Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 931 ggr
Twili
2015-10-16 17:16

Ringorm och itrafungol

Behöver råd från er kloka och erfarna

Mina marsvin har åkt på ringorm.  Jag har varit två rundor hos veterinär och skickar in provsvar med positivt resultat, vi har den vanligaste sorten. 

Veterinären skrev ut itrafungol till marsvinen,  Jag sa att vi även hade möss och han kollade upp dosering. på lappen till mössen står det 0.5 ml per 50g/dag 
Till marsvinen 0.5 ml per kg/dag. 

Jag är inte duktig på matte, men det känns som att mössens dos är mer koncentrerad  än marsvinens? Jag reagerade inte på det förrän nu, och nu har dem stängt. 

Våran (tyvärr) tjockaste mus väger 80gram, resten mellan 50-70gram. 

Någon som har en aning?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


Annons:
[dynamitella]
2015-10-16 17:26
#1

Vad väger marsvinen?

Twili
2015-10-16 17:38
#2

vuxna väger runt 1 kg och upp

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


[dynamitella]
2015-10-16 17:40
#3

Då förstår jag vad du menar. Det är ju i princip samma dos för båda djuren. Jag skulle personligen lita på veterinärens kompetens, men förstår hur du blev misstänksam.

Twili
2015-10-16 17:53
#4

Jag ger en mus 0.5 ml och ett vuxet marsvin 0.5 ml. Är jag knäpp eller varför får jag det till samma dos för ett mindre djur vs ett större?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


[dynamitella]
2015-10-16 17:55
#5

Det kan vara så att dosen 0,5 ml är minimum för att hjälpa mot ringorm, och att det är en säker dos :) Men jag har tyvärr bara haft ringorm själv, så min erfarenhet kan inte appliceras alls här. Sorry.

Emouse
2015-10-17 11:12
#6

Jag tror att dosen är ett "minimum" för att det ska fungera på vilket djur som helst. Men skulle ringa och höra om det verkligen är så iallafall eftersom det här inte är så vanligt bland möss vad jag vet.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Upp till toppen
Annons: