Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 639 ggr
Heidi
9/15/15, 6:19 PM

Är det svårt att få tag i möss nu för tiden?

Hade tammöss för ca tio år sen. I helgen så var jag och sambon på en djurmässa och såg så underbart söta musflickor så nu bor en liten flock hemma hos oss. Kikade på skojs skull in på blocket och hittade endast en annons med möss till salu och här det inte heller så mycket. Eftersom jag inte hållit på med tammöss på länge så trodde jag det var lätt att hitta möss men det verkar inte så. Är mössen inte populära som husdjur längre? Många djuraffärer har inte heller möss.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Grodan
9/15/15, 7:22 PM
#1

Uppfödarna säljer nog via fb eller privat. Annonsera på blocket ger sällan någon större utdelning.

Zooaffärer vet jag många som inte vill ha möss för att de luktar så speciellt.

Jag har märkt ett högre tryck på möss nu den här hösten och vet inte varför. Många frågar mig om jag har några till salu. 

Det är inte omöjligt att Rossel och snuva slagit ut ganska många linjer. 

Men framförallt tror jag att de flesta seriösa uppfödare behåller väldigt många möss själva, samt byter med andra uppfödare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heidi
9/15/15, 7:31 PM
#2

Är det i FB gruppen Möss? Finns det fler grupper för musintresserade? Privat, menar du via hemsidor då? Tråkigt att sjukdom slagit ut linjer :-(

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Grodan
9/15/15, 7:36 PM
#3

#2 Finns säkert flera grupper. SVEMUS har en, där säljer nog flera möss. Sedan finns några till. Jag är inte med i någon av dem. Jag är inte med i någon annan djurgrupp heller (utom några hundar omplaceras/säljes - vilket eg inte är nödvändigt längre då min prins flyttat hit nu… men men…)

Privat, via pm/mail/tele och träff… Många uppfödare byter möss med varandra. Många uppfödare blir också vänner och umgås…

Att sälja möss till "random folks" är inte jättepopulärt. Som uppfödare vill man känna sig trygg med att det blir rätt.

För min egen del så har jag sagt nej till flera stycken pga att jag inte är säker på att mina möss är helt friska. Jag vill inte att en barnfamilj eller en tonårstjej skall få problem med att de efterlängtade mössen blir sjuka och försöka hitta bra veterinär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
9/15/15, 7:43 PM
#4

Hej Heidi, kul att du dök upp här med! I din närhet har vi ju ariama och Kent som är erfarna musuppfödare, annars har vi norrut en bit, Vattnadal i Gävle. Jag har själv haft svårt att hitta musägare och uppfödare i närheten det finns så få och alla är utspridda. I Uppsala finns ingen :( De som vill hitta möss kollar nog ofta uppfödarlistan här inne och på Svemus webbsida.

Heidi
9/15/15, 8:10 PM
#5

#3 Ja självklart ska mössen få ett bra hem :-)

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

bozboz
9/15/15, 8:11 PM
#6

Har väldigt svårt också att hitta uppfödare då ingen finns här i halland heller!

Annons:
Heidi
9/15/15, 8:13 PM
#7

#4 Hej kul att du också var här :-) Är det Ariama som är Björndalens? :-) . Just nu har jag min lilla flock och är nöjd men en kompis ska ev också skaffa :-)

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Alwyn
9/15/15, 9:22 PM
#8

#5 Ja det stämmer :-) Ok men man kanske får komma och kika på alla nykomlingarna någon gång då?

Heidi
9/15/15, 10:35 PM
#9

Ja du är välkommen :-)

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Grodan
9/15/15, 10:37 PM
#10

jag har gjort en september-till-salu-tråd nu… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
9/16/15, 7:28 AM
#11

Hej Heidi! Jag har möss att sälja ibland, med tyngdpunkt på ibland. Annonserar mycket sällan då jag emellanåt får förfrågningar ändå. Många gånger får jag säga tyvärr jag har inga.
Min sista köpare tingade sina möss i maj, att köpa i september.

Upp till toppen
Annons: