Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 989 ggr
Heidi
9/28/15, 3:13 PM

Kastrera hane!

Har bara honor men undrar för jag är nyfiken, kan man kastrera mushanar och då  låta dom gå med en annan kastrat hane eller med honor? Skulle hanlukten även bli mindre av kastration? 

Har samma funderingar där om råttor. Tex om lukten minskar och sen om man har en kastrat, kan han då gå med en hona? 

Har haft råtthanar för länge sen och trots att dom va söta som socker så luktade dom betydligt mer än min kompis råtthonor.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Lamina
9/28/15, 4:40 PM
#1

Det går att kastrera hanråtta. Det är dock inget man rekommenderar om det inte är absolut nödvändigt då man utsätter råttan för en stor risk när man söver den. Eftersom råttor är så små är det lättare för feldosering vid narkos än för större djur som hundar och katter. Mus hanar kan också kastreras. Men det är en mycket mer komplicerad operation då dom kan dra in sina pungkulor. Det är väldigt få veterinärer som har kunskapen att utföra en sådan operation. Den lär också vara rätt dyr. Utöver det så är det även för möss en onödigt hög risk. Hos råttor är det inte helt ovanligt att man kastrerar hormonstinna hannar för att få dom att fungera i flock. Jag känner dock inte till någon i Sverige som har låtit kastrera sin mus.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Heidi
9/28/15, 6:37 PM
#2

Tack för svar 🙂 Då förstår jag hur det ligger till.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Grodan
9/30/15, 2:44 PM
#3

#1 Håller inte med dig riktigt.

För det första så är det idag inga stora problem med sövning då de flesta kliniker använder gasmask. Jag har låtit operera rätt många råttor och faktiskt inte förlorat en enda. Däremot blir de nerkylda och lite uttorkade så de behöver värme och vätska, så eftervården är mkt viktigt - i många fall ombesörjer dock klinikerna med denna.

Sövning av mus borde vara lika lätt. Jag har dock själv inte låtit söva en enda, men känner flera som låtit operera och kastrera sina möss. Även låtit veterinärer utföra andra kirurgiska ingrepp som kejsarsnitt.

Det som skiljer ingreppen mellan råtta och mus är att hanarnas pung ser annorlunda ut. En råttas pung är i stort sett bara att öppna och ta ut kulorna. Sedan kan man tvätta ur den tomma påsen och antingen sy ihop eller bara låta den vara - den kommer att skrumpna ihop och "försvinna" rätt fort. Stygn kan göra att råttan grejar med såret.

Musens pung är lång och går upp i buken. Det är lite mera teknik för att klara av en kastrering på mus utan att buken ska ramla ut s a s. 

Därför kan man säga att just kastrering av mushanar krävs kunskap, skills och vilja. Man måste fråga veterinärerna om de kan och vill. 

En uppfödare i SVEMUS lät för några år sedan kastrera alla sina osålda mushanar. Jag tror att hon gjorde det hos Jannis Lundgren i U-väsby, men är inte helt säker. Jag har dillat om detta mkt under åren så det går nog att söka här på sajten. Just nu är mitt minne lite si o så..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heidi
9/30/15, 7:40 PM
#4

Tack för era utförliga svar. Undrar fortfarande dock över lukten på hanar. Kan den minska av kastration?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Grodan
10/1/15, 4:15 AM
#5

ja, jag vet inte om den kan minska helt men i a f till stor del


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
10/1/15, 9:05 AM
#6

Jag kan slänga in här som en parentes att två av mina honor har blivit opererade, och därmed också nedsövda. Det gick jättebra, och med en duktig veterinär så är de ju inte nedsövda länge. Med den ena av dem så tog det bara 10 minuter från det veterinären gick in med den vakna musen i operationssalen och tills han kom ut igen med en nyvaknad, nyopererad mus.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Emouse
10/1/15, 2:16 PM
#7

Vad jag har hört så släpper doften inte helt utan som honor med en nyans av "hanlukt". Men det finnas alltid en chans att det blir fel under sövning av alla djur, ännu mindre på de som sövs med mask.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: