Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 856 ggr
bozboz
2015-09-21 23:25

Dö?

Min lilla alvin, som är ungefär 4,5 månader har haft Rossel sen den dag jag fick han (fick han av en slump av en kille som tänkte döda han) men han lider inte av rosslet utan är helt pigg och allt tills för någon dag sen han började sova hela tiden inte alls vara lika social och märkte idag att han har svullna ögon :( Känns som min första bebis kommer dö snart har sånt känn i hjärtat och det gör så ont <3 Jag har Toa lätt som bottenmaterial (Bytte för 2 veckor sen) och undrar om det är de som gör hans ögon irreterade (hade carefresh innan). Eftersom jag köpte en ny liten bebis så fick jag hitta ett billigare alternativ och inget negativt på henne hon är super frisk! Men vad ska jag göra? Ska självklart byta bottenmaterial men det är problemet om jag ska försöka tvätta hans ögon blir det riktigt svårt eftersom han har sånt spring i bena! Något tips? :( Tack på förhand <3

Annons:
ariama
2015-09-22 08:37
#1

Så tråkigt att Alwin blivit sjuk. Beklagar.

Min första tanke är att det är rosslet som ligger bakom. Han har klarat att leva med det, men inte i längden? Kanske har han fått någon ny "bacill" som hans imunsystem inte orkar med eftersom det har fullt upp med att hålla rosslet i schack? Jag vet inte, det blir ju bara vilda gissningar.

Jag tror inte ToaLätt gör honom sjuk. Vad du kan göra? Se till att han får värme, sätt t.ex. ena änden av buren mot ett element, eller annan värmekälla. Bara ena sida så han kan välja "grad av värme" själv.

Om nu något element står på, det är ju inte så kallt än.

Ett välbäddat bo att gå in i och hålla värmen är ett annat alternativ. Du kan också sätta in en värmeflaska. Ta en petflaska (som inte läcker förstås) och fyll med hett vatten och vira en handduk om och sätt i buren.

Se till att han har vatten att dricka hela tiden. Prova ge honom näringsrik mat, om han äter. En bit lax, lite brockolli, några gröna ärtor, och/eller annat (det finns många trådar med näringsrik mat-tips)

Du har nyligen skaffat en ny mus. Kanske förde hon med sig några baciller som han inte hade tidigare. Du köpte en mushona, du vet väl att mushonor inte ska vara ensamma, så du får nog försöka finna en kompis till henne (oavsett hur det går för Alwin).

bozboz
2015-09-22 10:11
#2

Ja min hona får nya vänner på fredag! Får fixa och söka lite vad jag ska göra! Tack så himla mycket för tipsen!

ariama
2015-09-22 12:49
#3

Lycka till med mössen!

Upp till toppen
Annons: