Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 797 ggr
BettaSplendens
7/13/15, 1:12 AM

Pygmémöss

Någon med pygmémöss här? Har länge varit ganska nyfiken på att eventuellt skaffa en liten grupp. Någon här som har några som skulle kunna berätta lite om dem för mig? Som jag uppfattat är de i princip bara tittdjur, men lite det jag är ute efter just nu. Har några gerbiler just nu, och dom är superhärliga men får så dåligt samvete när jag inte hinner ta ut dem ur buren varje dag.

Jag fäster mig också mycket vid dem så är väldigt jobbigt när de dör, kan tänka mig att det inte blir riktigt samma sak med ett djur man inte hanterar och att gerbiler har längre livslängd(i guess..?).

Livslängd?

Om de blir sjuka, är det avlivning som gäller då i de flesta fall? Känns svårt att behandla något så litet..

Foder? Vattenskål eller flaska?

Är ett 70 liters akvarium lagom, eller skulle man tom kunna ha någon större mus i det?

Skillnad honor/hanar?

Kan man inreda på höjden utan att riskera brytna ben?

Underlag? Gräver och gnager de? Funderade på torv, finare att titta på tycker jag. har prövat det till gerbilerna men var inget vidare, blev väldigt fuktigt så fick byta det direkt. Mina vackra vita gerbiler blev även bruna av dammet, liksom allt annat i hela buren. Men då hade jag ca 100 l torv i buren, blir kanske inte riktigt samma effekt om man bara ska ha ett tunt lager?

Vad hittar man dessa små djur? Finns det någon i Skåne?

Annons:
KickiG
7/15/15, 1:44 PM
#1

Nu har jag själv noll koll på pygmémöss. Du kunde kanske lägga in samma text på Exotiska djur här på iFokus, kanske någon där kan hjälpa?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Helena1978
7/16/15, 1:14 AM
BettaSplendens
7/16/15, 12:10 PM
#3

Tack för svaren. Får skriva där istället. Har redan läst sen artikeln, men tack endå! Kunde inte hitta jättemycket info på internet, så var lite osäker över vissa saker.

Grodan
7/17/15, 4:52 PM
#4

Jag önskar vi kunde svara på dina frågor. Själv vet jag väldigt lite om dessa möss, men det är några på sajten som har haft några och fortf har. Kanske kan de få tid att svara lite.

Vad jag dock kan svara på är att det är ökendjur, de ska ha en torr miljö. Storlek på bur är troligen som för exotiska djur fortf, dvs 2 kvm, annars kan man glo i L80 vad som gäller nu.

Det finns många trådar med frågor om dessa små musar. Några

Finns även snabbartikeln:


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
7/18/15, 10:30 AM
#5

Livslängd?
Som vanliga möss skulle jag säga 1,5-2,5 år ca.

Om de blir sjuka, är det avlivning som gäller då i de flesta fall? Känns svårt att behandla något så litet.. 

Jag har inte haft några sjuka, någon som skadat sig, ochdet läker ju av sig själv, ett sträckt bakben som blev bra od.

Foder? Vattenskål eller flaska?

Jag gav mina en fröblandning, mest undulatfrö, till det fri tillgång på hirsklovar (som fungerar som klätterställningar samtidigt som mat), lite torkade räkor, mjölmask, frukt, bär. Jag har haft vattenflaska åt mina.

Är ett 70 liters akvarium lagom, eller skulle man tom kunna ha någon större mus i det?

De ska ha lika stort som chinchillor enligt lagen, mina har haft ett 100 l akvariuym med nätlock.

Skillnad honor/hanar?

Nej, inte direkt. Jag har växlat mellan att ha honor och hanar i separata boenden, alla i samma och bara honor, har inte märkt skillnad mellan könen.

Kan man inreda på höjden utan att riskera brytna ben?

Jag har haft mest på botten, saker att gömma sig under, gräva i, men även grenar, stenar, kottar och klätterställningar. de är duktiga klättrare.

Underlag? Gräver och gnager de? 

Jag har haft spån ed, samma som till mössen. Gilalde att inreda som skog till dem, så kunde lägga ett lager mossa över ströet, sen massor av saker från vår natur. Sand i ett hörn(skål uppskattade mina. De gnager, men smått. 

Vad hittar man dessa små djur? Finns det någon i Skåne? 

Vet att det finns folk som föder upp, men de är rätt ovanliga. är själv utan, då jag dumt nog sålde mina sista hanar när jag trodde honorna var dräktiga, och sen kom inga ungar, så de har dött ut av ålder. Vill själv skaffa nya.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
7/18/15, 10:48 AM
#6

Tack Vattnadal ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
BettaSplendens
7/18/15, 2:40 PM
#7

Tack grodan och vattendal! Mycket utförligt svar :) Men om dom har chinchillamått, då borde väl inte 100 liter vara tillräckligt heller? Står på jordbruksverket att det minst måste vara 100 x 50 x 50 = 25000 cm3 = 250 liter. Jag hade endast tänkt ha en liten grupp på 4-6 st.

Grodan
7/18/15, 2:43 PM
#8

Det är inte alltid möjligt att följa lagen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

BettaSplendens
7/18/15, 2:47 PM
#9

Jag känner lite så också.. Jag gör så här: Hittar jag några får de bo i det akvariet på 70 liter, känner jag att det blir för litet får jag helt enkelt köpa ett större :)

Upp till toppen
Annons: