Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 388 ggr
Emelie-Le
6/27/15, 10:00 PM

uppfödare i örebro/kopparberg/karlskoga me omnäjd

Letar ev möss.

Kraven är sociala, modiga (mot folk), kunna hantera (vet att det är dels träning.)
vill ha 3-4 stycken honor. (eller om ni rekommenderar två början så går det bra De kommer bo i ett akvarium lagligt för 20. Torrfoder blandning själv alltid framme, färskmat och liknande morgon och kväll. Samt vara i lekhage någon/några timmar om dagen om de gillar det
Även om färg inte är det viktiga så skulle jag gärna ha olika färger/teckningar på dem.
Om transport går att ordna så kan jag tänka mig längre håll.

Kommer INTE bli eller avlas för mat.

Annons:
Tsunamis
6/28/15, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Möss är inte ett modigt djurslag, så det är lite tokig formulering där. Men temperamentsavlade kan de absolut vara och bli tama, men det är ofta olika personligheter och beteenden i en grupp på 4 möss. Jag finns i Göteborg men har min släkt i både Örebro och Karlskoga och kommer åka till Karlskoga eventuellt i början av juli eller i början på augusti. Har Svart, Cream, Choklad och Agouti Brokad just nu och eventuellt lite Hereford (bläsat) längre fram. Kan ta lite nya bilder när jag är hemma igen på tisdag.

MvH  Tsunamis

ariama
6/28/15, 9:37 AM
#2

Möss kan vara "modiga", men det är ofta kombinerat med "ett springigt beteende" (på lite olika vis, som kräver en hel utläggning för att förklara de olika varianterna).

Bäst är i alla fall de möss som glatt springer upp i min hand, och sedan inte springer vidare, utan gillar att bli kelade med, eller "visade världen" från min hand. Men såna möss kräver ganska mycket berikning för att må som bäst. Dvs de är mer sällskapsdjur än uppfödardjur (som behöver finna sig tillrätta i mindre burar med mindre människosällskap)

OCH de är ganska sällsynta…

Emelie-Le
6/28/15, 9:37 AM
#3

Jajag vill gärna se bilder :-)

Tsunamis
6/28/15, 10:23 AM
#4

#2 modighet för möss är de som är överdominanta, som den hona du berättade om i en tråd som inte sprang undan för händer oavsett vad som hände och visade sig vara alldeles för kaxig och elak mot andra istället. #3 japp tar och fottar dem på nytt :) de 2 tjejerna på bilden är de brokade som är till salu, rätt så nytagen bild.

MvH  Tsunamis

ariama
6/28/15, 5:20 PM
#5

#4. Nä, instämmer inte. Eller jo visst, det också.  Men möss kan vara så olika! De behöver inte vara dominanta för att vara modiga.  Men som sagt, det är ovanligt med möss som är både modiga och vänliga mot folk och fä. Dock går det inte att dra ett beteende över en kam. 🙂

Upp till toppen
Annons: