Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1040 ggr
Emouse
2015-09-06 16:06

Sparka mig i baken

Nu måste någon sparka mig i arslet och så jag  slutar dra ut på den planerade musaveln (Som för visso har varit planerad sen tidigt i år) så jag kommer igång någon gång! Jag tänker på mössen varje dag, men tar aldrig tag i det tyvärr.

Måste först och främst pilla ihop burar eftersom min hund har fått för sig att smådjur är lite väl intressanta så kan inte ha de öppna burarna längre.. Och skaffa de tänkta mössen, men jag står mellan två olika färgvägar…… hjälp mig att välja!😃

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Alwyn
2015-09-06 17:38
#1

*spark i baken* 🥳

Alana82
2015-09-06 23:23
#2

Behövs fler av båda sorterna men jag röstade blå eftersom jag älskar kalla färger :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Zamwyn
2015-09-07 11:09
#3

Slå ihop dem och satsa på choklad himisar och mesar! =P

Emouse
2015-09-07 20:36
#4

#3 såklart kommer jag ju ha lite av varje men det är generellt lättare att få tag på RY m.m:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
2015-09-08 19:35
#5

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-09-09 06:19
#6

Jag tycker du har delat upp det bra.  RY, chocolate, cinnamon funkar bra ihop, men inte ihop  med blått.

Blått är en mkt vacker färg, även i blekta tillstånd som siames och himalya, för att inte tala om blue stone. Dessa färger är bland de vackraste som finns, sätter du dessutom satin på dem så dör jag av hänförelse.

Chocolate siames är "inget särskilt" med "smutsfläckar" på nosen 😉  och RY siames existerar inte (eftersom gult bleks till vitt får du istället en sö vit).

Om du har svårt att välja, så är mitt råd att titta efter vad du kan få för utgångsdjur, och välja de som har dokumenterat lång livslängd i släkten, och absolut inte tumörer!!  (i den mån du hittar såna djur som har avlats i en linje och inte bara "huller om buller", dvs om ägaren vet)

Då får du en bra början och en bra start.

Annons:
Zamwyn
2015-09-09 12:00
#7

#6 Det var av en anledning jag preciserade just choklad ihop med pointat, för att de andra inte blir så mkt med. 😉Men jag håller med, de är inte så jättespeciella.

Extreme non agouti choklader skulle kanske ge lite tjusigare och mörka mesar. Måste gå och googla och se om jag kan hitta några, för nu blev jag nyfiken.

Zamwyn
2015-09-09 12:25
#8

Och nu svarar jag för att rätta mig själv. Så kan det gå när man skriver innan man fått i sig koffein. 😛Extreme non-agouti påverkar bara rött pigment egentligen (inga felaktiga tan-strån i det svarta etc, dessa blir tydligen vita ist) och färgavlade vanliga svarta eller choklader ska kunna ge lika bra pointer, för bra eller dålig svärta har egentligen inte med den mutationen i sig att göra.

Emouse
2015-09-09 15:58
#9

#6 Thats the point, jag är helt förblindad av båda två. Blå är så sjukt vackert, även siames och him. Men RY kan bli så himla olika i färgen. Det är samtidigt spännande att försöka få fram den perfekta färgen. Det finns inget "krimskrams" i någon av linjerna jag tänkt plocka ifrån och livslängden är ungefär lika. Ska kika vidare på medfödd tamhet (vilket jag vill jobba på). Hmm..

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2015-09-22 20:30
#10

Som uppdatering så tänker jag trycka in båda färglinjerna eller bestämma mig sen. Sen har jag fastnat väldigt för Vattubacken's :)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
2016-02-06 17:38
#11

Emouse!!! Hur mår dina möss o hur går de med dina planer? *nyfiken som f*n*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
2016-02-07 04:20
#12

Håller med Grodan, hur går det?!

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: