Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 502 ggr
Skogshumblan
2015-07-11 14:59

Flytta ensam mus, råd!

Essie,  8 månader ung,  blev i torsdags ensam då hennes livslånga sambo Luna dog. 

Nu är min fråga om Essie  kan bo själv eller om hon ska få flytta in hos mina andra möss. Om hon ska flytta in hos de andra blir det mina ungmöss som är födda i Maj i år men hur gör jag för att det ska få ett så smo doft förlopp som helst? Ska jag bara släppa in Essie i deras bur och se  Vad som händer eller hur gör jag bäst?  

(Den duna Essie bott i innan är inte ett alternativ att ha dem i. )

Blir väldigt tacksam för all hjälp.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Grodan
2015-07-11 15:12
#1

Sätt ihop dem på en neutral plats, ett bord el dyl och se hur de reagerar. Du kan låta dem träffas dagligen en period innan du sätter ihop dem i en bur. Du kan också chansa och bara sätta ihop dem. Det kan fungera bra med vuxna honor, oftast är det svårare att sätta in unga honor till äldre. Men var vaksam på vad de gör, om någon verkar väldigt arg och biter hål bör du sära på dem. Lite pip och skrik kan vara normalt och även en liten jakt, men bita hål är inte ok.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
2015-07-11 15:33
#2

Tack grodan. Då ska jag gå på dina råd och se om de kan be kan sig på trevlig manér utanför burarna.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Skogshumblan
2015-07-11 20:46
#3

Grodan *smackelipuss*! 

Tack. Det gick hur bra som helst.  Flyttade lite säker från Essies gamla bur och fixade om i p2-tjejernas bur så att det blev bra. 

De fick träffas på matbordet medan jag diskade bur å saker. När jag hällt i nytt spån ställde jag mig vid bordet och fixade. Kännandes Essie och Pixel så trodde jag deras nyfikenhet skulle göra att de kröp upp för att de vad jag gjorde. Även Pyret kom så det var hur smidigt som helst. Lite pip å småjagande blev det då Pyret ville vara i det trähus Essie hade i sin bur men det går nog över.  Ska kolla dem noga en stund till och sen är de tre brudarna officiellt sambo på egen hand.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Grodan
2015-07-12 18:57
#4

#3 Ja, ibland går det så bra att sätta ihop mushonor, speciellt om de är vuxna.

Jag satte själv in 4 siamesetjejer till 3 pensionärshonor igår. Inte ett pip, ingenting.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
2015-07-12 21:20
#5

Ja jag är så tacksam. Och glädjs med att det funkade för dina möss också.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: