Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 1219 ggr
komigentammie
2015-10-26 23:39

Hjul alt. springplatta?

"I det vilda tillbringar möss den mesta tiden i tunnlar och grottor. De behöver därför liknande tillbehör även i buren. Det är mycket aktiva djur och måste kunna röra på sig dagligen. Ett motionshjul är lösningen på detta! Här i vår shop hittar du mängder av praktiska och roliga inredningstillbehör för dina möss."

Har ni hjul alt. springplatta till era möss? 
Hur kommer det sig? 
Vad för modell?
Hur stort?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
Sanjolina
2015-10-27 01:33
#1

Hamsterhjul eller liknande är inte den bästa aktivering du kan ge dina möss. Dels pågrund av skaderisk då svansen kan fasta eller någon klo ryckas bort, samt stressrisk, musen försöker ta sig fram men kommer ingen vart. Vet att detta är något många har olika åsikter om detta men jag personligen skulle inte rekommendera varken hjul eller springplatta. :)

komigentammie
2015-10-27 01:43
#2

Inom råttvärlden är det big no-no så spännande att se hur det ser ut i musvärlden, verkar vara mer varierade åsikter här.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

KickiG
2015-10-27 07:34
#3

Använder sporadiskt springhjul, har inte utrymme för en springplatta. Springhjulet är ca 17 cm i diameter, och det är endera på lekplatsen eller sedan några dagar - en vecka i buren. Håller koll på mössen, jag har ingen som fastnar i springbeteendet. Har även en massa andra klättermöjligheter i buren, så att mössen använder andra muskler också, och måste kröka ryggen och svansen i annan riktning än den U-form de får i springhjulet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

isabella93
2015-10-27 07:44
#4

Har det här hjulet (28 cm): http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/279213 De får ha det någon gång ibland, en dag i taget.

Lamina
2015-10-27 10:37
#5

Har varken hjul eller springplatta. Tycker risken för skador, ryggbesvär och stress är för stor.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emouse
2015-10-27 10:44
#6

Instämmer med Lamina.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Zagesse
2015-10-27 14:24
#7

Har inte heller något i buren, men ställer fram ett stort hjul när de får leka av sig i lekrummet, men de är inte intresserade av det och vet inte hur de ska använda det. Kan också vara för att de fortfarande är relativt små och inte riktigt har kraften att få hjulet att snurra än. Oavsett så får de absolut tillräckligt med motion och aktivering i nuläget, men ser jag tecken på uttråkning eller frustration kanske det ändras (då med en springplatta, tror jag) 

Men jag har hört en hel del dåligheter om springplattan också, så är lite velig hur jag tycker…

Zamwyn
2015-10-27 14:42
#8

Har knappt haft någondera i själva burarna, men däremot båda på rastplatserna. Dock är detta mest för grannarnas och min egen skull, för det blir ett sånt himla oväsen annars. Fast jag tycker inte möss tenderar att bli fullt lika springgalna som t.ex. hamstrar kan bli om de inte i grunden ändå är stressade eller extremt uttråkade. Och då är det ju egentligen inte hjulet i sig som är problemet.

Grodan
2015-10-27 18:21
#9

Har hjul på rastplatsen ibland. Flera springer i det då, eller promenerar…

#8 smörj med symaskinsolja så gnisslar det inte


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2015-10-27 22:22
#10

#8 #9 Jag smörjer med vanlig matolja jag. 🙂 Gör inget om mössen får det i pälsen eller slickar i sig av det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Zamwyn
2015-10-28 10:11
#11

#9 & #10 Använder inte metallhjul alls, så det är slamret som blir från plasthjulen jag menar. 😉

Tsunamis
2015-10-28 10:37
#12

Japp jag kör med springplatta i de stora honburarna. Tycker de unga honorna är väldigt aktiva av sig så plattan används flitigt.

MvH  Tsunamis

Vattnadal
2015-10-28 15:36
#13

Jag har hjul av plast eller metall eller springplattor av trä i alla burar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Upp till toppen
Annons: