Annons:
Etikettfotografier
Läst 954 ggr
Zagesse
9/25/15, 11:29 PM

I väntan på något gott... :)))

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

I övermorgon hämtar jag två muslingar och den tredje kommer om ett par dagar igen, kan inte vara mer förhoppningsfull och glad! Har ungefär hundra namnförslag på olika teman, haha!

Jag trodde att mössens era var förbi för min del, och jag hade modfällt accepterat det faktum att jag för nästan första gången i mitt liv skulle leva flera år utan några djur alls, när jag flyttade in i min studentlägenhet där det rådde en "inga husdjur"-policy.

Men när ett par veckor hade gått stod jag inte ut längre och lusläste hyresavtalen där det stod "Inga husdjur pga allergi…" och då kontaktade jag fastighetsägaren och frågade om detta även gällde smådjur som möss - och de sa att möss var tillåtna!! (Jag bor inte i korridor utan i loftgång = lukt från strö och djur kommer inte besvära någon). Jag blev överlycklig och började genast planera, ivrigt påhejad av mina nya vänner här på universiteten som inte alls tycker jag är konstig utan helhjärtat stöttar mitt intresse… hoppas jag ;)

Nu har jag nästan lagt sista handen vid mössens hem.
Ett litet terrarium (för litet?? Jag oroade mig mycket för det i början, men hur mycket får inte plats på 27kv med studentekonomi…), plus liten hamsterbur jag fick billigt och som står på mitt skrivbord som lekbur, med en tunnel till ett litet torn och till ett gym. Samt en springboll som jag får se om de gillar - mina förra möss älskade den, i alla fall. Det är också meningen att mössen ska kunna gå ut från buren på skrivbordet efter behag iom öppna tunnelhål… beroende på hur rumsrena de blir, hehe…

Både terrariet och buren är fyllda med leksaker, några hämtade från tiden då jag hade mina förra möss, några fick jag med hamsterburen och vissa har jag gjort själv. Jag är väldigt nöjd och hoppas att de ska trivas!

Vad tycker ni? Har ni några tips och idéer? :)

OBS 1
Jag använder toa-lätt här, men läste efter att jag köpt det att det inte är särskilt bra för mössens tassar? Ska försöka skaffa hampaströ att blanda ut det med!

OBS 2

Jag ska även täppa till gallren till springhjulet!

Bildbomb!!

Annons:
Lamina
9/25/15, 11:42 PM
#1

Åh, vad kul att du kunde få ha några små vänner ändå! Och jag tror att detdär kommer att bli ett alldeles utmärkt boende åt dina nya vänner. Vad gäller toa-lätt så vet jag att många uppfödare använder det. Så så illa kan det inte vara. Även om jag själv tycker det det ser jätteobehagligt ut att behöva leva på det. Springhjulet och bollen kan du skippa helt. Förutom att mössen håller ryggen och svansen i en onaturlig ställning när dom springer, vilket kan leda till skador, så kan mössen bli beroende av att springa i det, vilket är stressande. Du kan ha ett hjul om det är tillräkligt stort för att mössen ska kunna springa i det utan att böja ryggen/svansen, men håll då koll att dom inte springer för mycket. Alternativt att dom bara får ha det ibland. Eller så kan du pröva flying saucer, men det kan också ger problem om musen springer för mycket eller i bara en riktning. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
9/26/15, 7:48 AM
#2

Grattis! Det där ser roligt ut! Både för dig och för mössen. 😃

Zagesse
9/26/15, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack så mycket hörrni !🙂

#1 - jaså, jag trodde ett springhjul var jätteviktigt att alltid ha? Å andra sidan är jag ingen expert. Jag vet förstås att man inte ska ha ett för litet hjul, men de hjulen jag har är flera nummer större än de små hjul som är "tilltänkta" till möss, just på grund av den anledningen. Kan man märka om ryggarna har skadats efter hjulen på något sätt?

Storlekarna på hjulen är typ så här (bilden)

Jag ska leta efter en sådan där disk! :))

Lamina
9/26/15, 10:30 AM
#4

#3 Nej det är inte nödvändigt. Det är fullt möjligt att stimulera mössen med annat. Som du har gjort t.ex. med en massa inredning i buren. Vid regelbunden städning kan man även flytta runt och byta ut inredning för att hålls mössen stimulerande. Jag vet inte om hjulet på bilden är stort nog, kan musen springa i det utan att böja någon kroppsdel? Letade rätt på en artikel angående just springhjul, om du vill fördjupa dig lite i det: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=262889

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tsunamis
9/26/15, 10:36 AM
#5

Hjul är inte nödvändigt och har man ett så bör de inte ha tillgång till det hela tiden (stress). Ditt hjul ser bra ut storleksmässigt iaf, så du kan ställa in det då och då det tycker jag. Jättefin bur du har gjort!

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: