Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 543 ggr
Alwyn
7/3/15, 8:27 PM

Sebramusens rädsla, plågeri?

Jag har nu frågat flera som har erfarenhet av Sebramöss ( eller Gräsmöss som de ju heter) om deras temperament och skygghet. Svaret blir alltid lika kort och jag läser in en viss ton av irritation bakom det: "Sebramöss är inga keldjur de ska bara tittas på." Jag kanske missuppfattar det hela men för mig är det lite som att förolämpa den som frågar. Så nu frågar jag er alla med erfarenhet och hoppas på ett mer utförligt svar Glad

Jag undrar hur de är i sättet och hur rädda är de? Alltså, kan man grejja lite i buren och byta mat och vatten utan att skrämma livet ur dem? Hoppar de i skräck av att man rör sig i rummet? Jag vill veta eftersom jag planerat att skaffa, men oroar mig lite över om det egentligen är djurplågeri att över huvud taget ha dem…? Har inget som helst behov av att kela med dem utan vill mest jobba med berikning och miljö till dem. Vill dock inte utsätta djur för skrämsel varje dag.

Annons:
Tsunamis
7/3/15, 11:00 PM
#1

Det är många som skaffar fel djur av fel orsaker. Folk som varit på djurforum länge får ofta samma frågor upprepade gånger också.

Många dras till Zebramöss av just utseendet och blir sedan besvikna att de blir avrådda från att skaffa dem, eller helt enkelt skaffar dem och tycker de är tråkiga som är så rädda. Mår djuren bättre av att hamna i fel hem och sen tillbringa sitt liv med fel skötsel eller blir omplacerad till någon annan?

Zebramöss verkar inte få ut något av mänsklig kontakt, de mår bäst ostörda i terrarie. Nu kanske Ajanki inte håller med mig där då de går att få handvana med mycket kontakt dagligen och tålamod, men då ska man ju också veta att det krävs mycket. Vill man ha exotiska möss som faktiskt gillar människokontakt så rekommenderar jag istället taggmöss alla gånger i veckan. Eller helt vanliga sällskapsmöss som är domesticerade och gillar mänsklig kontakt.

MvH  Tsunamis

Alwyn
7/3/15, 11:15 PM
#2

Tack Tsunami för ett mer utförligt svar, det är alltid trevligare och mer givande än korta vassa kommentarer som förutsätter att den frågande har noll koll. Att folk undersöker noga genom att fråga folk med erfarenhet tyder enligt mig inte på att djuren kommer att hamna i fel hem så jag är osäker på vad du menar där. Hur rädda upplevde du att dina va? Mådde de dåligt av att du rörde dig i rummet eller bytte saker i buren?

Tsunamis
7/3/15, 11:52 PM
#3

Korta frågor får korta svar det är min erfarenhet i alla fall.

Zebramöss står still som försvarsmekanism för att undgå att bli upptäckta. Deras andra försvar är att springa och de är väldigt snabba och smidiga. Så det enda du kommer märka först är att de står still. Mina som jag hade i 2 olika omgångar upplevde jag aldrig som att de vande sig vid att ha mig där i buren. Hade jag tur stod de still och hade jag otur hoppade de rakt upp i luften så ett terrarium med skjutglas är att rekommendera.

MvH  Tsunamis

ajanki
7/4/15, 8:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Det man ska veta från början när man skaffar sebramöss är att mössen kanske inte alls blir tama utan att dom är som Tsunamis skriver, ibland sitter still och ibland hoppar när man är i buren och håller på. 

Jag hade nog tur har jag förstått så här i efterhand…när jag fick mina sebramöss så var det tre vuxna och fem bebisar. Bebisarna blev otroligt tama och tyckte om mig, gick frivilligt upp i min hand om jag satte ner den i buren. Men jag hade ju hela tiden i tanken att dom bara kunde hoppa iväg, så jag gick aldrig runt i rummet med mina sebramöss utan jag höll mig vid buren.

Att dom skulle vara rädda för att du går runt i rummet tror jag inte. Dom kommer vänja sig vid det, det gjorde mina sebramöss.

Lycka till med dina sebramöss! Jag tycker att det är otroligt vackra, intressanta och mysiga små möss!

Om det är nåt du undrar över eller bara vill prata om dina sebramöss så får du gärna höra av dig till mig!

Alwyn
7/4/15, 7:14 PM
#5

Tack ska ni ha! Nu känner jag att jag har fått en bättre uppfattning om deras skygghet. Satt i ett trevligt samtal med uppfödaren idag som berättade att hon inte upplevde sina som så jätterädda…de kom fram till handen när hon pillade i buren och så. Jag har en möbel som jag nu bygger om och där har de öppningen fram, det är skjutglas. Tusen tack Ajanki jag kommer säkert att höra av mig till dig :)

Grodan
7/5/15, 2:00 PM
#6

Mycket intressant tråd.

Jag tycker sebramöss är fina, men jag kan själv inte ha sådana djur som inte är "riktiga husdjur", dvs djur som får ut något av att vara med människor. Vi är alla olika och jag beundrar folk som har sådana djur. T ex tycker jag att eremitkräftor är otroligt balla, men jag skulle aldrig kunna sköta om några som det är nu - de är på tok för krävande.

I a f så följer jag gärna utvecklingen med dina sebror, Alwyn, och jag hoppas att du och ajanki inte försvinner från sajten och pratar för mkt privat om dem. Vi kan alla må bra av att följa dem, få lära oss mer och berika vårat liv med fina bilder på sebror - för de är ruskigt söta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
7/5/15, 6:06 PM
#7

Tack Grodan, jag lär inte försvinna helt, berättar gärna om hur det går och visar bilder och så. Tänker nog köpa en bil i Skåne snart så kan vi hämta dem och köra upp dem själva 🙂

Upp till toppen
Annons: