Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 773 ggr
ariama
9/8/15, 8:44 AM

Den ultimata buren för möss

Valde "Avel & Uppfödning" som grupp, för ämnet handlar om den ultimata buren för möss, när man har många möss och önskar flera/många burar.

Att bygga/köpa/välja boende/bur för en enda grupp/flock är enklare. Jag är själv nöjd med de öppna och påbyggda akvarier jag har.

Har man hund/katt/iller eller annat musätande/muslekande djur funkar inte öppna burar eller gallerburar (som släpper igenom klor) och då gillar jag själv terrarier bäst, för de kan göras så vackra. 

I många år faktiskt, har jag funderat över hur jag skulle önska min ultimata musbur, som även går att "stalpa" eller "bygga ihop". Som funkar om jag inte har så mycket utrymme, med ändå ger musen/mössen både utrymme och bästa möjlighet till aktiviteter och ett bra liv.

Vill tillägga att jag genom livet ALLTID har avskytt att stänga in djur i för små burar, och låta dem leva sin liv där. Jag tycker det är grymt.

Djur ska ha möjlighet att få utlopp för sina naturliga instinkter, i högsta möjliga mån. Det är något vi som djurägare har ansvar över att ge dem, i den mån det är möjligt.

(Det är t.ex. inte möjligt att ge en mushane fri tillgång till honor 😉, även om "hans instinkter" driver denna önskan inom honom, men det är å andra sidan inte möjligt för honom i naturen heller)

Annons:
ariama
9/8/15, 8:57 AM
#1

Jag vet fortfarande inte hur jag önskar min bur. Tänker ibland, att om det kom en burfirma till mig och frågade, gav mig fria händer, hur skulle den se ut?

Svar: Vet inte.

Jag har vissa grundkrav.

För MIG ska buren :

1. Vara lätt att städa och göra rent. Det ska gå fort och inte finnas svåra utrymmen eller hörnor där bottenmaterial, skräp, urin  och annat fastnar.

2. Ge bra insyn, jag ska kunna sitta och titta på mössen när de lever sina liv. Iaktta deras beteenden närhelst jag vill.

3. Det ska vara lätt för mig att få kontakt med mössen liksom att umgås med dem. De ska vara lätta att få tag på (om de mot förmodan inte vill).

För MÖSSEN ska buren:

1. Ge tillräckligt utrymme för dem att kunna röra sig naturligt, klättra, springa, "gymnastisera", utan att behöva ha ett springhjul i buren.

2. Ta hänsyn till mössens naturliga behov.

ariama
9/8/15, 9:04 AM
#2

Det största behovet som tammöss har, tror jag, är att få bygga sig ett bo. Och att kunna söka skydd.

Därför är det ett grundkrav att tammöss alltid bör ha "byggnadsmatieral" (tidningspapper t.ex.) och ett "gömsle" av något slag där de kan boa. Det kan man sätta in i vilken bur som helst.

De ska också ha möjlighet att klättra, springa, och gymnastisera. Buren får inte vara för liten, och ska innehålla klättermöjligheter på ett vis som även äldre (och tyngre) möss kan använda.

När det gäller mössens behov, kan det vara ganska lätt att bygga ihop något och fylla den med olika saker, som kan få mössen att trivas. Nackdelen är att JAG inte alltid trivs med det. Det blir svårt och/eller tidskrävande att göra rent, och svårt att sitta och titta på mössens beteenden, ageranden, och sociala interaktion.

ariama
9/8/15, 9:35 AM
#3

Ja, hur tänker jag mig buren då?

På ett vis tänker jag på "labb-burar". Det är enkelt med den där plastbotten med rundade hörn. Vid rengöring vänds den bara upp-och-ner, töms, och spolas ur, får torka och är klar.

Överdelen är ett galler där man lägger pelletsmat, sticker ner en vattenflaska, och mössen kan dessutom "klättra uppochner" i gallertaket.

Labburar har jag aldrig använt och tänker inte göra. De är enbart "förvaringsburar", de ger mig varken kontakt med mössen eller möjlighet att studera dem "etologiskt". Dessutom är de för små (kanske är de högre modellerna, och de som är för råttor okej, som "förvaring för möss")

Buren ska finnas i flera storlekar

Jag vill ha (gäller minsta möjliga mått):

- Ganska stor bottenyta, 50x50 cm som minimum (kan räcka om jag ska ha/kombinera många burar i t.ex. en uppfödning). och minst 30 cm höjd.

Alla sidor ska vara av väl genomsynligt material, men ena kortsidan ska bestå av liggande galler, av tre olika anledningar: Luft/ventilation, klättermöjligheter för mössen, samt berikning för mössen som då kan sniffa sig till vad som händer i omgivningen.

Eller så är sidorna väl genomskinliga och baksidan av liggande galler? Vet inte. Eller framsidan/dörren?

Botten ska vara lätt att ta ut och göra rent - ja, jag tänker mig visst en löstagbar botten - den ska ha minst en dm höga kanter och överst (på ngt vis) sluta tätt till burens sidor. Botten måste vara av ett lätt material, även det genomskinligt, och lätt att göra rent, även ha rundade hörnor.

Framsidan ska vara en hel dörr som går att öppna, eller går att ta bort helt, och då få en öppen bur, allt efter behov. Den ska kunna vara av liggande galler, eller av väl genomskinlig hårdplast, efter mitt eget val.

Tar jag bort dörren för att ha en öppen bur, så är botten kvar med sin decimeterkant, som behövs för att inte bottenmaterial och skräp ska ramla ut.

Överkanten på botten-"plattan" behöver också vara greppvänlig så ingen mus halkar ut i misstag.

Burarna ska vara stapelbara på höjden, och ge god insyn på tre sidor. Det ska finnas en bottendel som står på golvet, som ett bord, så man kan stapla burarna utan att den understa står direkt på golvet.

Burarna ska invändigt utnyttjas även på höjden på något vis (som jag ännu inte vet hur). Skapar man flera våningar, skymmer man samtidigt lätt insynen för en själv. Det kan vara hyllor, med stegar upp, eller nåt.

Genomskinliga plaströr, såna som ofta hör till köpeburar, ska inte finnas, eftersom mössen gärna slår sig ner därinne, och använder för att smita undan när man behöver få tag i dem. De försvårar umgänget, om man har möss med tendensen  att fly männisor.

Möss kan ibland vara ambivalenta. Gillar de människor, eller inte? Då drar de sig helst undan för säkerhets skull. Med en bra kontakt med människor, upptäcker de att de faktiskt gillar människor.

Alwyn
9/8/15, 9:43 AM
#4

Själv föredrar jag nog alltid terrarier och burskåp utan galler. Galler påminner mig om fängelser och kan innebära problem om djuret får för sig att börja gnaga där. Jag gillar glas och plexiglas, då ser man dem bättre också. Drömburen för möss vore nog för mig (om jag avlade) någon slags lösning som man kan täcka en hel vägg med från golv till två meters höjd, där man bygger ihop sektioner som man kan anpassa efter rummet och lätt montera ner vid flytt mm. De ska vara utformade så att man lätt kan låta dem vara öppna eller stängda sins emellan och utåt mot rummet. I dem skulle så klart finnas möjlighet att hänga upp saker och berika med grenar, bon och annat kul. Sen skulle jag vilja att de var snygga!

ariama
9/8/15, 9:48 AM
#5

En svårighet med möss, är att de är fenomenala på att gömma sig. Får de en bit papper - vilket de ABSOLUT ska ha!! - använder de den till att "begränsa insynen".

Helst vill de ha mörka gömslen och bon. Jag vill ha gömslen och bon som är av genomskinligt material! Många gånger är det ganska okej för mössen! Det känns skyddande för dem trots sin genomskinlighet, har jag märkt.

Å andra sidan flätar dom strax in sig i alla fall, i alla fall om gömslet görs om till boplats.

Möss är fenomenala på att pussla ihop små pappersbitar så det blir stabila runda nästen med tjocka väggar som inte är så lätta att trassla sig in igenom. Än mindre kunna se igenom.

ibland har jag gjort "boplats" åt dem intill en hörna i ett akvarieum, dvs två av väggarna består av akvariets glas som jag kan se igenom. Visserligen täcker de så småningom även glasväggen med pappersbitar (jösses så duktiga de är), men ibland tar det ett tag, då jag fortfarande kan studera dem när de tror de är osedda, och ibland kvarstår en glipa som jag kan se igenom en lite längre tid.

ariama
9/8/15, 10:06 AM
#6

#4. Låter underbart! Så skulle jag också vilja ha.

Men jag VILL ha galler också, som berikning för djuren! Om jag nu inte kan ha öppna burar. De ska inte vara utestängda från omvärlden, det om något är '"fångenskap" i mina ögon.

Galler ger mössen möjlighet att klättra! = mer rörelsemöjlighet, möss är livliga djur, som ibland har anlag för fetma när de blir för mycket stillasittande.

Det ger mössen "insyn" (utsyn, haha) i resten av rummet. Utan tvekan uppskattar mina möss att "ha koll på" resten av mössen i de andra burarna.

Det finns ingenting som intresserar möss så mycket som andra möss!! (Jämför gärna med männniskor 😃, vi är alla sociala varelser). Möss ser dåligt men luktar utmärkt! Med luktens hjälp vet de allt om de andra mössen! Kön, antal, ålder, var i reproduktinscykeln de är, om det finns ungar osv.

Jag tror inte jag vill underskatta mössens "glädjeav nyheter och skvaller om grannarna" 😃. Och när de nu tvingas leva sina liv i burar, är varje form av berikning viktig, anser jag.

Sedan har inte jag djur som gnager på galler. Jag har haft, för länge sedan. Jag anser att det är en typ av stereotypt beteende som inte är önskvärt, minst av allt i en uppfödning.

När det gäller avel av möss, med generationer som går så fort, kan det avlas fram olika beteenden ganska fort.

Många avlar fram (med eller utan medvetenhet om det) möss som "trivs i små burar", typ. Man avlar på djur som inte är så aktiva, och även här finns det en balansgång, anser jag.

Men otåliga och/eller stressade djur som t.ex. gnager galler, bör för sin egen skull aldrig avlas vidare på. Och som husdjur är de svåra att tillfredsställa, ingen glädje för vare sig djur eller människa.

Annons:
Grodan
9/8/15, 7:30 PM
#7

❤️

#6 Håller med precis i din tanke om gallergnagande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
9/8/15, 7:49 PM
#8

Fast det går ju bra att fylla buren med andra klättermöjligheter, det går till och med att sätta galler i buren på väggen… Jag villbara inte att gallret ska skilja djuret från yttervärlden. Utsyn får de minst lika bra genom glaset, det som skiljer är att glasrutorna inte släpper in lika mycket luft så då krävs antingen gallertak eller andra bra ventileringshål som släpper genom dofter. Jag jobbar även med doftberikning genom novel object stimuli. Det är ju jättebra att det avlas fram möss som är lugna och inte gnager på galler. Jag är helt enkelt van vid lite vildare och aktivare smådjur som är väldigt krävande *S*

ariama
9/8/15, 8:40 PM
#9

"Utsyn får de minst lika bra genom glaset".

Hurdå?

Det är vi människor som använder våra ögon, inte mössen! Mössen "ser" med hjälp av nosen, på ett vis som vi inte gör. (Feromoner t.ex. ) De kan varken se detaljer eller avgöra någonting om sina grannar, eller den yttre världen, genom en glasvägg. De blir bara "isolerade".

Möss ser över huvud taget inte särskilt långt (eller bra eller tydligt). Synen har de mest för att urskilja rörelse, vilket de är fenomenala på. Deras liv hänger på att de reagerar när katten/räven/höken plötsligt visar sig i en attack.

När de är ute och springer använder de sig främst av morrhåren, och inte ögonen.  Det går inte att jämföra möss och människor när det gäller hur vi använder våra sinnen. Men det vet ju du också ju??

Alwyn
9/8/15, 9:04 PM
#10

Haha ja du menar så, det är klart! Men med "utsyn" trodde jag så klart du menade just SYN med ögonen så jag tänkte att det gör ju ingen skillnad… de SER inte bättre för att det är galler. Vad gäller DOFT och terrarier blir det extra viktigt, som jag nämnde, att se till att ha god ventilering. Då kan de känna dofter och få bra luft utan att riskera en kattklo i nosen här hemma. :-P Har man inga rovdjur i hemmet eller energiska smådjur som gnager på galler så är det så klart inget fel på att ha gallerburar…eller öppna burar ;-)

ariama
9/9/15, 6:12 AM
#11

Haha, så det kan bli. Jo men visst, det är helt andra förutsättningar med rovdjursklor och -tänder i närheten.

Upp till toppen
Annons: