Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1597 ggr
[Transfiguration]
2015-09-24 18:43

Möss Borås?

Då en av mina honor blev tagen av katten & kanske inte överlever (avvaktar, veterinär imorgon om ingen bättring eller om hon dött) så söker jag lite nya honor till min sällskapliga lilla flock om någon har i närheten av Borås

Annons:
axa
2015-09-24 18:53
#1

Låter som ett säkert hem du erbjuder.. (ursäkta)

Men hur fick katten tag i musen, låter väldigt osäkert att sälja när detta hänt och själv skulle jag varit mer orolig för djuret i fråga och tagit direkt kontakt med veterinär. Det är en skyldighet för dig som ägare att göra det, om din mus lider och du ändå inte vill kontakta veterinär så är det väl bättre att avliva den? Att vänta ut döden eller avvakta i detta fall låter brutalt i mina öron..

[Transfiguration]
2015-09-24 20:42
#2

Öh det var inte svar på min fråga. Mössen står säkert, katten smet in, är nog knappast första gången någon är med om en sådan olycka här inne? Tyvärr så får man inte ta ut vård av mus i mitt arbete så därför har jag inte haft tid. Jag kan inte avliva den själv.

[Transfiguration]
2015-09-24 20:45
#3

Hände dessutom kl 23 på kvällen så tror inte veterinären har öppet då..?

Emouse
2015-09-25 07:20
#4

#3 Det finns säkert många veterinärer som har jouröppet. Iallafall så måste du söka vård nu eller avliva musen själv, annars lider ju stackarn till döds.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2015-09-25 07:24
#5

#2 Och jo, det har hänt liknande olyckor här på forumet så det är säkert inte det att dina burar som är osäkra. Olyckor händer!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2015-09-25 08:13
#6

Läste på fb vad som hänt, och där har du fått rådet att avvakta, samt att låta henne vara ifred, vilket jag instämmer med!

Största skadan på henne, verkar vara chock, och  vi får hoppaqs hon överlever chocken, som inte blir bättre av att släpa iväg henne på vetrinärbesök.

Håller tummarna för mössen nu. Det är skrämmande för dem alla.

Annons:
[Transfiguration]
2015-09-25 09:59
#7

Tack för era svar även om jag inte frågade efter det :) Ja eftersom hon kunde gå osv, åt så avvaktade jag. Såg att hon var sämre igår innan jag skulle till jobbet & när jag kom hem igår så var hon borta <3 Kattkräk men det är ju deras instinkt & de kan vara ruskigt snabba! Jag vände ryggen 1 sek när musen var på burtaket, ingen katt i syne, dörren till rummet stod på glänt.. Sen bara pang

[Transfiguration]
2015-09-25 10:00
#8

Har man dessutom barn hemma som ligger & sover & ska upp till skolan, ska jag slita upp dem efter kl 23 & leta efter en jourveterinär..?

[Transfiguration]
2015-09-25 10:35
#9

& just det.. Om jag nu måste förklara varför dörren stod på glänt så har jag en kanin som huserar med sin bur i samma rum men skuttar fritt när jag är hemma

Emouse
2015-09-25 21:28
#10

Du får ursäkta, visste inte hur illa musen var skadad! Vila i frid lille❤

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[Transfiguration]
2015-09-25 22:45
#11

Tack <3 vi begravde henne fint idag

ariama
2015-09-26 07:41
#12

Beklagar.

Jag råkade ut för något liknande för 20 år sen. Katter kan vara överraskande snabba och inte bara överrumpla sina bytesdjur utan även sina ägare.

Utan att mena något illa, tycker jag att musjagande katt, småbarn, och tammöss är en vansklig kombination, och tycker du ska fundera på att slopa möss istället för att skaffa fler.

Småbarn har en förmåga att - om inte annat göra föräldrar både trötta och okoncentrerade emellanåt. Och kanske själva glömma förmaningar och tex. inte stänga en dörr ordentligt i hastigheten. det ligger i barns natur.

 Jag skulle inte sälja möss till dig, jag betraktar det som "ett riskhem". Alla kombinationer är inte bra. 

🙂

[Transfiguration]
2015-09-26 12:57
#13

Vet inte om man kan kalla en 12 & 7-åring för småbarn :P Vi har normalt sett extrem koll på katterna & mössen, två av katterna bryr sig inte utan det är den yngsta katten som är lite jägare. Dock inte mot kaninen. En olycka tyvärr. Katten vet att hon inte får gå in där men trotsade, dagtid så går hon inte även om dörren är öppen & musburarna är väl stängda så inte en möjlighet att någon katt kan öppna dem. Ingen fara, köpte en ny hona igår då min hongrupp fungerar bäst om fyra :) nu är det stenkoll & stängda dörrar när mössen är ute som gäller.

Annons:
Emouse
2015-09-26 15:39
#14

#12 Så du säljer inte möss till hem med katt, hund eller barn? Nu har jag ju inga barn än men jag har både hundar och katt och kommer använda öppna burar till mina möss. Då får ju såklart inte hund eller katt tillgång till rummet men iallafall. Vad är egentligen ett högrisk hem?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2015-09-26 15:39
#15

*Dublett*

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2015-09-26 15:41
#16

Nu gick vi ur tråden. Förlåt för OT!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[Transfiguration]
2015-09-26 18:35
#17

Ja det är ju löjligt, "högriskhem", får man inte ha några andra djur heller då? Kaninen kan säkert också bita/trampa ihjäl en mys.. & barn ska växa upp med djur tycker jag & vi valde möss framför hamster eftersom det är mysigare så nej, ariama, vill inte ha dina möss ändå så sälj du dem till pensionärer eller nåt som uppfyller dina krav.. Tråden kan låsas btw

[Transfiguration]
2015-09-26 18:36
#18

*mus inte mys ;) men mus är mys

[Transfiguration]
2015-09-26 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

De verkar ändå ha det rätt kul här i sitt riskfyllda hem ^^

axa
2015-09-26 23:44
#20

Jag tycker #12 har bra krav på köpare. Även om du som "drabbad" inte tycker det och även om dina möss har kul så betyder det inte att de går säkra. Varför ska tråden låsas? Har du hittat möss?

Annons:
[Transfiguration]
2015-09-27 00:17
#21

Med risk för påhopp, igen ;) .. Det är möss, jag tycker om möss, men det är möss, inte en rashund/katt för tusentals kr. Ja jag har hittat möss så nu lämnar jag denna sidan.

axa
2015-09-27 19:18
#22

#21 

Varför ska priset betyda vad själva livet är värt? Hemskt att du ens vågar säga så. Individ som individ. Alla djur har rätt till ett tryggt, värdigt liv.

Minoth
2015-09-27 20:10
#23

#21 och där kom anledningen till att folk inte lär vilja sälja till dig.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Emouse
2015-09-28 17:35
#24

#19 men oj, det var ju en lite VÄL riskfylld bur? Enkelt att ramla ner till kaninen och bli uppäten av katten. #21 Alla liv är lika mycket värda oavsett vad det står på prislappen!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Minoth
2015-09-28 23:04
#25

#24 ja jag fattar inte hur man kan ha en öppen musbur ovanpå en kaninbur….

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2015-09-29 21:45
#26

ojdå.. en sån där tråd… där allt gick fel… typ…

hm…

¤

¤

högriskhem var ett intressant ord ni kom på.

Min erfarenhet är inte vad för djur som finns i hemmet eller hur hemmet ser ut som avgör hur lämplig människan är som djurägare, utan hur människan sköter djuren. Hur hen ser på djuren. Är hen rädd om dem eller utsätter hen dem för smittor, dålig miljö, stress eller annat som påverkar hur de mår.

Sedan är människor så roligt funtade att de lär sig av sina misstag. Ibland vet de helt enkelt inte saker och måste lära sig den hårda vägen.

Jag har gjort massa misstag och lärt mig av dem. Jag lärde mig tidigt i min rått- och mushållning att just kanin var dåligt bursällskap då de kan ha vissa bakterier som råttor och möss ABSOLUT inte tål. Därför har jag inte kanin, men jag har kanin i hjärtat. En stor härlig Frasse.

Jag har haft iller sedan 1991. Hur många möss har mina illrar jagat rätt på och dödat under de åren? Tre stycken! TRE!!! Två var möss som själva hoppade ner på golvet och letade efter mig. (Första var 1992?, andra var 2009? och tredje 2013) Den tredje var en äldre dam som Abbe tog för 2 år sedan. Talar det för dålig djurhållning? Jag tycker då inte det. Givetvis skulle jag vilja att siffran var noll,men nu är den inte det.

Och jag kan räkna upp en massa massa misstag jag gjort och som jag lärt mig från… Dumt att göra misstag, ja, och det känns dåligt, men man vill nog då ha lite tröst och goda råd. Speciellt om man verkligen vill lära om och lära rätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
2015-10-01 07:58
#27

#26 Det var väl typ dit jag ville komma. JA det är lite mer riskfyllt att ha andra djur i hemmet men är man rädd om dom och sköter det bra så är det inga problem! Men visst så kan olyckor ske iallafall!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Upp till toppen
Annons: