Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1206 ggr
KickiG
6/15/15, 9:17 PM

Knöl över ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har jobbat mycket de sista dagarna, och inte haft så mycket tid över för mössen. Har tittat till dem alla dagar, så jag sett att de mår bra. Men tydligen har jag inte riktigt TITTAT för idag upptäckte jag att Vega har fått en knöl över ena ögat. Alternativt så har den dykt upp väldigt snabbt.

Hon verkar pigg i övrigt, fast ögat ser irriterat ut.

Har ni sett något liknande? Ska ringa veterinären i morgon och försöka få en tid till eftermiddagen.

Tyvärr är bilderna inte de bästa, fröken vägrade sitta stilla tillräckligt länge.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Skogshumblan
6/15/15, 9:49 PM
#1

Lilla finisen. Hoppas du får tid snabbt och att det är ofarligt och läker fort.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ajanki
6/16/15, 8:04 AM
#2

Jag vet inte vad det är egentligen, har fått det ett par gånger på två av mina möss. Brukar kalla det blemma eller finne…😛den har försvunnit av sig själv båda gångerna. Är ju lite svårt att se om det är samma som mina möss hade men jag tror det.

Lycka till med henne!

KickiG
6/17/15, 7:06 AM
#3

Knölen är hård, mycket mycket lik en tumörknöl. 😕 Efter diskussion med veterinären så kom vi fram till att eftersom Vega är glad och pigg så testar vi med  antibiotika, och håller tummarna för att det är en tandinfektion eller en varböld av annan orsak. Han gav det 50/50 chans, och det är odds som i mitt tycke är tillräckligt bra, i synnerhet med en så här trevlig musa.

Sker inga förändringar eller om det blir värre står jag inför valet operation (som antagligen för med sig att hon förlorar ögat eftersom det är så nära) eller avlivning.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Skogshumblan
6/17/15, 10:50 AM
#4

Håller tummarna för att det läker fint nu. Vackert namn din fina har före sten!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Zamwyn
6/17/15, 1:04 PM
#5

Vad tråkigt för dig och din lilla musa. :( Hoppas det ordnar upp sig!

KMJPAH
6/18/15, 8:44 AM
#6

Hoppas innerligt att de går bra för din fina Vega.

Annons:
ajanki
6/18/15, 8:59 AM
#7

Så tråkigt! Håller tummarna att hon blir frisk❤️

KickiG
6/18/15, 9:37 AM
#8

Tack alla! Än ser jag ingen förändring, varken till det bättre eller sämre. Allmänkonditionen är fortfarande bra, hon klättrar, äter, dricker, springer omkring helt vanligt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
6/18/15, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Suddig bild igen, men här ser man bra hur stor knölen är.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
6/19/15, 7:54 AM
#10

Ja, den ser stor ut. Men det som fick mig att tro att det var en blemma eller finne är att det ser ut att finnas en öppning på knölen?

Emouse
6/21/15, 8:00 PM
#11

Ajajaj, hoppas den försvinner! Har inga större erfarenheter om tumörer och cystor. Men det ser ut som om det är större än en finne och finnar vad jag vet växer inte så snabbt?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
6/21/15, 11:38 PM
#12

Jag har tyvärr inte så positiv erfarenhet av knölar som sitter vid eller bakom ögat. Om det är en infektion bör du prova med antibiotika eller kortison.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
6/22/15, 10:15 PM
#13

#10 Jag hittar ingen öppning i den, och den känns inte riktigt som en finne tycker. jag.

#12 Anvnder antibiotika nu, men det har inte skett några förändringar alls ännu. Tror nog inte det kommer få ett lyckligt slut det här, tyvärr.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
6/23/15, 5:51 PM
#14

#13 Näe, risken är ju tyvärr att det är en tumör. Hur länge har du gett antibiotika och vilken sort?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
7/7/15, 10:26 PM
#15

Lite sent svar här… Oftan akvakol gav jag i 10 dagar, men märkte bara en liten förändring. Vega verkade inte störas av sin knöl, så jag matade på med hälsosamt istället och har följt med läget. Nu tycker jag att knölen har blivit mindre. Helt borta är den inte, men inte lika utstående mera. Så håller tummar här för att det bara var böld av något slag och försvinner helt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
7/7/15, 11:28 PM
#16

#15 Åh, vad skönt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
7/8/15, 7:10 AM
#17

#15 Åh, härligt att höra! Håller tummarna att det fortsätter på rätt väg!

ariama
7/8/15, 4:46 PM
#18

Så skönt. Och så fint att den går att behandla bort! En sådan böld bör ju ta tid att försvinna, tycker jag, när kroppen själv ska ta hand om den.

Jag har obducerat några sådana där bölder (eller liknande) och funnit just var (eller liknande) inuti dem. Dvs inte tumörer. Men ganska djupt liggande, dvs inte så lätta att tömma, så som jag förstår det. Även att det varit flera mindre ihop (så om man lyckats tömma en eller två så finns ännu någon kvar).

Mössen får ju mest juvertumörer, och även om deras juvervävnad finns nästan över hela kroppen så inbegriper det ju inte ögonen … 😉

Grodan
7/8/15, 4:51 PM
#19

#18 Ja, jag hade ju en kille som du öppnade. Han hade något vitt där… fett? talg?

Skulle vara intressant att få reda på vad som orsakar det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/8/15, 4:54 PM
#20

Ja precis, "något vitt". Var, fett, talg?? Och i olika "celler" liksom. (inte kropps-celler utan avdelningar). Svårt med orden när jag inte vet vad jag skriver om … ☺️

Annons:
Grodan
7/8/15, 4:57 PM
#21

Man borde skickat in det för analys


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/8/15, 5:00 PM
#22

Nästa gång kanske… Är ju en bra idé.

Grodan
7/8/15, 5:01 PM
#23

Om man inte har ett eget lab då… hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
8/2/15, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Borta! 😃 🥳 ❤️

(Redigerar: Knölen är alltså borta, inte Vega-musen. Hon är väldigt mycket kvar här!)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
8/3/15, 7:28 AM
#25

Åh vad härligt!! Och vad bra att veta också, att såna där ögonknölar kan behandlas med antibiotika.

Zamwyn
8/3/15, 7:48 AM
#26

Grattis till musans tillfrisknande, vad jätteskönt!

KickiG
8/3/15, 8:16 AM
#27

#25 För att vara helt ärlig, så är jag inte säker på om det var antibiotikan, lite mera grönt och hälsosamt att äta eller Vegas allmänna kondition som gjorde att knölen försvann. Eftersom det tog så lång tid, så tror jag att det var en kombination av allt.

Men visst är det härligt att hon blev bra! Det är faktiskt första gången  en av mina insjuknade möss har tillfrisknat, så det gav en så otroligt härlig känsla!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ariama
8/3/15, 2:35 PM
#28

Jag kan ändå tänka mig att det var anitbiotikan. Däremot måste det väl ta tid för kroppen att absorbera bort allt det där igen, för, i alla fall det jag har sett, är en ganska stor mängd "gegga", som inte har någonstans att ta vägen. Eller?

KickiG
8/3/15, 10:08 PM
#29

#28 Jo, det har du ju rätt i.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Skogshumblan
8/5/15, 4:30 PM
#30

Så skönt att rätt "sak" försvann å inte fel. ; )

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
8/24/15, 4:14 PM
#31

En solskenshistoria. 

Men hur ser historiken ut då - vad har du gjort och hur lång tid tog det vill jag alltså åt här…

15/6 Vegas knöl upptäcks

17/6 - 27/6 Antibiotikakur

x/x ?

x/x ?

2/8 Knöl borta


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
8/24/15, 9:37 PM
#32

#31 Mellan den 27.6 - 2.8 så gjorde jag faktiskt ingenting annat än att jag lade lite extra vikt vid kvaliteten på maten. fröblandningen var den samma, men de fick lite mera färskvaror. Mest frukt och grönt, eftersom damerna tenderar att lägga på hullet. 

I början på juli så tyckte jag mig märka att knölen började minska i storlek, men det gick väldigt långsamt så i början var det svårt att se. Jag märkte det främst på att ögat återfick sin normala form. 

Men på det stora hela så var det en långsam process. Knölen kom väldigt fort, men tog lång tid på sig att försvinna. 

Helt ärligt så följde jag under flera veckor mest med hennes allmäntillstånd, redo för en sista resa till veterinären om hon skulle ha börjat lida av knölen. Men sådana tecken visade hon aldrig, inte ens när den var som störst.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: