Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 668 ggr
KickiG
7/19/15, 10:55 PM

Sämre kraft i bakbenen

Nu har jag för första gången under mitt liv som musägare en mus som är 1 år 7 månader och fortfarande lever. Tja, inte så mycket, men eftersom mina tidigare möss med ett nödrop blivit ettåringar, om ens det så är jag lite förundrad över detta.

Men nu har lilla gammeltanten börjat få problem med bakbenen. Har märkt att hon rör sig lite klumpigt även om hon fortfarande är pigg och far runt som vanligt. Det är inte bara lika smidigt längre. 

Idag i samband med rastningen och hälsokontrollen så satte jag mig ner och riktigt tittade på hur hon rör sig. Hon använder alla fyra benen, men bakbenen verkar ha tappat lite kraft, i synnerhet vänster bak. När jag hade henne i handen försökte jag känna om hon stöder på alla fyra benen, och jag tror hon gör det. Tyckte det var svårt att känna när hon är så lätt och tassarna så små. 

Däremot så när jag lutade lite på handen kände jag tydligt att hon inte tar tag i handen just alls med bakbenen, utan håller sig kvar endast med frambenen. Vänster bak halkade väldigt fort loss och blev hängande ner. När jag lyfte upp andra handen som jag höll under för säkerhets skull så gjorde hon ingen ansats att ta stöd mot den handen eller ta tag i den med bakfoten.

Vad säger er erfarenhet, är det vanligt att det blir så här hos äldre möss? 

Pigg och glad i övrigt, gått ner en gnutta i vikt, men inte så mycket att jag skulle anse det alarmerande eller ovanligt, eftersom hon under hela den tid hon bott hos mig pendlat en aning i vikten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Vattnadal
7/20/15, 12:00 PM
#1

Tycker det är vanligt med förlorad muskelmassa på äldre djur. De rör sig lite mindre, och vips börjar de tappa muskler, och det är svårt att ta igen, och då rör de sig ännu mindre.
Hundarna försöker jag hålla igång, skritta i besvärlig terräng od, för att de ska lyfta på tassarna och jobba mer. Möss kanske man kan lura att klättra mer när de börjar bli äldre. Servera maten som vanligt, men extra godsaker så att de måste klättra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
7/20/15, 1:39 PM
#2

Jo, medans de kan klättra, förstås. Äldre möss blir överlag även vingligare, och är inte förtjusta i att klättra.

Vattnadal
7/20/15, 2:35 PM
#3

Jo, precis, att jobba på att hålla igång gamlingarna innan de tappar muskler, för när de väl är borta är det så gott som omöjligt att bygga nya.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KickiG
7/20/15, 6:08 PM
#4

Åh, min tant är den som är i gång mest av dem alla. Ingen sprinter, men definitivt en långdistanslöpare. "Ungdomarna" som är knappa året gör sina ruscher, men tant Gudrun hon knegar på med födosök, bobygge och måste även vara alert så hon är först vid luckan då jag råkar gå förbi ifall det skulle vankas något gott.

Hon håller igång, men är bara klumpigare. Väljer fortfarande att ta sig till matskålen genom att klättra längs gallret istället för att gå längs bron som finns där. 

Men det är väl bara att acceptera att hon börjar bli gammal. Ska börja se över inredningen lite noggrannare så det alltid finns en enkel och säker väg för henne, ifall hon skulle få för sig att börja använda den istället för att leka Tarzan i gallret 🤪

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
7/20/15, 6:29 PM
#5

Jag märker oftast inte av bakbenssvaghet på annat än de riktigt gamla råttorna och mössen, dvs de som är 2½ år eller mer. Oftast pratar man om brist på selen och vitamin E vid bakbenssvaghet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
7/20/15, 7:10 PM
#6

Ska ta och se över foderstaten lite. Basmaten är ju ekologisk och inhemsk i största mån, och selenfattig jord har vi ju här i Norden. Ska ta och lägga till lite mera selen och vitamin E haltiga födoämnen. 

Tack för tipset Grodan!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
7/21/15, 10:05 PM
#7

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/1/16, 8:55 PM
#8

Kan ju meddela att orsaken till den svaga bakkroppen hittades. Sötaste Gudrun sover nu gott evighetssömnen. Hon blev sakta sämre och sämre, och när hon tappade rörelseförmågan helt i svansen ansåg jag det var dags att låta henne somna in. Hon hade överlag gått ner i vikt också, och muskelstyrkan i båda bakbenen, egentligen hela bakkroppen, hade minskat dramatiskt. De sista dagarna blev hon snabbt sämre, så det var det ända rätta att låta henne somna in.

Veterinären märkte då också orsaken. Hon hade en deformation på ryggraden, ungefär där lungorna tar slut, vid diafragman. Den var inte stor, och jag har inte märkt av den medan hon var i gott hull. Det hade blivit en knöl där, och verkade som om några ryggkotor hade börjat växa ihop. Detta orsakade tryck på nerver och i sin tur sämre styrka. Vad som orsakade förbeningen av ryggkotorna ursprungligen vet vi inte.

Gudrun var också pga starr helt blind på ena ögat och hade kraftigt nedsatt syn på det andra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2/1/16, 11:14 PM
#9

Åh. Men hon var väldigt kry ändå som blev så pass gammal.

Jag har märkt det på andra djur också att när de blir äldre och tappar muskler och hull så kommer "dolda fel" fram…

Intressant att du kunde låta din veterinär titta på henne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/2/16, 8:45 AM
#10

Jag är så supernöjd med min veterinär! Och eftersom jag inte kan avliva själv, och vägrar låta göra det på det vis det är lagligt i Finland, så åker jag till veterinär för att avliva. Därför får jag också ofta väldigt bra information om vad som felas mina djur.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2/2/16, 8:46 AM
#11

Så tråkigt, men säger som Grodan, intressant att din veterinär kunde kolla upp henne.

Kommer omedelbart att tänka på den här tråden för en tid sedan, som efter inlägg #15 handlar om svansknyckars inverkan på hela ryggraden och främst vid bröstkorgen.

http://mus.ifokus.se/discussions/566bf71c8e0e74640900145b-sebramusen-bobby-girl

Med hänvisning till denna länk.

http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02981673

Hade Gudrun någon svansknyck? Kanske bara någon liten som inte syns utan bara känns om man låter fingrarna löpa längs med svansen? Eller hade den ett "konstigt avslut", lite trubbig sådär, dvs förlorat yttersta tippen? Någon som även det kan vara knapps synbart, eller lätt att bli förbigånget.

KickiG
2/2/16, 8:57 AM
#12

#11 Lång svans hade hon, med en spetsig tipp, som sig bör. På ett ställe hade hon "någonting". Du vet den där känslan när man inget ser, och egentligen inte riktigt känner en klar skillnad heller. När man drar med fingrarna över svansen och tänker "där är något" och så drar man en gång till och tänker, "njae kanske ändå inte" och så drar man en tredje gång och hittar inget.  Och två veckor eller en månad senare går man igenom samma sak igen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2/2/16, 9:14 AM
#13

Ja, det kan ju ha ett samband. Oavsett, så är hela din berättelse från början till slut, intressant och lärorik.

Ja, jag vet vad du menar. Och inte bara när det gäller svansknyck. Det där när något inte riktigt är som det ska, men det inte går att sätta fingret på det, man "bara vet", och sen vet man inte i alla fall.

Eller tvärtom också, när något är "lite extra bra", men är det? Det går inte att sätta fingret på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: