Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 737 ggr
Skogshumblan
6/12/15, 1:45 PM

Fråga om beteende.

Hej på er. En av mina möss har relativt nyss börjat ge mig bitar av flis eller putta upp stora vallar av strö åt det håll jag är i buren eller då jag sitter utanför. Har jag handen i buren botten begraver hon illa kvickt min hand. Var betyder det? Hon är väldigt social och söker gärna lite kontakt så det är inte minsta lilla aggression i det hela.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Lindb
6/15/15, 4:08 PM
#1

Det här vill jag också ha svar på, om någon har en bra tolkning på det beteendet. Mina möss jag haft har också då och då gjort så. Är det en lek-grej?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
6/25/15, 12:27 PM
#2

Jag har inte den minsta lilla aning. Har inte upplevt det själv.

Möss gräver gärna ner mat som blir över, och som luktar, så det inte lockar till sig rovdjur. Men därifrån till en människorhand, som de är bekant med, förstår sig på och gillar ( ? antar jag?) ser jag inget samband mellan.

Jag vet alltså inte vad de gör, eller varför.

Alwyn
6/25/15, 5:52 PM
#3

Spännande, vore kul att höra om det är många som upplevt samma!

Galenidjur
6/25/15, 9:34 PM
#4

Samma sak gör mina möss ibland. De begraver ens hand i massa spån och puttar man undan spånet  begraver de den snabbt igen. Tycker det är gulligt , men undrar också vad det betyder 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Minoth
6/25/15, 10:30 PM
#5

Har läst om detta innan, men har aldrig fått svar på varför mössen gör så. 

Kan ju vara att hon vill ha bort dig från hennes bur. även om hon är social och trevlig.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Alwyn
6/26/15, 8:45 AM
#6

Jag skulle tro att Minoth är på rätt spår här faktiskt. Även om musen är social och gillar människans sällskap så är man ju inne i deras revir med en främmande doft. Vi är ju primater och jag skulle gissa att vi luktar ganska mycket för en mus (har ni någonsin luktat på en apa på Skansen eller liknande så förstår ni) och den naturliga instinkten blir då att försöka dölja den lukten för att undvika att attrahera predatorer.

Annons:
Skogshumblan
6/26/15, 9:42 AM
#7

Ja Minoth och Alwyn så kan det mycket väl vara. Fick även en förklaring till varför mina två andra möss begraver sin mat. Tack!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Alwyn
6/26/15, 1:40 PM
#8

Att de gräver ner maten är ju en överlevnadsinstinkt ;) det gör de även i det vilda, fall i fall det kommer hårdare tider då maten inte är lika överflödig. Den som spår hen har!

Skogshumblan
6/26/15, 2:14 PM
#9

Ja precis. Men ägg fullt med spån och hö i varkee ser eller låter så värst gott. Haha.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Alwyn
6/26/15, 8:50 PM
#10

Haha blä!

Grodan
6/30/15, 6:24 PM
#11

Alwyn är klok 😃 vi luktar apa… hehe

Jag har observerat beteendet ja, men aldrig kunna komma fram till annat än det ni nu gjort.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
6/30/15, 9:49 PM
#12

Hahaha ja jag tror faktiskt att vi gör det, luktar apa alltså. Vi känner det inte själva så klart eftersom vi är i det hela tiden, men antagligen luktar vi ganska starkt och konstigt för andra djur.

Grodan
7/5/15, 2:55 PM
#13

Precis, därför känner jag mig så himla trygg när jag går ut mitt i natten i skogen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
7/5/15, 3:26 PM
#14

Även om jag inte själv känner att jag luktar apa, så händer det att mina möss talar om det för mig på ett ganska uttryckligt vis. Det ser så roligt ut!

Mina tama och vana bryr sig förstås inte, de är vana. Men särskilt ungmöss, och de som från början är lite "räddare",  gör grimascher när de luktar på mig, hahah!

De kommer fram, nosar på min hand,  och liksom kniper ihop ögonen, som om det luktar jättekonstigt, och så vänder de och springer. Inget tvivel om att de reagerar starkt på just min lukt. *rodnar en smula generat* ☺️

Alwyn
7/5/15, 6:01 PM
#15

#14 Hahaha gud så kul! 😂

Grodan
7/5/15, 7:40 PM
#16

#14 tsss 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: