Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 882 ggr
[Khentesh]
6/9/15, 10:06 AM

Mus söker kärleksfullt hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en liten ungmus som jag måste adoptera bort. Jag vet inte om det är en hon eller en han, men den är vänlig, social och nyfiken. Jag har ingen aning om vilken typ av mus den är, eller vilket hårlag den har. Jag bor i Kristianstad.

Annons:
[Synnerlig]
6/9/15, 10:17 AM
#1

Vart kommer musen ifrån? Vet du hur gammal hen är förutom att det är en "ungmus"? 🙂

[Khentesh]
6/9/15, 10:40 AM
#2

Den kommer från en uppfödning i Skåne, den skulle blivit orm mat, men jag klarar inte av att mata med levande. Det är så att jag har en orm som matvägrat sedan i mitten av mars, och den är livrädd för upptinat, så för att den inte skall svälta ihjäl, var jag illa tvungen att köpa levande möss. Men jag kunde inte låta den lilla musen dö. :'(

[Synnerlig]
6/9/15, 10:55 AM
#3

#2 Usch, mitt hjärta brister 😕 Vart finns den lilla musen?

[Khentesh]
6/9/15, 11:24 AM
#4

Ja, jag började gråta när jag skulle mata ormen. Sen tycker jag synd om ormen också. Musen finns i Kristianstad, på Vilan. I Skåne. Var finns du?

[Synnerlig]
6/9/15, 2:14 PM
#5

#4 Det är klart.  Jag älskar alla djur, men jag skulle aldrig kunna ha djur som jag måste mata med andra djur.

Aha, det är tyvärr lite långt bort då. Jag bor i Stockholm. Jag hoppas att någon i närheten kan adoptera det lilla pyret.

CaptainBunchie
6/9/15, 2:47 PM
#6

Jag skulle kunna ta hand om h*n, men bor tyvärr lite långt bort jag med, Jönköping (och kan inte ta mig någonstans direkt, möjligtvis det längsta jag kan möta upp är Lessebo/Eriksmåla-trakten i södra småland eller någonstans däremellan på väg till Jönköping)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[Khentesh]
6/10/15, 12:48 AM
#7

Hejsan! Först av allt vill jag tacka er för att ni förstår situationen och att ni inte har blivit arga på mig för att jag har ormar. Det är svårt att älska både rovdjuret och dess byte, och jag förstår att ni härinne på mus i fokus måste känna avsmak inför tanken att möss blir föda. Jag själv känner samma sak, och det var därför jag inte kunde ge musen till min struliga orm. Jag ber om ursäkt ifall jag rört upp känslor och tankar, jag vill ju inte göra någon ledsen. Men jag visste inte vart jag skulle vända mig för att hitta ett hem till den lilla musen. Nu har det ordnat sig tror jag, för jag har hittat en tjej som vill ta hand om den. Det är tjejen som har Brokaninernas uppfödning här i Skåne. Tack så jättemycket för att ni bryr er om alla liv. 💖

[Synnerlig]
6/10/15, 8:52 AM
#8

#7 Ja, det är krångligt det där när man har ett rovdjur som behöver levande föda. Ormar sköter ju detta annars själv i det vilda. Jag älskar som sagt alla djur och jag önskar väl att människor inte födde upp djur över huvud taget (främst då det är så många djur som blir utan hem) och särskilt inte djur som man behöver mata med andra djur för det blir ju så krångligt speciellt om ägaren faktiskt bryr sig om allt liv ❤️

Jag är glad att jag bara tar hand om en liten kanin som springer runt här hemma hos mig och äter hö 😃

Jag är så glad att det har löst sig för lilla pyret och hoppas att hen får ett fint hem! Om du får veta någon gång vad det är för kön och vad den fått för namn så får du gärna berätta, för det skulle vara trevligt att veta att den får en typ av identitet på något sätt 🙂

[Khentesh]
6/10/15, 10:32 AM
#9

Jag får nog veta vilket kön hen har om en vecka, då mitt sommar-resekort börjar gälla. Då kommer jag att skriva här så att ni vet. 💖

Grodan
6/11/15, 9:23 PM
#10

#0 Så rart av dig. Jag förstår precis känslan. Speciellt när det är en tillgiven och söt mus. Jag har också räddat möss som skulle bli rovdjursmat och jag kan göra det igen.

#7   Nej vi blir inte arga. Vi musfolk är ett luttrat släkte😉, men vi vet ju även att rovdjur måste äta och många rovdjur äter möss. Många av oss använder även våra avlidna möss till återbruk, dvs ger dem till rovdjur. Jag själv ger mina illrar de möss som jag avlivar pga sjukdom eller ålder. Självdöda vill de tyvärr inte ha.

Det enda som man ev skulle kunna diskutera med denna tråd är att det är emot lagen att ge möss levande till ormar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

redsteinedrose
6/11/15, 9:40 PM
#11

Jag måste tillägga att det är förbjudet att ge levande gnagare eller annan föda (förutom insekter) till ormar eller andra djur. Du kan läsa mer om detta i L80

:)

[Synnerlig]
6/12/15, 1:10 PM
#12

Oj, jag hade ingen aning om att det var olagligt att ge levande föda till rovdjur. Det visste kanske inte TS heller. Bra att ni tog upp det! 👍

redsteinedrose
6/12/15, 10:22 PM
#13

Det var så lite så :) jag går djursjuksvårds linjen så l 80 diskuteras ofta ^^

Annons:
Grodan
6/15/15, 5:37 PM
#14

Vi är högst medvetna om det och därför skrev jag det i #10.

Jag tänkte också att det borde kunna finnas något litet kryphål i lagen för de ormar som vägrar att äta dött och svälter sig… så som TS faktiskt beskrev sin orm. Jag har för mig att det finns undantag för giftormar eftersom deras gift måste vara med i processen äta/smälta maten…

obs! jag vet inget speciellt alls om ormar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: