Ja som rubriken säger så vill jag diskutera Lilac. Egentligen Blå och Choklad också, men främst kombinationen av de två alltså Lilac.
Hur ska den egentligen se ut? Jag tycker de jag fått bland mina Herefords har varit allt mellan himmel och jord ljusa (mest ljusa), mörka, gryniga, enfärgade m.m. så jag har helt enkelt dålig koll på exakt hur de ska se ut.
Här på bilden ser ni min ena ljusa hane i olika åldrar. Hans färg klumpar sig vilket jag kommit fram till att jag inte alls gillar. Bild 2 visar grynigheten i färgen och han är om möjligt ännu grynigare idag. Var på vippen att utesluta Lilac helt här hemma men så hittade jag en riktigt mörk hona ur en annan linje än denna hanen. Får ta och fotta henne och denna hanen igen så får ni se skillnaden. Hon är mörk, man kan nästan missta henne för en Blå, och hon är mycket jämnare och inte alls grynig.
Börjar klia mig i huvudet åt alla de här grundfärgerna med alla deras små skönhetsfel, jag som ju bara avlar tecknade djur egentligen. Men grundfärgen måste ju se bra ut också...