Annons:
Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 1370 ggr
Alwyn
7/23/15, 6:54 PM

Skadad Näbbmus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morse när jag var på väg till jobbet stötte jag på en liten Näbbmus som irrade runt på stigen. Den var skadad, jag märkte att den släpade på minst ett bakben men jag var sen till jobbet och hann inte undersöka musen närmare så jag tänkte att det var bäst att låta naturen ha sin gång. Fem timmar senare när jag hade slutat jobba och gick hem var den kvar på samma ställe! 

Nu hade den förlorat en fot, jag studerade den ett tag och undrade om den borde avlivas direkt men jag skulle aldrig kunna ta livet av ett djur och hamnade i ett dilemma! Den lilla snubblade omkring i cirklar och verkade desperat försöka äta myror. Jag beslutade att ta hem den och ge den mat och vila för att utvärdera om den skulle kunna återhämta sig och leva vidare eller behövde tas bort. Den fick bo i en hink med mull, spån och mjukt papper. Där åt den först mask med stor aptit, sen boade den ner sig och började tvätta sig. Eftersom Näbbmöss måste äta varannan timme för att inte svälta ihjäl fick den fri buffé av mask. 

Jag fick verkligen upp hoppet och tänkte att den nog skulle klara sig! Därför blev jag så himla besviken när jag återvände strax därpå för att titta till den och då låg den död.
Jag kan inte låta bli att tänka: VAD var då meningen med det hela? Känner mig rent paralyserad, lill-musen var bara här i en timme och lämnade ändå ett tomrum efter sig

Annons:
Alwyn
7/23/15, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lill-musen sitter och äter ❤️

OBS VARNING för nästa bild

Alwyn
7/23/15, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Plötsligt var den död. När jag undersökte kroppen såg jag att den hade ett sår på sidan också. Det var säkert en katt eller hund som varit framme. Katter brukar leka med Näbbmöss men äter sällan upp dem eftersom de avger ett illasmakande ämne som försvar.

Zamwyn
7/23/15, 7:09 PM
#3

Vad tråkigt, Alwyn. Stackars lilla näbbmus. Kan säkert ha varit en katt som skadat den, eller ngn större fågel, som en skata t.ex.

Förr brukade jag plocka med mig hem alla möjliga skadade djur jag hittade ute (främst i min barn- och ungdom), men trots stora ansträngningar har de flesta inte klarat sig, och jag tror chocken av att bli infångad ofta är sista droppen för dem, tyvärr.

Alwyn
7/23/15, 7:17 PM
#4

#3 Ja jag har också försökt att rädda olika vilda djur, oftast har det gått bra ett tag för att plötsligt vända. Min erfarenhet har faktiskt varit att de tagit själva infångandet väldigt bra, som om de nästan vet att det är för deras eget bästa. De har ätit bra och återhämtat sig fint först för att sen bara kola vippen. Jag tror att det har berott på infektioner samt försvagat immunförsvar av de skador de fått innan de togs in. Skador från katter kan ofta vara dödliga även om det bara är en liten reva, eftersom de har så agressiva bakterier.

ariama
7/23/15, 9:41 PM
#5

Näbbmöss är väldigt söta och vackra. Stackars liten!

Emouse
7/23/15, 10:13 PM
#6

Så små och näpna djur, Jätte fina!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Alwyn
7/24/15, 10:35 AM
#7

Ja jättesöta! Jag känner mig fortfarande ledsen, får försöka göra något kul idag så att jag blir av med det onda i hjärtat.

Upp till toppen
Annons: