Annons:
Etiketterutställningföreningträff
Läst 2550 ggr
ariama
2015-07-17 12:32

Genetik-undring. Variegated, polygener.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förskräckligt dåligt foto, förlåt. Gammalt är det också, och visar Chic (cinnamonhonan) som bebis. Men teckningarna syns åtminstone litegrann…

Liten genetik-undring. Först hade jag en syskonparning, chocolate-grabben på bilden samt en self chocolate kull-syster. (båda oerhört fina och trevliga, favvo-möss!)

Deras mamma är creme. Av 12 ungar blev 11 self och 1 broken. Inte en enda creme till min förvåning.
Var det bara slumpen, eller finns det någon genetisk koppling som ställer till det?

Nästa undring gäller mössen på bilden. (Samma hane). Två tecknade möss skulle givetvis ge mig tecknade ungar: Alla var self, enda vitt är lite på svansippen på några. Hur kommer det sig? Olika teckningsgener? Olika polygener?

Hanen bär dokumenterat på broken (ungen jag nämde ovan).

Någon som har några tankar?

  • Redigerat 2020-10-16 14:24 av Grodan
Annons:
Grodan
2015-07-17 15:49
#1

Blackeyed Cream, även kallad Bone har genkod aac(e)c

Beige har genkod aac(e)c(e).

När det gäller teckningsgener så skulle jag också klia mig i huvudet lite och tänka som du. Vita tassar och vita svanstippar talar ju om att de bär på en teckningsgen. Dock är de flesta recessiva och det finns så många ute idag. Förr om åren fanns det nästan bara 2-3 teckningsgener. Idag finns så många fler då vi hämtat hem dem medvetet och omedvetet.

Apropå det så kom jag på att det nog är dax att göra en ny variant-artikel med foton och lite genetik. Basic. Ska försöka fixa det under helgen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-07-17 17:40
#2

Ja, gör det! 😃

Istället för "creme" skulle jag kanske skrivit "blekt". Inte vet jag vad dom heter, de där ljusa blekta färgerna som ser ungefär likadana ut … Jag tror hon är c(e)/c(e).

Både mamman och pappan till ungarna har samma "svartögda vita"/creme/bone hona som mamma och bär alltså en blekgen var. "Borde" gett hälften blekta, men inte en enda?

Grodan
2015-07-17 18:51
#3

Ooooook… men då undrar jag om du vimsat till det och parat med en annan hane… haha… 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-07-18 09:08
#4

Nej, det är rätt föräldrar *säker*.

Det jag egentligen undrar, är om det finns någon genetisk koppling någonstans, som gör utfallet annorlunda. Annars står slumpen som förklaring, det är ju ändå bara statistik. Eller om det är något annat jag har missat.

Ingen annan som upplevt detsamma, dvs få eller inga blekta varianter efter två bärare? Då släpper jag det. 😃

ariama
2015-07-18 09:15
#5

Så till teckningsgenerna. Fick förklaringen att hanen är ss, dvs piebald (broken, even, osv) medan honan är W/w, variegated-genen (variegated, vit, berkshire, samt sådan teckning som Chic har).

Det väcker ju bara fler frågor än svar i mig.

Saxat från finska sidan: " W/+ mouse can be variegated - but it can also be non-marked, or even completely white. W is a tricky gene to work with, it may act as a recessive and may not always produce spotted mice."

Chics föräldrar är self (RY och Ck/t). Hennes ungar är self. Teckningsgenen är W/*.

W/W finns inte (lethal), så (minst) en förälder och några barn är också W/*. Fast self.

Egentligen, hur kan man veta det? Det kan ju bara bli gissningar, så länge vi håller oss inom hobbyaveln och inte gör DNA-tester?

Hur följer man en gen som är dominant men beter sig recessivt i flera generationer och man har noll koll på? Att följa en specifik gen, som inte låter sig följas, är ju en omöjlighet, är det inte?

Särskilt som det finns en uppsjö av recessiva gener som ger vita teckningar - även om jag inte vet vilka av dessa som finns ute i hobbyaveln.

Livet är fullt av frågetecken.

???

Grodan
2015-07-18 10:51
#6

#5 Om man vet vilken gen som ger pannfläck och vilken som ger det even-aktigautseendet så är det väl lätt. Själv har jag som sagt mindre koll på tecknat. Slutade för länge sedan föda upp sådana då jag fick grovtarmssjukdom och annat och inte klarade av det längre helt enkelt. Jag födde då upp Dutch. Hade även andra små projekt med bläsat, variegated mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2015-07-19 08:45
#7

"Om man vet vilken gen som ger pannfläck och vilken som ger det even-aktigautseendet så är det väl lätt."

Ja, det är ju just det. hur ska jag kunna veta det! Och hur ska jag kunna VETA, att det finns ett samband mellan mina berkshire, och de evenliknande teckningar som dyker upp ibland på ett vis som indikerar en recessiv nedärvning?

Och hur ska jag kunna VETA vilken gen jag har som ger mag- och/eller pannfläck? Enligt  t.ex.

http://www.espcr.org/micemut/#noncloned

scrolla ner till nedanför mitten, till "Summary of the non-cloned mouse color genes … "

finns det ju "sådär tusen olika" gener som ger just magfläck/pannfläck.

ariama
2015-07-19 08:48
#8

Enligt finska sidan KAN berkshire bero på variegatedgenen. Och det håller jag med om. Jag tycker bara inte att jag kan VETA.

Vissa saker stämmer, andra inte. T.ex. homozygot variegated ger vita ungar som dör inpom två veckor. Jag har ALDRIG varit med om det. Men min relativa höga inavelsgrad, är det märkligt om jag skulle undgått att få en enda W/W.

Grodan
2015-07-20 18:11
#9

#8 Jag förstår dilemmat. Jag försökte själv läsa lite om de olika generna en gång och blev tokförvirrad. Men då beskrevs inte hur de kunde se ut så noga, idag kanske det finns bättre litteratur med illustrationer/foton?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2015-07-20 18:18
#10

#8 Är det bara pannfläck man teoretiserar kan komma från variegated, eller även vissa bläsade?

ariama
2015-07-20 20:44
#11

Inte vet jag. Jag vet ingenting. Bara det jag läst på denna sida (skrolla ner till 5. W-lokus).

http://www.hiiret.fi/eng/breeding/?pg=5&sub=8

Läser jag på andra klubbars sida/forum (usa, eng) tror jag mest de hänvisar till finska sidan. Hmm, det är dags att börja leta…

Zamwyn
2015-07-20 20:54
#12

#11 Förlåt, jag läste fel. Tyckte du skrivit enligt det finska forumet, och trodde det var en diskussion du deltagit i, men kunde inte hitta ngn sådan när jag kollade där. Nu med glasögonen på insåg jag att det det inte var vad det stod i ditt inlägg. =)

Utifrån vad det står på finska sidan så antar jag att de menar alla sorters berkshire. Intressant hur som. Tror jag ska kika runt lite på Jax sidor någon dag när andan faller på och se om de har någonting mer om variegated och/eller berkshire där.

ariama
2015-07-20 22:12
#13

HURRA, jag fattar! 😃 (Den som söker skola finna)

Berättar någon annan dag. 😉 Vansinnigt intressant!

Annons:
ariama
2015-07-22 22:06
#14

Som alltid när det handlar om lite mer avancerad genetik (och avel) är svaret givetvis polygener, eller modifieringsgener som det väl heter lite mer korrekt.

Så fort jag vill förbättra (eller bara förändra) något vid avel, t.ex. nyans på färgen, storlek (på både mus, ögon, öron, svanslängd, osv), pälsens kvalitet (täthet, intensitet, bandets bredd och läge på agoutivarianter, mm), och även temperament och beteende, så är det polygener jag arbetar med.

Vill jag till exempel ha en djupare rödfärg på mina gula möss, så avlar jag hela tiden konsekvent på de rödaste ungarna, till färgen djupnat. Under förutsättning att rätt polygener finns förstås. Det är som att vaska guld.

Polygener är "många gener" som samverkar, men bara i en sådan liten grad, att en enda inte märks, de måste vara tillsammans.

Och det är polygenerna som påverkar de egentliga färg- och päls-generna. Som avgör t.ex. om en långhårig mus får riktigt lång och tät och bra päls, inte bara blir långhårig.

Det är polygenerna som avgör om en tanmus har en beigegulaktig tanfärg, eller en riktigt mörk och djup utställningsfärg på tanen. (Och alla nyanser däremellan förstås, beroende på antal polygener som finns närvarande.)

Det är med polygenernas hjälp man får fram de vackra standardmössen! Det är inget som man kan trolla fram ur en vanlig petmus på några få år. Men har man väl fått fram dem - dvs lyckats vaska ihop alla de polygener som behövs - så är det ganska lätt att bevara så länge man inte avlar ut på något annat.

Vissa polygen-komplex är kända. Till exempel Rufus Polygener för djupare och bättre rödfärg. Eller k-komplexet som påverkar vilken teckning en piebaldmus s/s får.

När det gäller variegated, heter genen Dominant White Spotting, W.

I dubbel upplaga är musen inte livsduglig. I enkel upplaga W/* kan musen vara allt från nästan vit till helt otecknad. Vilket det blir, beror på modifieringsgengruppen m(w), polygener alltså.

Det spännande med det hela är, att dessa polygener inte bara "modifierar nyanser". Saknas m(w) får musen inga vita tecken alls, trots att teckningsgenen är där!

Beroende på hur många av dessa polygener som är närvarande, varierar mängden vitt från inget till mycket.

Men fortfarande är det genen W som avgör, för är musen inte W/* blir musen inte tecknad även om m(w) är närvarande.

Det är en samverkan alltså.

Därför har jag inte variegated fast jag har genen W/*. Jag har inte modifieringsgenerna som behövs. Eller så har jag dem, men de ligger utspridda i olika möss. Och med polygenerna (modifieringsgenerna) kan man ju inte veta var eller om de finns, om de inte är hopsamlade på ett vis så de uttrycks.

Att jag har just den genen, vet jag (tror jag i alla fall) därför att jag faktiskt haft några variegatedmöss 2011 i några kullar. Men eftersom jag inte avlat på dem, har polygenerna spritts ut bland mössen och säkerligen har även flera av dem gått förlorade.

ariama
2015-07-22 22:33
#15

Ändrade i rubriken, för jag la till tråden i lexikonet.

Alwyn
2015-07-23 10:30
#16

Oj vilken spännande tråd, kul att du fick svar på din undran ariama, jag hänger med på in förklaring trots att jag kan noll om musavel och deras färger och teckningar. Blir himla sugen på att nörda ner mig i denna djungel nu så när jag har tid blir det självstudier i musgenetik.

ariama
2015-07-23 10:41
#17

Jo men visst! Det är otroligt spännande! Särskilt med möss, för det finns inget djurslag som har så många olika färger som möss, och inte heller något annat djurslag vars gener är så väl dokumenterat.

Möss är ju i första hand ett "labb-djur" (otur för musen, tur för mig/oss).

Att just färggenerna beter sig som de gör, dvs ovanligt, dvs en gen ger en färg som går att följa synligt, är en av anledningarna till att mössen är labbdjur och att deras färggener är så väl dokumenterade.

Jag har en hemsida där jag samlat en massa av mina skriverier om möss. Den är uppstartad 2010, så en del är säkert gammalt nu, eller fel, eller så har jag ändrat uppfattning. Måste sätta mig ner och redigera och gå igenom den igen. Men det är så jobbigt för den har vuxit sig ganska stor genom åren.

http://www.muse.n.nu/

Upp till toppen
Annons: