Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 944 ggr
KickiG
2015-09-15 19:14

Frånvaro och sorg i huset

Hej gänget! Jag vill bara be om ursäkt  att jag bara trillade bort från sajten utan minsta lilla förvarning. Men nu har jag kommit tillbaka igen.

Det har varit rätt tungt här en tid i mitt liv. Märta-musen fick en snabbt växande tumör som satt ovanför högra frambenet, under hakan. Och på ingen tid alls hade hon svårt att gå, och andningen rosslade och pep och hade sig. Så hon fick somna in, några dagar före sin ettårsdag.

Sedan har det varit lite si och så med min egen hälsa en längre tid, och efter mycket funderande beslöt jag för att låta min hund somna in. Jag klarar inte av att ta hand om en hund, min kropp klarar inte av promenader. Och att placera om en lite knepig hund som kom till mig som omplaceringshund var inte ett alternativ. Det tyckte både uppfödaren, förra ägaren och jag.

Gamla tant Gudrun, 1 år 10 månader (typ) är snart blind på ena ögat, och bakbenen är det lite si och så med. Men tanten är seg. Varje dag blir jag lika lättad när hon kommer fram till burkanten för att titta om jag har något godis med mig. Är rädd att hon står med två tassar i graven redan.

Och i morgon åker Svea, 1 år och 5 dagar till veterinären för en operation. Hoppas innerligt att hon klarar sig, det är en pigg mus. Förutom en seg inflammation i ändtarmen som inte ger med sig trots antibiotika. Idag på kvällen upptäckte jag lite blod där också. Så min förträfflige veterinär får titta på henne, igen, i morgon.  Han är optimistisk, så jag försöker också vara det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Tjeja
2015-09-15 19:19
#1

Aj…mycket på en gång! 😕

Skickar en stoor varm kram med hopp om att allt vänder nu och att operationen skall bli just så lyckad den bara kan bli! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2015-09-15 19:29
#2

Men oj, KickiG. ❤️Så jobbigt. Kram ❤️

Jag förstår tystnaden och ensamheten du känner nu. Och kanske orkar du inte tänka på husdjur just nu, men mitt förslag är att fundera på ett djur som kanske är friskare än mus, lever lite längre och som inte är lika krävande som en hund… Jag tänker iller… men vet inte vad du tänker… (jag tar för givet att du är som jag, måste omge dig med djur för att må bra o ha ett syfte att leva)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2015-09-15 19:38
#3

Tack flickor!

Ja Grodan, funderat på annat än mus också. Men de är ju så hiiiimla gooooa! 

Iller gillar jag i teorin, inte i praktiken. Kan inte med illerlukten… (sorry…)

Jag är kanske mest inne på linjen katt eller råtta. Men inte alls säker på att jag skulle lämna bort mössen för det. Men känner att jag också behöver något större, något som man kan klappa på ordentligt. 

Hunden var nog det hårdaste slaget. Och ovissheten om jag någonsin kommer bli så bra i kroppen att jag kan skaffa mig en ny.

Men har en flytt på kommande här under vintern någon gång, så väntar med att skaffa nytt djur tills den biten är avklarad.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2015-09-15 19:43
#4

#3 Jag tror att det är farligt att sluta röra på sig, hur sjuk man än är, men hund kan vara så mkt. Det är trots allt en mkt bra vän.

Iller har några nackdelar ja, men väldigt många fördelar. De är så himla glada, busiga o roliga djur.

Om du orkar med möss, trots att jag tycker du haft ofantligt otur, så kör på. Du har en bra veterinär och det är värt väldigt mycket.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2015-09-15 20:04
#5

Jag tror att jag är en person som behöver många möss, och skulle måsta se till att jag hela tiden har möss i olika åldrar. Nu köper jag mig alltid en grupp med ungefär lika många individer. Sedan faller en bort och det är ingen stor katastrof.  Men sedan när det går som nu. Märta dog, Gudrun pigg och glad men gammal, Svea sjuk och två friska kvar. Nu ser jag mig snart själv som muslös igen. Men just nu har jag inte utrymme att ha flera djur i flera burar. Jag måste vänta tills jag är nere till 2-3 möss innan jag kan köpa in 2 nya. Inte alls idealiskt för mig, men så är det just nu.

Sitter bara och drömmer om min stora villa så jag har utrymme för en hel vägg med bara musburar! :)

Håller med om att det är farligt att inte röra på sig. Men just nu är jag i stå- och gå-förbud så har inte så mycket val.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2015-09-15 20:08
#6

Ah, men du har två friska kvar… tänkte du var helt muslös…

äh, villa är överreklamerat… bara massa trädgårdsarbete, underhåll osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tjeja
2015-09-15 20:19
#7

Men visst kan man ha katt även om man har möss! :)

Det beror ju förstås på hur man håller mössen och endel på hur katten är. Man behöver ju inte ha en utekatt som är van att jaga. T o m katthemmen har omplaceringar som är "snälla" innekatter som inte alls lärt sig att möss är mat.

Kanske du skulle kunna prova att vara jourhem till en kisse från något katthem eller så? bara för att prova på? Skulle det t o m vara så att kissen ser mössen som mat så kan man ju stänga dörren till det rum mössen är i och inte ha det öppet för katten.

Inte för att katten kan komma åt möss i ett akvarium eller en stängd plastbur. Men det är ju onödigt att fresta kisse med en gallerbur i vardagsrummet om kissen är van utekatt.

Kan för övrigt inte tänka mig ett gosigt husdjur som är mindre krävande än en katt eller ännu hellre två (de är ju sällskap till varandra då). 

Tänker att en kisse inte kan fylla tomrummet efter de pälsklingar man förlorat, men dem kan fylla tystnaden och fylla nya rum i hjärtat så man inte känner sig så övergiven.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Emouse
2015-09-15 21:04
#8

Vad tråkigt! Känner med dig❤ att livet är så tungt ibland❤ Jag tänker papegoja, kakadua, Katt, iller, Råtta eller liknande, hoppas du hittar det perfekta för dig! Skickar många tröstande kramar i brevlådan❤

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Lamina
2015-09-15 21:42
#9

Usch vad jobbigt med så mycket på en gång. Känner med dig. <3 OM du känner att du vill ha något större djur att mysa med så tror jag faktiskt katt skulle vara det bästa på hur du beskriver din livssituation just nu. Eller marsvin, dom är underskattade. Men det är egentligen inget du ska behöva tänka på nu. Ta din tid på dig att sörja din förlust nu. Det kommer kännas bättre med tiden. Och en vacker dag kan du se tillbaka på den tid ni hade tillsammans med glädje. <3

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zamwyn
2015-09-16 09:22
#10

Nämen åh Kicki, vad hemska saker du tvingats ta dig igenom på så kort tid. Stor tröstkram! ❤️

Lamina
2015-09-16 11:54
#11

Men gud vad irriterande, jag skrev ju ett jättelångt inlägg! Och så försvann nästan allt. -.-

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2015-09-16 13:40
#12

Fy så jobbigt KickiG!! Jag känner med dig❤️Kram!

KickiG
2015-09-16 21:02
#13

Svea är hemma, pigg och glad. 10 min efter avslutat ingrepp satt hon redan i sin Transportbur och mumsade i sig mat för fulla muggar. ❤️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Tjeja
2015-09-16 21:31
#14

Ååh vad skönt! Grattis till både musling o matte över ett lyckat ingrepp, fantastiskt läkekött och god hälsa! ♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ajanki
2015-09-17 07:12
ariama
2015-09-17 07:55
#16

Kram från amaira ❤️

Zamwyn
2015-09-17 21:59
#17

#13 Vad skönt med lite tur i oturen iaf!

Skogshumblan
2015-09-19 18:58
#18

Kicki. Beklagar Märta och din hund. Hoppas allt vänder för dig o din gamla tanta i buren.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

KickiG
2015-09-22 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ibland blir jag bara så trött… Hittade en sådan här på Vega.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Tjeja
2015-09-22 23:02
#20

😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
ariama
2015-09-23 08:32
#21

"Såna där" gör en onekligen trött … 😕 Är Märta och Vega syskon, eller släkt?

KickiG
2015-09-23 09:03
#22

#21 Vegas farfarsfar hette Too Hot To Hug. Han dyker även upp i Märtas stamtavla som farfar och morfarsfar. Det är den kopplingen jag hittar i pappren, men det kan ju vara andra som inte syns i de tre led jag ser.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2015-09-23 13:55
#23

Too hot to hug! Haha, gillar namnet! 😃

KickiG
2015-09-23 18:22
#24

Hon har roliga namn, den uppfödaren. Jag har Aldrin Justice, Life Among The Gorillas, The Scorpion And The Toad och World's Greatest Couple.

I stamtavlorna finner man bl a 

Starvin' Marvin
Kenny Dies
Prehistoric Ice Man
Laserguided Furball
Brink Of Disaster
Twist Of Fate
och
Was Put In Prison

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
2015-09-24 12:44
#25

#19 såna där har jag fått på 2 möss nu på väldigt kort tid… tröttsamt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Zamwyn
2015-09-24 14:21
#26

´#19 Nämen, vad du råkar ut för elände. Nu får det väl ändå ta och lätta upp med tråkigheter, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: