Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1201 ggr
Systersemlan
2015-09-29 17:58

Rossel, hjälp!

Åh jag är så ledsen. Mina älsklingar har fått Rossel, något jag konstaterade för snart två veckor sedan. 

Jag ville veta vad det kanske kunde betyda när Dino gick runt och "småpratade för sig själv" som jag trodde, och kom med forumets hjälp fram till att det sannolikt rörde sig om Rossel. Jag kontaktade då uppfödaren, och min farhåga bekräftades, eftersom möss i princip aldrig skall pipa om det inte rör sig om någon särskild anledning, som att de exempelvis är rädda eller kivas. 

Uppfödaren gav mig många goda råd och tröst, och vi tyckte att jag skulle försöka "mata bort" rosslet med särskilt nyttig mat, och jag har kompletterat det egenblandade torrfodret med färskmat varje kväll (lax nästan varje dag, ärtor varje dag fram tills häromdagen, ägg, olika frukter, blåbärsgegga, spenat - är det jag kommer på såhär direkt). 

Tyvärr har jag inte upplevt någon förbättring, åtminstone inte någon nämnvärd sådan. De är förvisso pigga, och mina oerfarna ögon bedömer att de ser friska ut. De två som jag tror är mest sjuka (när jag håller dem mot örat hörs förutom ett surrande även ett mycket svagt visselljud) är underligt nog de två som är mest äventyrliga, utåtriktade, nyfikna och pigga. Min tredje lilla mus, som istället alltid ligger och trycker i huset eller hängmattan, och som man därför kanske skulle kunna förvänta sig vara sjukare, hon låter nästan inte alls. Jag hör bara ett svagt surrande när jag håller örat riktigt nära, och jag har (såvitt jag vet) inte hört henne pipa. Däremot såg jag henne nysa för första gången idag, men tror att det berodde på att jag ställde ned buren på nyuppfällda tidningar som luktade starkt. Vet ni om möss kan reagera på det?

Hur som helst är ju i alla fall de första två sjuka, när jag hoppfullt tänker att "idag har jag inte hört något tror jag" har de alltid nyst, pipt eller fnyst snart därefter.

Idag har jag bokat tid hos veterinär, Djurkliniken i Roslagstull. Känner ni till om de är duktiga på möss? 750 kronor kommer besöket att kosta. Är det vad det brukar kosta med endast undersökning (ej ev. läkemedel eller prover)?

Annons:
Systersemlan
2015-09-29 18:20
#1

Jag ber om ursäkt för att det blev ett så väldigt långt meddelande, och skriver en sammanfattning av frågorna för er som kanske inte orkar läsa allt:

Kan möss reagera på tidningslukt (nysa/fnysa)?

Är Djurkliniken Roslagstull duktiga på möss? Jag fick tid hos en gnagarveterinär sade hon som svarade på mitt samtal.

Är 750 kronor normalpris för endast undersökning (i Stockholm eller närområde)?

Grodan
2015-09-29 21:18
#2

Hej Systersemlan!

Jättebra att du skriver så noga om dina möss tycker jag, där du berättar hur du gjort.

Ge det lite mera tid, någon vecka till.  (är min första tanke, sedan ser jag att du redan bokat tid… idag…)

❤️

Jätteviktigt är att du ger ett torrfoder baserat på näringsrik säd och fräsha fröer. Samt varje dag matar med något grönt och något proteinrikt. När möss är sjuka kan de även behöva vitaminberikad mat, det finns sådan osötad välling som du kan basera röror med och även ha i havrekli - rikt på betaglukan som är oerhört nyttigt och höjer immunförsvaret med 52%.

Vad man tycker om veterinärer är ofta personligt. Du måste nog göra en egen bedömning. Hur kunniga de är beror ofta på hur de bemöter ägare med möss. Om de är vänliga och vill hjälpa och verkligen försöker leta fram information för att hjälpa musägaren och musen/mössen på bästa sätt kommer flera musägare att våga sig dit.

Själv rekommenderar jag veterinärer som har stor erfarenhet av råttor, då de har ungefär samma sjukdomar och då ligger nog Ahlbergs Veterinärpraktik (leg. vet Jacek Calczynski) och Mälarens Smådjursklinik (Marianne Tornvall) bättre till hands.

Själv har jag haft turen att hitta en veterinär i Flen som jobbar/jobbat mycket på zooparker och har en oerhört stor erfarenhet av de mesta knasiga djur. Han har ibland roliga idéer om hur man löser vissa problem som andra veterinärer säger inte kan lösas alls…

Prismässigt är det väl i regel dyrare i storstäder, på större kliniker, vid jourtider än på mindre orter och under dagtid.

Men nu är klockan halv tio på kvällen och du har redan varit där, så du får berätta hur det gick och vad åtgärden blir.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Systersemlan
2015-09-30 21:30
#3

Ett varmt tack för ditt svar Grodan! Havrekli och sockerfri välling för röror ska jag köpa nästa gång jag är på affärn! Min torrfoderblandning består för närvarande av AXAs grynblandning, lite  mandelspån och lite solrosfrön. Linfrön kan jag ju blanda i kanske, men har läst att man endast ska ha ytterst lite då, skulle det tillföra något?

Nu lite om veterinärbesöket. Det kändes bra att ta dit mössen idag, eftersom jag är så ny när det gäller möss så var det skönt att någon som kan möss tog sig en titt på dem. Jag tycker att de verkade kunniga, och de hade ett vänligt bemötande mot både mig och i synnerhet mot mössen, så jag är nöjd och kommer nog att vända mig till dem igen om jag måste (även om jag hoppas att jag slipper, såklart). Jag är dock mycket tacksam för dina tips, och kommer absolut att överväga dem om jag måste uppsöka veterinär igen!

Besöket (inklusive läkemedel) landade på nära tusenlappen, vilket sannolikt är lite dyrare än vissa andra ställen, men det ligger å andra sidan relativt centralt i Stockholm, varför det kanske inte är så konstigt. Jag får lov att försöka vara extra ekonomisk den här månaden.

Veterinären tog vikt på alla tre,  klämde och kände lite och lyssnade på både Dinos och Krakes andning. Hon kunde bara höra påverkan på Dinos andning just då, och det är inte så konstigt eftersom jag själv bara hör det på Krake ibland. Därför ska endast Dino få antibiotika, medan alla tre ska få någon typ av smärtstillande/antiinflammatoriskt. 

Det känns bra, jag hoppas innerligt att de ska bli bättre nu. Dock måste jag ju få i rackarna medicinen om den ska ha någon effekt… Det är en annan femma. Har försökt att administrera antiinflammatoriska nu, det gick si och så.. De visade hur jag skulle göra, men det krävs nog en del träning också. Nu håller jag tummarna att jag ska ha större framgång med Dinos antibiotika!

Grodan
2015-10-01 04:02
#4

#3 Jag skulle nog se över den blandningen lite. Främst tycker jag att säd ska vara så naturlig som möjligt och inte ångpreparerad, beskuren, skalad och hyvlad som grynblandning är. Det är så mycket viktigt vitaminer, mineraler och annat som förstörs och försvinner i och med den processen.

Jättebra att du är nöjd med ditt veterinärbesök. Det är huvudsaken. Det finns inget värre än när man inte är nöjd. Som jag… haha (jag är mkt kräsen med veterinärer)

Jag vet inte vad behandlings- och tillfriskningsstatistiken är för rosselmöss, men lita inte enbart på antibiotikan utan försök även att mata mössen riktigt nyttigt. Min erfarenhet är att det är enda vägen till hälsa hos möss och råttor. Redan sjuka möss/råttor behöver extra extra nyttig mat. Deras kroppar kan inte ta upp näringen som erbjuds ordentligt när de är sjuka och därför kan man behöva överdriva den, så vitaminpreparat som reconvalescent eller annat rekommenderas.

Omegafetter (linfrö, solrosfrö, pumpafrö mm) och animaliskt protein är också mycket viktigt för tillfrisknande.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Systersemlan
2015-10-01 17:10
#5

Kräsen får man gärna vara när det gäller sådant tycker jag! 

Jag ska titta på det, jag har nyligen hittat tillbaka till "mata musen rätt"-tråden, så ska se om jag inte kan få tag på hela fröer med mera nu i helgen. Har tidigare inte haft någon plats att förvara någon större mängd frön (som jag kan tänka mig att det blir när man köper så många olika sädesslag) men i helgen städade jag ut en kökshylla, så nu ska det gå!

Örterna du har i torrfoderblandningen, är de torkade kryddörter som de vi har på burk? Eller är det kruk-örter som du låter torka självt i blandningen sedan?

Grodan
2015-10-01 21:52
#6

#5 Örterna köper jag färdigtorkade i påsar. Ibland får de  dock färskt.

Lavendel strör jag i spånet när jag precis städat. Samt annat gott som jag har hemma. Tycker det luktar så gott när de krafsar omkring o leker med det. Och jag har torkat lavendeln själv och kör det lite istället för hö. Men absolut inga mängder.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: