Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 831 ggr
ajanki
8/11/15, 10:48 AM

Ren otur eller nåt annat?

Lite genetikhjälp tack! Har en hane från Finland från en seriös uppfödare, han är silver/tan med leadengenen ln/ln. Parade han med en black/tanhona som är blåbärare. Fick inte silver…bara black/tan, lilac/fox och en blue/tan. Parade då en black/tandotter med honom och fick black/tan och pew…varför? Ren otur eller vad tror ni?

Annons:
ajanki
8/11/15, 11:36 AM
#1

Har fått ett jättebra svar på FB :)

Blå är aa dd
Leaden-blå är aa lnln

Du får inte en blå mus av aa Dd Lnln dvs en bärare av båda generna. Leaden är inte beroende av blå för att bli blåfärgad och likadant för vår vanliga Blå (aadd) den är inte beroende av Leaden för att bli blåfärgad.

ariama
8/11/15, 9:16 PM
#2

Förstår inte frågan. Ännu mindre svaret. 😃

Du har en silver = rödögd blå. För du menar inte silverad, eller?

Eftersom du fick blå ungar i första generationen ihop med blåbärande svart hona, är din silverhane blå, eller blåbärare med den vanliga blågenen, D/d eller d/d. (leaden gör varken till eller från här, om inte även honan är bärare av leaden)

Du fick ingen silver, därför att din svartögda hona inte bär på rödögt!

?? Vad är frågan? Varför blir svaret "ingen blå p.g.a. leaden"? Du fick ju blå?

Sen fick du lilac, vilket talar om att båda är bärare av chocolate, samt fox som säger att båda bär blekgener. Rödögd vit får inte sina röda ögon av rödögongenen, och kan alltså inte ge rödögd blå = silver.

Vad missförstår jag?

Grodan
8/11/15, 9:22 PM
#3

Väldigt intressant. Jag har funderat lite på leaden.

Du parade 1 PE Leaden Tan  med Black Tan och sedan 2 hona med anlag för Leaden med PE Leaden Tan.

I 2-kullen borde du fått Leaden. Problemet är att du då hade d-genen där också… (samt ev även b-genen)

Jag förslår att du parar din rö leaden tan hane med en hona som INTE bär på d-genen dvs inte vanlig blue och sedan en dotter med honom.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
8/11/15, 10:27 PM
#4

#2 Leaden är en helt egen gen som ger liknande blåfärg som vår vanliga Blå (aadd). Vad jag förstod det som så var black tan honan inte bärare av Leaden utan bara Blå? Men det ser svårt ut att veta eftersom båda gener verkar redan vara blandade. Men ja honan ser inte ut att vara bärare av rödögt.

MvH  Tsunamis

ariama
8/11/15, 11:16 PM
#5

Okej, du undrar varför du inte fått blå eller silver i generation två då du parat hanen med dotter? Då svarar jag "otur" - det handlar ändå bara om statistik (om det inte finns mysko genetiska kopplingar som jag inte känner till).

Du borde fått - statistiskt sett - 50% blå (rö eller sö). En förklaring kan vara, att dina PEW är blå, dvs de blå du fått syns inte för de blev blekta.

Oavsett om det är d/d eller ln/ln borde resultatet av fader-dotter ge 50 % blå (som antingen är svartögda eller rödögda).

Däremot är det troligt att dina PEW har röda ögon pga rödögongenen p/p och alltså är c-blekta dove eller silver, eller kanske t.o.m. champagne eller pale lilac… Verkar gensoppa med andra ord.

Sedan håller jag med Tsunamis, det finns ingen glädje i att blanda två olika gener som ger samma färg, det gör bara att man tappar kontrollen och får trista överraskningar. Men jag förstår också att det inte var din mening. Hur kunde du veta att silverhanen bar på blått D/d, eller att svarthonan bar på Ln/ln - för endera är det, fast vi inte vet vilket.

ariama
8/11/15, 11:20 PM
#6

Hoppas jag tänker rätt nu, så här på kvällskvisten. Brukar bli snurrig när jag är trött. Ni får rätta mig i så fall. Gonatt med er nu! ZZZZzzzzZZzz  zzz

Annons:
ajanki
8/12/15, 7:58 AM
#7

#3 Tack, bra förslag! Kanske gör så :)

#4 Ja, precis det var så jag undrade. Jag fattade inte att leadengenen var en annan slags gen, trodde det var samma blågen..dumma jag. Hade inte gjort parningarna om jag fattat att det var olika blågener. Ville inte ha gensoppa..men har ju det nu :(

Jag ville ha silver/tan med bra tanfärg och det har han verkligen min leaden/tankille :)

Nej, jag visste inte att nån av dom bar på den andra genen också, var som sagt omedveten om att dom hade olika blågener.

ariama
8/12/15, 8:33 AM
#8

Okej, ja försök ta tillvara tanfärgen. Håller med Grodan i #3. Para honom med en svart/tan (med bra tanfärg givetvis) som inte bär på blått och helst inte något annat heller.

Antingen parar du honom med två honor (varav ingen bär på blått givetvis) och parar sedan halvsyskonen, eller parar tillbaka en dotter på honom.

Själv skulle jag välja första alternativet, och sedan para ut generation tre på nya och sedan in igen, och på det viset utöka stammen. Det svåra är att behålla den bra tanfärgen, för rött är verkligen en knepig färg att arbeta med. Den kräver så många olika polygener som är "lögn i helvete" att hålla samlade så fort man parat ut en gång.

Om du gör så, så håller du dig till svart/tan och leaden/tan (sö och/eller rö, som du vill).

Vad du gör med dessa ungar du redan fått, vet jag inte, tyvärr.

Kan du kontakta uppfödaren av hanen, och berätta om blåungarna, och fråga om det är möjligt att han även bär på vanliga blågenen? Eller kanske till och med har båda? Jag har ingen aning om hur de fungerar tillsammans.

Varifrån kommer din svarta/tan-hona? Kan du spåra den bakåt? Kommer den någonstans ifrån där leaden kan vara möjlig att ingå?

ariama
8/12/15, 8:37 AM
#9

Är det någon som vet vad som "händer" om en mus är både d/d och ln/ln? Vilken av dem är epistatisk (dominant) över den andra? För jag tar för givet att de inte samverkar.

Om leaden vet jag för övringt ingenting, har aldrig kommit i kontakt med genen och avlar ju dessutom  "motsatt till blått".

ariama
8/12/15, 8:45 AM
#10

Fast … det knepiga är ju att du inte vet vad hanen har för färggener, förutom leaden…

Om han inte bär på blått D/d är det inga problem. Men det vet du inte. Du vet inte vilken blågen som gav de redan födda ungarna blåfärgen.

Om han är D/d ln/ln har du inte den minsta aning om vilka gener som finns i ungarna även om du avlar honom med icke-blå-bärande svart/tan-hona. Och jag vet inte hur man testar det…

ariama
8/12/15, 8:48 AM
#11

Har du stamtavla på hanen? Skulle vara kul att se. 😃

Skulle vara kul med foton också. 😃

ajanki
8/12/15, 9:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#12

#11 Han har bara silver/tan leadengenen hela vägen bak i stamtavlan.

Här är han :)

ajanki
8/12/15, 9:11 AM
#13

Min black/tanhona har jag fött upp själv. Hon har Morakullan på ena sidan och min holländska importhane på den andra. Så där finns ju möss som jag inte vet nåt om tyvärr.

Annons:
ariama
8/12/15, 9:23 AM
#14

Snygg grabb! Intressant med leaden.

Ja, det enda du kan göra är ju att fortsätta med honom som om ingen vanlig blågen finns där. Så är han avlad hittills, och smyger det runt en liten d-gen (i enkel eller ibland dubbel upplaga) kan du inte göra mycket åt det. Varken du, eller uppfödaren han kommer från.

Vad jag förstår, så kan du inte veta.

Eller, jo. Givetvis testparar du honom med en blå hona som du VET inte har leaden!! Det borde kunna gå att få tag i. En blåhona som inte har importblod bakom sig.

En enda blå unge i kullen, och så vet du att han har D/d eller d/d, förutom leaden.

Kan du för den delen vara säker på att han är leaden? Två gener som ger samma färg - kan man vara säker?? (utan testparning)

Finns någon synlig skillnad mellan leaden och blå?

Zamwyn
8/12/15, 9:29 AM
#15

Eftersom han gett blått lär han bära på blått också, eller rent av vara det fullt ut (Dd eller dd) förutom leaden-blå. Vad jag förstår ser man inte skillnad på dem med blotta ögat, och borde därmed inte kunna skilja aaDDlnln från aaddlnln heller. 

Sen är det ju blekgener inblandade. Med den obesläktade honan fick du fox och med dottern pew, och chinchilla och albino hos en silver är säkert medvetet för att kunna avla svartögd silver också. Kanske det kan vara något att satsa på? Om det nu inte är så att dina pew är argente-baserade egentligen som amaira skriver.

ariama
8/12/15, 10:32 AM
#16

Nä, argente skriver jag inget om 😉. Du menar rödögongenen. Argente innesluter A/*, dvs tickat, och det finns inte här i alla fall.

Ja, han bär på d-blått, eller så bär honan på leaden! Det är det vi inte vet! Vem som bär vad, liksom. Visste vi det vore det lättare.

Tsunamis
8/12/15, 10:50 AM
#17

#7 Satsa på r.ö Leaden/tan (silver/tan) då? Om tanfärgen blir mycket bättre så kanke Leaden genen verkligen tillför något. Kanske blir blåfärgen mer jämn av den genen? Det vet jag inte men det vore kul att få se en Leaden-blå i verkliga livet. Jag vet ju hur gryniga mina ej färgavlade Blå Hereford blir och det är ganska trist.

Parar du honom med en vanlig Blå och det kommer Svarta ungar så vet du ju om han är Dd eller dd iaf (tror Ariama ovan redan nämnt det, tåls att föreslås igen! )

MvH  Tsunamis

Tsunamis
8/12/15, 11:03 AM
#18

För att göra det hela liiiite krångligare….

blek-avlade Dove/tan är en favorit i bla. England att ställas som Silver/tan gör det här lite knivigare. Ställer finnarna efter genetiken eller bara utseendet, som i England?

Är han en Dove/tan som bär på blått och en blekgen (eftersom du fick PEW)? Vad jag hört finns Leaden i Finland men det är väl inte omöjligt att det bara är ljusa Dove/tans med i leken? Såklart de inte ger 100% blått med en Blå(och kan då misstas för Leaden) för de är ju inte dd utan bara Dove/tans.

Gissar han är från Rapunzels och hon kan ju verkligen sin genetik men det här dilemmat ovan som jag beskriver är något som konstant följer med ljusa Silver/tans med mkt bra tan-mage. För en riktig Silver/tan a(t)a(t)ddpp kan helt enkelt aldrig få så bra tanmage. Det går helt enkelt inte med dd-genen som du själv märkt på vanliga Blå/tan. Den blå genen bleker rött det går aldrig komma ifrån. 

Egentligen är allt det här strunt samma, genetiken spelar ingen roll om syftet är att få ungar som är lika bra som honom. Man väljer rödögda partners med lika bra tanmage (gärna linjeavel så hans egenskaper följs med så mycket det går) och sparar ungar med samma utseende som honom.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
8/12/15, 11:08 AM
#19

#16 pp menar jag, petnoga damen där. 😉 Men ja, det är lika bra att vara noga med såna här saker. Och jag ska villigt erkänna att jag har lite ovanor från hamsteriet när det gäller att uttrycka vissa saker, så de fasonerna *vill* jag ha bort, men mest för att det inte passar inom museriet, för sakligt fel är det egentligen inte.

Att den första honan är leaden-bärare är väl kanske mindre troligt om hon är svensk, iaf från kända linjer. Men omöjligt är det väl inte, iofs.

ariama
8/12/15, 7:39 PM
#20

#18. Instämmer, och tänkt samma banor.

Annons:
ajanki
8/12/15, 8:11 PM
#21

Ja, min hane är från Aniina Och ni som känner till henne och hennes kunskaper i genetik borde veta och förstå att hon aldrig skulle sälja en ljus dove/tan och säga att den är silver/tan! Hon säljer mössen som de är genetiskt inte vad dom ser ut som. Hon är alltid ärlig om det, och det är därför jag köpte silver/tan från henne och inte från Danmark eller Tyskland då jag troligtvis skulle fått ljus dove. Fick frågan: Spelar det nån roll att mina silver tan möss är ln/ln?

Då svarade jag att jag inte vet vad det är…och fick svaret: Leaden-gen. Dom är alltså inte med dilution d/d utan med ln/ln. Med leaden får man bättre tan, silver färgen blir lite ljusare men har inte så fin ljusblå nyans.

Jag svarade henne att det inte gjorde nåt…jag fattade inte innebörden, jag suger på färggenetiken tyvärr, så jag trodde att man ändå kunde para han med vanlig blåbärare och få silver eller blå.

Så nej nån dove/tan är han INTE, det är jag hundra på.

ajanki
8/13/15, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Lite rättning kommer här..sätter på mig skämsmössan…den hona jag trodde var blå från kull ett är lilac precis som sina systrar…så ingen dubbel leaden eller blue finns där!

De bebisar som jag trodde var pew är silver!! Även om vissa tycker att jag inte ska fortsätta avla på dessa när jag mixat blue och leaden så är jag lycklig i alla fall!!

Fina silverbebisar❤️och kolla tanmagen😍

ajanki
8/13/15, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Får inte upp båda bilderna, vet inte vad det är för fel, så här kommer den på de tre silverbebisarna❤️

Zamwyn
8/13/15, 3:30 PM
#24

Oj vilken tydlig liten tanmage! Grattis till dina små silver! Ska bli roligt att se deras färgutveckling framöver.

ajanki
8/13/15, 3:57 PM
#25

#24 Ja, den är så mörk så tidigt! Jag är så stolt :) Tack! Ja, jag ser också fram mot att se utvecklingen! :)

ariama
8/13/15, 5:34 PM
#26

Knepigt det här, vilket jag ju förstås tycker är KUL! Det är därför jag engagerar mig!! Älskar genetik-"problem" att få grunna på. Det gör mig lycklig. 😃

Ajanki, jag kanske säger "gör si-gör så" på ett klumpigt vis, man jag menar det enbart som förslag!! Du gör givetvis PRECIS som du vill, och som gör dig lycklig. 😘 Jag är enbart och odelat glad för din skull!! Läckert med den mörka tanfärgen på de ljusa silvermössen.

Jag tror dessutom att silverfärgen blir ännu ljusare, nästan vit, om rödögd leaden dessutom bär på en blekgen. Obs, bara bär, inte är, för då blir tanen en fox. Kanske därför din hane är c-blek-bärare?

Men som sagt, jag älskar också att få grunna på genetiken här, och skriva vad jag funderar över. Ta inte illa upp, hoppas jag. Man behöver inte vara genetikprofessor för att kunna bedriva avel!!

Med detta sagt, så är lilac en kombination av chocolate och blå, med båda generna i dubbel upplaga, alltså inte bara bärare av dessa gener. Så, "problemet" kvarstår.  Du har fått blå ungar (blå och chocolate i samma mus blir lilac), och vet inte vilken blågen det är.

Sen är det en annan fråga om det är ett problem. Är det inget problem för dig, så är det inte det.

Fast … det kan BLI ett problem för andra uppfödare om det sprids blå möss som ingen vet vilken gen det är, eftersom man då inte heller kan planera aveln, det går inte att komma ifrån.

ariama
8/13/15, 5:41 PM
#27

Å tredje sidan finns det redan så mycket "gensoppor" och recessiva gener av både färg och pälslag, som vandrar runt, dolt i våra möss, så en till variant mer eller mindre spelar inte särskilt mycket roll. Dessutom lär den spridas ändå, oavsett vad DU gör.

Troligtvis fanns ju t.ex. leaden i honan du använde, utan att någon visste eller vet.  (för det är vad jag tror, med tanke på att hanen kommer från Anniina)

Annons:
ajanki
8/13/15, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#26 Du får gärna säga si och så! Det gör mig ingenting :) Är så glad att du vill vara med och diskutera mitt "problem"

Jag tror nu att jag hittat "boven" som ju inte är nån bov om jag tror rätt…det var jag som gjorde fel med honom! Jag importerade en silver/tan från Tjeckien som var en import från Polen. Han hade en ljus silverfärg och enormt bra tan! Där skulle jag ju ha reagerat! Men det gjorde jag inte för jag visste inte om leadengenen då, trodde att alla blå och silver var samma gen. Hur jag än parade honom med än den ena och än den andra blå honan så fick jag varken silver eller blå..bara dove. Så då var min slutsats att han inte var silver/tan utan dove/tan…han ligger bakom min black/tanhona så det kan ju vara han som var leaden/tan!

Hittade en bild på honom, men ser nu att han är ju ganska mörk…hmmm

Zamwyn
8/13/15, 7:01 PM
#29

Det här blir bara mer och mer spännande! Visst kan det vara problematiskt och klurigt ibland att reda ut vad som är vad, men jag kan inte hjälpa det - tycker sånt här är jätteintressant!

ajanki
8/14/15, 5:47 PM
Grodan
8/20/15, 6:09 PM
#31

#21

Jag tycker både ock. Jag tycker om när man kan avla på en variant som är udda utan att slussa ut den till linjer där den gör onytta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: