Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 798 ggr
[Transfiguration]
2015-08-18 11:09

Sammanföra unga hanar?

Jag har två hanar på ca 2 mån som går ihop utan problem än så länge. Har även två yngre hanar på 4,5 vecka. De är helbröder men har aldrig träffats. De har väl känt varandras doft då jag haft händerna i båda burarna. Jag skulle gärna vilja göra ett försök att få dem alla att gå tillsammans i en rymlig bur. Hur presenterar jag de på bästa sätt? Neutral yta? Ser man från början om det inte fungerar? Tar gärna emot tips & tankar :) Funkar det inte så säras de på givetvis men har fastnat för de yngre hanarna så det tar emot att sälja dem ;)

Annons:
Velinga1984
2015-08-18 15:07
#1

Jag av rekommenderar starkt till sammanföringen baserat utifrån min erfarenhet.

Jag hade liknande situation (3 äldre bröder samt 1 far som kommer ifrån en linje avlad till att kunna bo med hanar. Fadern bodde med sin farbror fram till att han parades, och då var de en bra bit över året båda två) 

Ur andra kullen var det en ensam hane. Jag tänkte då efter att ha läst massor av hanar i flock eller inte flock valde att ta beslutet att testa ifall han kunde bo med sina bröder och far. Fadern hade ju ändå visat att han kunde bo med hanar även i vuxen ålder, och det var en egenskap som jag hoppades skulle gått i arv.

Lillebrodern fick träffa flocken på neutral plats men där jag ändå kunde hålla koll, och ingripa om så behövdes. Lillebrodern jagades av sina bröder, fadern brydde sig inte nämnvärt.  Lillebrodern fick panik, och jag kunde inte ens plocka upp honom för han bet allt som närmare sig. Där och då tog jag beslutet att aldrig göra så igen, och länge förbannade jag mig själv för lillebrodern tog lång tid att lugna. Han fick t om bo i ett annat rum ett tag, och jag trodde aldrig att han skulle bli "som vanligt" igen.  (Så jag var glad när han långt senare charmade Artlink på en utställning, tyvärr en aning tjock för att gå vidare men ett hederspris fick han allt för sitt underbara temperament. ) 

De 3 äldre bröderna visade tydligt vid runt 5-6 månaders ålder att 4 hanar var en för stor flock. Så jag fick sära på dem, de fick bo 2 och 2.  Vilket fungerade kanon. 

Men jag har stor tack till Vattnadal för hennes jobb till att få mjuka hanar som kan bo i flock, för den käre fadern fann sig i så gott som alla påhitt matte hittade på ❤️

[Transfiguration]
2015-08-18 15:17
#2

Får se om jag vågar göra ett försök, alla av dem är lugna till temperamentet. Så fäst vid de två små bara att jag vill behålla men samtidigt inte ha en massa burar överallt ;) Väntar svar från en som ev ska köpa en annan hane som vill bo själv, då får jag lite plats över :)

Velinga1984
2015-08-18 16:05
#3

#2 Tyvärr var alla mina 5 hanar genomgoa (3 av 5 ställdes ut med toppenomdöme), och de fyra hanar sov ihop fram tills runt 5-6 månader. Så det är ingen garanti att det går att få ihop dom i en flock.

[Transfiguration]
2015-08-19 09:46
#4

Har bestämt mig för att låta bli & låta de hanar som redan går ihop fortsätta få gå ihop, så jag inte rör upp harmonin mellan dem :) Tack för din tankeställare

gnagargalen
2015-08-20 00:23
#5

Jag har en flock på 10 grabbar och de har bott ihop sen de föddes för 1 år sen.

Emouse
2015-08-20 07:46
#6

Tror snarare att det rubbar balansen mellan de hanar som redan sitter ihop.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
[Transfiguration]
2015-08-20 11:20
#7

Har en pappa som går med söner som är 2 mån, funkar än så länge, lite gnabb ibland men jag håller koll, mest pappa som är lite överenergisk & får han inte komma ut & springa när han vill så kan han jaga runt sönerna lite. De andra två små går ihop & ska nog säljas ihop då det börjar bli platsbrist ;)

Grodan
2015-08-20 17:38
#8

Det skulle kunna fungera, men det gäller ju då att du kan läsa dina hanar samt lyssna på dem. Vill de bo ihop eller vill de inte är frågan efter om de kan bo ihop eller inte. Det är inte bara att de kan bråka om revir och ha oacceptans mot en/två ytterligare hane/hanar i flocken utan att de även blir stressade av denna onaturliga konstellation. Jag tycker att så länge man är kunnig, vettig och aldrig utsätter sina djur för stress, lidande eller skada kan man mycket väl prova.

Dock har jag själv bara lyckats att sätta in unga hanar på 4 veckors ålder till sina fäder, detta pga att fadern accepterar sina söner - han känner igen dem på lukten av modern - så länge de underkastar sig honom.

Bästa grupperna jag har är bröder samt far och son/far och söner.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: