Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 528 ggr
ariama
2015-08-26 11:02

Att "tycka" så mycket ...

Jag "tycker" ofta så mycket om saker och ting. I alla fall när jag tycker att djur far illa eller är missförstådda.

När jag "tycker" ska jag visst också promt uttala mig om det, högt. Försöker ofta låta bli, särskilt när det ändå inte gör någon skillnad, så försöker jag stänga mitt hjärta. Eller stänga till om min tro att "jag har ju rätt"?".

Kanske har jag rätt, kanske inte, 😉men uttrycket "Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?" ligger det mycket i.

Just nu värker mitt hjärta lite, så jag skriver, och då väller det ju ut en massa annat också, som jag stängt inne, samtidigt. Om sånt från "samma källa".

kanske borde jag bara vara tyst. Men nu skriver jag i alla fall. Håll till godo den som vill! 😃 (to be continued)

Annons:
ariama
2015-08-26 11:17
#1

Källan till mitt myckna tyckande, är en utländsk fb-grupp om musavel som jag (kanske tyvärr, för jag blir ofta upprörd) gått med i för några månader sedan.

Jag läser ibland, men försöker mestadels hålla mig borta, för jag blir som sagt oftast en smula upprörd, av olika skäl.

Nu senast handlar det om en musa som  fått en kull, och frågan är om ungarna får någon mjölk. Så visar hon upp magen på en musmamma med helt såriga bröstvårtor… Ingen kommentar, om såren. Så för en gångs skull yttrar jag mig.

Någon som är kunnig, talar om att mammans bröstvårtor är såriga, för att ungarna gjort vad de kan för att försöka suga mjölk ur henne, en mjölk hon alltså inte har.

Okej, musmamma med ungar ska avlivas så fort ägaren kommer hem från jobbet.

Jag är upprörd över hela inlägget, från början till slut!! Det gör ont i mig. Och jag tänker, än en gång, kan något djur vara så missförstått som möss? Eller vara sådana slit och släng-produkter, vara så "utan värde"?

Om mushonan varit min, hade kanske även jag avlivat henne, det kan jag inte svara på såhär. (vill inte verka skenhelig)

Men OKUNSKAPEN, huvva!!! Ägaren har alltså inte ens själv sett hur hon ser ut? Hur ont måste det inte ha gjort, när ungarna försökt och försökt - och hur tappert har inte mamman ändå utstått (för annars överlever ju inte ungarna)? Så hon försökte i alla fall, mot alla oddds.

De som läser och kommenterar i gruppen, ser inte de heller. Eller bryr sig inte?

Mamman döms ut som "dålig mamma", när hon i själva verket är en helt otroligt BRA mamma, fast hon inte kan producera mjölk av någon anledning. Hon har ju gjort vad hon kunnat, och mer därtill!

Tydligen har hon haft en kull tidigare, då hon kullade alla ungar. Återigen "dålig mamma". När hon egentligen bara är KLOK! Hon kan inte föda upp dem, okej, vad ska hon göra? De är ändå dödsdömda.

Möss har så mycket egen inbyggd "klokhet" när de är sunda, och ajg tycker denna musmamma är SUND!! Hon reagarer hela tiden på bästa möjliga vis, utifrån de förutsättnngar hon har, och den situation hon är i.

Men vem "bryr sig"? I alla fall ingen jag märker, på det där forumet. Så, ja, jag borde inte ens läsa där.

Kommentera försöker jag låta bli. för jag märker, att det enda jag skulle vara där, är "griniga tanten" där ingenting duger.  och ajg har inte kraft och ork och energi att börja försöka engagera mig på ett vänligt och pedagogiskt vis, som kanske - i en förlängning - kan göra skillnad.

Än en gång vill jag faktiskt tacka Grodan, som i alla år jobbat så hårt för att göra musen till ett värdigt sällskapsdjur, och inte … "någon produkt" som man kan ha till lite olika ändamål (foder, avel, skoj, utan att bry sig att de är individer med både värde och behov, som ALLA djur.

ariama
2015-08-26 11:24
#2

Om det var samma musa, eller samma uppfödare, vet jag inte. Men det fanns ett annat inlägg för en tid sedan, om en musmamma som kullat alla ungarna. och frågan var varför då? (dålig mamma återigen?).  Eller om det var att hon inte hade mjölk, minns inte, men det är sak samma:

Musmamman var mager som en skrika!! Stackars musmamma!! Hur ska hon  kunna föda upp en kull, när hon själv är undernärd så det skriker om det??

Där kom i alla fall till slut en kommentar att hon kanske var lite mager …

ariama
2015-08-26 11:46
#3

Sedan föds det upp varianter som jag själv bara blir ledsen över att se … men det hoppar jag över.

Men när jag ändå håller på, kan jag ta upp att jag inte blir så glad när andra "tycker", hånfullt, om sånt som jag själv anser de har fel, för att de tänker fel om hela saken. Jag svarade inte, la mig inte i, de får tycka vad de vill, men "de" trampade på min tå.

Så går det när man sätter tårna under andras klumpiga fötter. 😃 (det vill säga, jag behöver faktiskt inte bry mig) Men jag tar upp det ändå.

Det handlar om satiner. Att satiner ABSOLUT INTE har någon genetisk förutsättning att bli mindre eller räligare än andra hårlag. Och, om någon nu skulle få sådana, så handlar det enbart om att den uppfödaren har en dålig uppfödning och en dålig stam! och sedan skyller ifrån sig.

Som om skribenten skulle anklaga shorthair för genetisk undermålighet kopplad till shorthair-genen, bara för att hon själv misslyckats med sin uppfödning, hahaha.

Haha, ha.  ?? Varför är det så himla konstigt att det blir omöjligt, att denna koppling kan finnas???????? Varför dyker den upp, i väldigt många uppfödningar där satin kommer upp som en biprodukt? Det händer igen och igen och igen - i kullar där de andra hårlag INTE gör det, och i en omfattning som INTE gäller för andra hårlag??

Jag påstår inte - och har aldrig påstått, tvärtom - att medveten och god avel eliminerar denna "tendens"!!!!!  Och är uppriktigt glad över de uppfödare som bevisar att det är fullkomligt möjligt att få helt friska, stora och bra satiner!!

Men varför skulle det vara så totalt omöjligt, bara för att de själva inte ser eller upplever det? Så omöjligt, att de måste göra löje av dem som anser något annat? (ärligt talat tycker jag att det enbart är korkat).

Det finns MASSOR med genetiska kopplingar, mellan färger och egenskaper, som finns där, men samtidigt är "lätta att bryta". Eller genetiska kopplingar som är så små att de är svåra att upptäcka.

T.ex. så kan genen för chocolate ge en aning större möss än (enbart) genen för svart.

Många fler kopplngar finns - och det är ju inte konstigt, med tanke på att alla andra färger och hårlag än vildformen, är mutationer, vilka beror på att "något är stört" i den ursprungliga processen. Det är något som inte funakar som det ska.

Som tur är, för oss, så leder färgmutationer sällan till döden hos djur. men gener påverkar ALDRIG enbart en enda egenskap!!!

Alwyn
2015-08-26 12:57
#4

Det är ett svårt dilemma det här. Att se och läsa saker som väcker jobbiga känslor och man blir så frustrerad. För mig kan det handla om allt från hur folk gör med sina djur till hur de bemöter varandra. 

Jag upplever att tonen många håller på forum ofta är chockerande otrevlig och "besserwisser-aktig". Därför försöker jag hålla ganska låg profil och när jag skriver till någon så uttrycker jag mig så som jag skulle vilja att andra gjorde om de skrev till mig. Vissa tar alla tillfällen att hävda sig där det är helt onödigt att göra det men det är en stor skillnad mellan detta beteende och att yttra sann oro i situationer då det är befogat. Jag drar mig inte för att sticka ut näsan lite om jag är orolig för ett djurs bästa men då är jag beredd på att bli motargumenterad och då är det extra viktigt att påminna sig om hur olika vi människor är i hur vi prioriterar, tänker och fungerar.

Vattnadal
2015-08-26 13:18
#5

Det är jobbigt, så jag undviker många forum. 
Inom hund kan det vara riktigt tufft, då jag anser att man kan träna utan våld, obehag eller hot om våld/obehag. Jag säljer inte stryp i min butik, och de kurser jag håller jobbar på positiv träning.
Det är jobbigt att se så många som har stryp på hundarna utan att ens tänka på hur det känns för hunden. Att hundar ska alfarullas, kickas, nypas, skällas på, när det finns trevligare sätt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2015-08-26 14:08
#6

Ja, vi människor är inte kloka! 😃

Det lustigaste med det, är att flertalet människor anser sig vara MYCKET kloka.  (kanske inte inom allt eller generellt, men inom det som vi tror att vi KAN ) Och gärna hävdar det i parti och minut (jadå, jag också, jag är lika mycket människa som ni andra - hoppas jag verkligen 😉 )

Det finns en bok som heter: Tänka - snabbt och långsamt.

http://www.bokus.com/bok/9789186815721/tanka-snabbt-och-langsamt/

Boken är i mina ögon helt underbart bra! Den talar om VARFÖR vi människor är så korkade. När och hur vi gör våra kroniska tankefel, som är så inbyggda i vår hjärna, att vi till och med gör dem fast vi vet om dem. (fast det givetvis ändå ibland hjälper att veta, och vara på sin vakt gentemot resultatet, fast det är svårt)

Nu är boken tyvärr både svår och jobbig att läsa, och stundtals lite tråkig på grund av en del upprepningar i olika format. Men den är sååå sanslöst BRA, anser jag.

EN av de många bra saker han påpekar, är att vi människor alltid har en tendens att dra slutsatser utifrån vad vi ser och vad vi vet. Att det KAN (och allra oftast gör) finnas fler orsaker, hoppar vår hjärna konsekvent över, det "finns inte". Och så "vet vi".

Det vi inte ser, finns inte, är en mänsklig slutsats som vår hjärna anammat till 100%.

Till exempel, ju mindre man vet om någonting, desto säkrare drar vi våra slutsatser!! (och är säkra på att de är rätt, utan tvivel)  😃

Jaja, det är inte lätt att vara människa. Och missförstådda, det är ju inte bara möss,utan alla djur, och vi är också verkliga experter på att missförstå och missbedöma människor också. (vi tror så stenhårt på våra egna erfarenheter, och dömer därefter; något annat kan ju inte finnas …)

Annons:
Grodan
2015-08-27 18:55
#7

Sluta aldrig tycka, tänka och säga vad du tycker amaira/ariama! Det är en sådan stor styrka hos dig och vi älskar den. En del kan inte skilja på sak och person, men jag vet idag att du kan ha åsikter om någons djurhållning även om du tycker om personen.

Jag vet hur svårt det är att säga till någon man är vän med att "hörrö, dina djur behöver få städat" eller "dina djur är magra och behöver mer mat" eller "du kanske inte ska ha så många djur, för du klarar inte att sköta dem"… eller ja… du vet…

En vän tog det alltid bra. Hon ville att jag skulle komma ofta och hälsa på. "Det är alltid så bra när du kommer på besök för då får jag problem åtgärdat". Hon såg helt enkelt inte vissa saker och behövde hjälp. Men alla är inte så…

#1 Ja, tyvärr. Möss är så små att folk tycker att det inte gör något att de behandlas illa. Det syns inte lika mycket som om det var en hund…

#5 Fortfarande? det är ju så åttiotal…

Jag har inget stryp på min dobbis. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-08-28 06:52
#8

Gulle dig, Grodan, Tack! 😘

Upp till toppen
Annons: