig vila på annat håll i buren

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2015-06-14 08:27
#51

#47 "Vi som inte köper möss från svemusreggade uppfödare har också känslor och tankar. Våra möss är också levande varelser. "

Ja precis absolut!!!!! 

"Och vi kan alla få en bra sajt om det är mer förståelse för att vi alla vill mössens bästa men alla har inte kunskaper som en del mer erfarna ser som självklar kunskap."

Ja precis absolut!

Och så det här alltid lika svåra i kråksången - hur GÖR MAN, hur SÄGER MAN, hur ÖVERFÖR MAN, en del av vår "självklara kunskap" till de som ännu inte har kunskapen?

Är inte även "ickereggade zoomöss" värda att få ta del av basic kunskap om basic mushållning?

Ibland stöter jag på människor som VILL, de vill veta, de VILL lära sig, de bryr sig om mössen (oavsett ursprung). Då är det ju inget svårt.

Och ibland möter jag motstånd. Det spelar ingen roll vad jag säger, eller på vilket vis, musägaren VET redan allt, och mössen det gäller har inga problem. Trots att motsatsen faktiskt är bortom allt tvivel…

Vad gör man då, med all sin "självklara kunskap" (som faktiskt inte ens behöver vara särskilt djup, bara handla om basic behov… ) ?????

Skogshumblan
2015-06-14 11:42
#52

Man svarar och utgår ifrån att man själv och andra här inne vill gott för möss och människor. :) Dock har jag inte alltid upplevt det så. Något har hänt här under våren och det är gött att det blivit mer aktiva värdar som svarar och vill hjälpa.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2015-06-14 12:59
#53

Ja, man svarar … så gott och vänligt man kan … och det räcker inte till … personen försvinner…

Vad gör man då? 😕

Skogshumblan
2015-06-14 13:35
#54

Ariama. Ni andra här inne också. Jag tror och står för att i denna tråd har jag del att ts känt sig sårad och blivit ledsen. Kanske är det så enkelt att om man lämnar så gör man det och det finns inget vi som är här kan göra. Kanske är det så att ibland tar man åt sig fast man inte borde. Man läser med ögon som utgår ifrån att någon nedsättande eller annan negativ åsikt om en finns. Det är min tanke om ts och denna tråd. Jag hoppas ni och vi som är sajten här inne fortsätter såhär positivt och gott. För våra möss :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ajanki
2015-06-14 14:31
#55

Jag läser, läser och läser denna tråd om och om igen…och jag kan inte se att nån är elak mot TS…Bara goda råd, svar på det hen frågat.

Även om det är möss vi håller på med (och inte stora djur som hund, häst) så vill vi som avlar, älskar och äger denna underbara djursort att allt ska vara så bra som möjligt för den lilla musen!! Vi blir aldrig fullärda, vi lär oss något nytt varje dag! Om jag lägger ut en bild på nån av mina möss där det ser ut som om den inte mår bra, har dålig bur, har ohyra, är i dålig kondis eller vad det nu kan vara för fel…då är jag glad om nån påpekar det till mig!! För då kan jag bättra mig, man blir hemmablind ibland och ser inte alltid själv att nåt inte är som det ska.

Jag är säker på att det inte var nåns mening att såra TS, bara se till att hens möss har det så bra som det bara går!

Annons:
Skogshumblan
2015-06-14 14:51
#56

Precis!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2015-06-15 17:15
#57

Jag förstår precis. Absolut. Det går inte att låta bli att bli berörd när man får kritik som inte känns positiv. Jag om någon vet det.

kram Wolffire ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2015-06-15 17:17
#58

Jag gör såhär att jag låser denna och så börjar vi om.

jag ser något inlägg som jag borde ta bort, men det är lixom för sent nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: