Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 896 ggr
Zamwyn
2015-10-13 10:21

Tecknat i otecknade linjer

Av ren nyfikenhet: hur pass mycket aktar ni er för att få in tecknat i era otecknade linjer? 

Finns det vissa teckningar ni tycker är mer eller mindre okej att råka få in än andra (förutom recessiva kontra dominanta)? I så fall vilken/vilka och varför?

Vilka egenskaper i övrigt skulle kunna få er att överväga att använda en tecknad mus i eran otecknade linje (om några)?

Annons:
Vattnadal
2015-10-13 11:56
#1

Jag undviker inte tecknat egentligen, men avlar inte på det heller. Är svag för dutch, så det kan jag ha som ögongodis, och skulle lätt kunna para på mina enfärgade linjer. Får ibland vita svansstoppar och tår, men väldigt sällan nu för tiden.
Tan vill jag inte ha, tycker det är fult. Satin gillar jag inte heller, men dör inte av att få. 😂

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Minoth
2015-10-13 17:55
#2

Alltså. Det är sällan tecknade möss har bättre typ än enfärgade. Så att man skulle avla in tecknat för att öka typ eller liknande är väl sällan..  vet inte av vilken anledning folk skulle vilja blanda in tecknad i en otecknad linje :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2015-10-14 09:33
#3

Jag bryr mig inte, eftersom jag inte avlar för standard eller utställningar.

OM jag avlade self för att få dem så standard-bra som möjligt, skulle jag sky tecknat som pesten. 😃 De drar in vita tår (eller vita klor) och/eller olika mkt vitt på svansen, som drar ner poängen på djuret, och som kan vara svåra att avla bort ur linjen igen.

Men som sagt, jag bryr mig inte. Snarare tvärtom. För mig underlättar t.ex. de ljusare markeringarna på svansarna, att skilja djuren åt på ett säkert sätt.

Och jag avlar ju även self kombinerat med berkshire, dvs pannfläck och magfläck och vita fötter, för att det ger variation, för varje liten vitfläck ser ju lite olika ut.

Att ha ett gäng helt identiskt färgade möss är inte min grej.

Zamwyn
2015-10-15 09:35
#4

Tack för era svar! 

Jag gillar när det är aningen teckning men fortfarande mycket vacker grundfärg att njuta av, så jag hoppas så småningom ha mest tecknat. En del av anledningen är absolut det här med variation och att de framträder mer som individer om man har många när de inte är alltför homogena. 

Bryr mig inte om vad som är lättast eller svårast att sälja i allmänhet, det skulle aldrig få styra vad jag valde att föda upp eller i vilken omfattning det fanns i mina linjer, men däremot skulle det ju vara lite tråkigt om jag nästan aldrig kunde ha något avelsdjursutbyte med någon så det var ur sådana funderingar frågan växte fram. Fast sen så tycker jag ju att det alltid är intressant att diskutera olika perspektiv på avel och höra hur andra gör, oavsett. Jag är nyfiken i en strut! 🥳

Tsunamis
2015-10-15 13:35
#5

Hörde nån som sa det här med vita tår och svansspets som bara ploppar upp inte beror på vitteckning s/s utan det blir så spontant ibland bara. Sen om det är ursprunget av s/s det vet jag inte, alltså spontanmutation av några celler som helt plötsligt inte får pigment. Intressant är det i alla fall! Men det tycker ju jag som håller på med tecknat 😛

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2015-10-15 14:33
#6

Det ringde en liten klocka i bakhuvudet ang. det här med vita tår och svansspetsar. Gick precis och kikade på Chilloutareas hemsida och där står det:

 "The amount of white is influenced by additional modifying factors, the k-factors. Both, the s-allele and the k-factors tend to show white tail tips or head spots, when they occur isolated from each other in self mice." 

http://drofi.repage7.de/  Under rubriken 'Piebald'

Har för mig att jag läst nåt sånt i en av mina Roy Robinson-böcker också, men de är på villovägar så kan inte dubbelkolla.

Sen kom ju amaira fram till någon gång i somras att hon har dominant white spotting W som kräver m(w)-polygener för att ge variegated, så kanske kan de två (W och m(w)-gruppen)  åtskilda visa sig i så lite vitt som aningen på svans eller tår också? Eller en av dem iaf?

I så fall kanske de enfärgade möss vi har med bara aningen vitt kan skilja sig ganska mkt åt genetiskt beroende på vad de har bakom sig, gissar jag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: