Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 628 ggr
ariama
7/8/15, 4:16 PM

Söker möss ... (lista till jultomten)

Nu är jag lite cynisk … ☺️men kan inte låta bli. (skojar mest).  Blev inspirerad av Grodans köpe-annons. Och min text är "omgjord grodans", dvs jag kopierade den och gjorde om så den passar mig. Om du inte godkänner det Grodan, så tar jag bort inlägget.

Det är mer en önskelista än en förhoppning om att någonsin finna en sådan mus till salu. (får försöka avla fram dem själv… men det är inte det lättaste det heller 😛)

Önskar köpa lugna och trygga möss, väldokumenterad stam med friska och långlivade djur minst tre generationer bakåt samt att linjen är fri från tumörer. Kön oväsentligt.

Engelsk eller korsad typ, Vuxenvikt mellan 50 och 60 gram. Harmonisk i typen, med långsträckt kropp, och stora ögon och öron. Inga anlag för vare sig fetma eller tunnhet. Self eller berkshire/broken/even eller odefinierad teckning går bra.  Färg chocolate-baserad (men svart kan duga, och blekgener kan få ingå) med starka rufus polygener. Helst mörkröd (röd DY, röd RY, röd agouti, röd cinnamon, djupröd tan). Päls helst korthår, absolut inte krull eller rosetter.

Hälsa och beteende viktigast. Musen ska vara stresstålig och medfött trygg (med musmått mätt) och relativt livlig (glad sällskapsmus) utan att vara springig. Rasselmöss undanbedes.

Det är tilltänkta avelsmöss jag vill köpa, så det är viktigt att inga andra problem finns i stammen/linjen.

Annons:
ariama
7/8/15, 4:22 PM
#1

Jaja, det var drömmen. Kort sagt nöjer jag mig med:

Möss ca 60 gram, bra harmonisk typ (standarden!), stresstålig och vänligt beteende, dokumenterat frisk linje i minst 3 generationer UTAN tumörer i släkten, samt genomsnittsålder på drygt 2 år. SAMT starka rufus polygener, dvs rejäl rödton.

INTE blått, siames, bandat, krull eller rosetter (och liknande). Och absolut inte tumörer i släkten.

Grodan
7/8/15, 4:31 PM
#2

Du tog det några steg högre.

Jag skulle ev kunna hjälpa med rosselfritt, väldokumenterad, långlivad stam och trevligt temperament. Men färgerna nope… och tumörfritt vet jag inte riktigt (det har dykt upp en del tumörer när jag avlat in nytt blod)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/8/15, 4:50 PM
#3

Rossel är ju det jag INTE är orolig för. För jag tror jag har möss som är motståndskraftiga mot det. I och för sig kan det kanske finnas olika aggressiva former, och jag har någon lindrigare form?

Det är tumörerna som är min fördömelse. Även på inköpta mössen… Drömmen är tumörfritt, HALLÅÅÅ - JULTOMTEN!???

ariama
7/8/15, 4:51 PM
#4

Att du har trevliga möss vet jag, utan tvivel! Men förstås ska du ju hållas med möss som färggenetiskt återfinns på absolut motsatta änden av skalan (till vad jag önskar och har). 😃

Grodan
7/8/15, 4:53 PM
#5

#3 Ja, jag vet. 😕

Jag förstår också, det är så himla tråk att köpa in mus efter mus som blir sjuka i Rossel eller tumörer.

Men till skillnad från dig så tror jag inte på jultomten 🤪, och jag tror absolut att det finns bra linjer samt att vi kan arbeta bort flera problem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/8/15, 4:55 PM
#6

Ehh … ?? Ingen jultomte?? 😮Hur avlar man ???

Annons:
Grodan
7/8/15, 4:56 PM
#7

#4 Om man nu köper djur till avel som har många av de egenskaper man letar efter men kanske felar i färg så kan man ju räkna med någon generation innan det blir rätt färg. Jag har aldrig sett det som ett hinder från att köpa ett tilltänkt avelsdjur eg. Vid avel så säljer man bara de som får "fel" färg… (utom ev generation 1) kan ju då också vara lättare att sälja mössen för en själv… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/8/15, 4:56 PM
#8

#6 lol 😍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/8/15, 5:18 PM
#9

#7. Jo, det är sant.  Men det där med "garanterat tumörfritt" har jag inte hittat än … Men det borde väl finnas.

Fel färg kan jag i och för sig överleva med.  Men inte gärna.  Jag VILL ju ha "mina färger" kombinerat med "inte för många möss".

Efter ett par tre generationer har jag kanske kommit över till rätt färggener, men det kräver ännu fler generationer för att få vettig nyans (och bort med sotning och in med rätt typ mm mm) = flera ÅR.
 År av längtan efter de möss som jag vill ha … Det tycker inte jag är så kul. Så, nä, jag vill inte sabba det jag uppnått (fast jag gör det lite grann ändå med jämna mellanrum, när jag tar in nytt blod).

De röda (och gula) mössen är färgmässigt ganska svåra tycker jag. Det är så lätt att fördärva färg, nyans och renhet, få in sotning och förlora lystern.

Fel beteende står jag däremot inte alls ut med. Hispiga rädda rasselmöss som ska vara "genbärare" i några generationer (läs några år), för att få friska möss i rätt färg. Nä huvva!

Tålamod, javisst. Men jag vill inte ha möss som jag inte vill ha. Det fattar jag inte vitsen med. 

Inte heller vill jag sälja möss som jag inte tycker är bra sällskapsmöss. Det känns bara taskigt.  Så, vart ska de ta vägen stackarna? JAG vill då inte ha dem … alltså avlar jag inte fram dem.

Grodan
7/8/15, 5:24 PM
#10

#7 Jag anser absolut att det är lättare att avla på utseende än på temperament och hälsa.

Rasselmöss, nej, tvi, det får vara. Jag vill ha möss som tycker om att leva i fångenskap.

Hm… jag pratar inte om att avla fram möss som är dåliga, bara råkar ha fel färg…😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
7/8/15, 5:36 PM
#11

Jo, precis.  BRA möss, fel färg. Finns definitivt!! Det var bara jag som drog iväg lite pessimistiskt i tanken.  Är väl en grinig tant bara.

Rasselmöss var det lääänge sedan jag såg till.  Och svemusmössen är ju överlag mycket trevliga!!

Har förresten en liten mushane, som "inte passar mig alls", och som inte kommer från svemus eller uppfödarkretsar direkt. Liten. "Gräslig färg" (svartbaserad). Små öron, svensktypad och "gräsligt ful" om man är van vid show-möss. Ingen stamtavla och fader okänd.

Fast harmonisk som svensktypad betraktad. En fantastiskt fin och tät päls. Och sååå himla mysig och sund och trevlig. En "glad prick" helt enkelt, som är helt omöjlig att inte älska!!

Tids nog kommer jag att para honom, för att få in inte bara nytt blod utan även … ja, "något", vet inte riktigt ord för det. Han är bara så "ursprungligt sund" på något vis. Beteendemässigt.

Grodan
7/8/15, 5:53 PM
#12

Faran med att avla på helt okänt är ju det där extra som du får in… Jag är villig att chansa ibland, men då ska djuret vara riktigt riktigt bra. Jag har en råtthona som är dräktig just nu, hon är från rätt okänd stam. Jag har träffat flera från linjen, men har inte kunnat förhöra mig om sjukdomar i linjen. Jag vet att det finns både bra och dåliga djur i linjen, men jag chansar och känner att jag klarar det, att jag har erfarenhet nog att göra det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: