Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 772 ggr
Zagesse
2015-11-02 13:58

Öka självförtroendet?

Hallå hallå! Några tips på hur man ökar mössens självförtroende? Jag har fyra honor på ungefär 2 månader som ännu inte gärna lämnar buren (men när de väl är ute ur buren i typ lekrummet trivs de hur bra som helst, men gömmer sig vid minsta ljud eller rörelse) och ännu inte vill äta, varken mat eller godis, utanför buren och inte ens i handen.

De är inte rädda när jag sträcker in händerna i buren och grejar, inte ens när det bullrar eller plingar, och de klättrar gärna upp i handen så länge jag håller den inne i buren. Men så fort det handlar om att lämna buren blir de ovilliga.

Kan det handla om bristande självförtroende när de är "ute i det fria"? Vilket är naturligt beteende och fullt förståeligt och en del av (även tam)mössens beteende, antar jag, men hur får jag dem att trivas även utanför buren? Är det något som blir bättre med åren bara jag kontinuerligt låter dem utforska sängen, skrivbordet osv, eller kommer deras osäkerhet fortsätta i och med att det är den känsla de blir vana vid när de är utanför buren?

Annons:
KickiG
2015-11-02 17:01
#1

Jag har haft möss som aldrig riktigt blev helt trygga i att vara ute ur buren, och aldrig åt utanför buren. Sedan har jag haft såna som varit ganska lugna direkt, och sådana som vant sig vid att vara ute ur buren.

Ingen av mina möss har faktiskt ätit i handen. Tagit mat ur handen, ja. Men inte suttit i den och ätit. De flesta äter utanför buren då de utforskat färdigt och ger sig tid med sådana saker som att sitta stilla och äta. 

Kanske du skulle testa med att bara ha dem ute på ett ställe först, t ex på skrivbordet. Och ställ ett hus från buren där, så har de en bekant och trygg doft. 

Jag brukar ha mössen på arbetsbänken i köket, och så skyddar jag bänkskivan med en tidning. Jag har märkt att av de 10 möss jag har haft under den tid jag har bott här, så har endast 3 gått regelbundet utanför tidningen och ner på det rostfria stålet på diskbänken. Där tror jag att det är underlaget som varit konstigt och obehagligt för de andra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JennyME
2015-11-03 06:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mina rusar ut när buren öppnas, men har byggt en lekplats i anslutning till buren :) Testa kanske att ta något hus eller liknande från buren som luktar "hem" så kanske det lockar mer :) Köpte en gunggrej för fåglar eg täckt med små små frön, det åt dem utanför buren.. Större bitar vill de ju gärna springa iväg med & äta i lugn & ro

ariama
2015-11-03 07:18
#3

Mina äter i stort sett aldrig utanför buren, då är de mer intresserade av att utforska, och ta tillvara nöjet som erbjuds, vilket jag tycker är utmärkt. (Vill inte ha feta matvrak som prioriterar mat jämt😉, möss som vuxit klart kan lätt börja gå upp i vikt ).

Rent spontant tänker jag att det är en vanesak. Sätt dem på lekbordet, och låt dem vara där i lugn och ro någon timme om dagen, så de får vänja sig i sin egen takt. (med mat och vattten då förstås eftersom det är en längre tid) Givetvis behöver de då någonstans att gömma sig, och utgå ifrån. Ett "hus" t.ex.

Möss gillar inte stora öppna ytor. Nu vet jag inte hur deras "lekrum" ser ut, men ge dem mycket att utforska, men även en hel del  "gömslen", t.ex. toarullar och annat.

Zagesse
2015-11-06 11:14
#4

Tack så mycket för tipsen, ska absolut prova!! Jag har dukat upp med en massa leksaker på ett bord, och där har jag låtit dem vara en längre stund nu medan jag kommer och går och ibland sitter och pluggar vid bordet. De verkar vara avslappnade och ha kul, men de ser det ju inte som "hemma", och då varken äter, dricker eller sover där. Jag tror jag ska försöka få dem att känna sig bekväma vid att faktiskt göra det även på andra ställen än i buren och se om det skapar en bild av att även andra platser än hemmet kan vara säkra från fara. Hoppas!

#1. Skönt att höra att det snarare är individuellt från mus till mus, än att det är jag som är alldeles för "läskig" för dem, haha! Det är konstigt hur de kan bli helt galna över en godbit i ena sekunden och helt likgiltiga för den så fort de kommer bort från buren.

#2 Har också den där ställningen som på bilden! Älskar hur förvånade de blir när det plingar till i bjällrorna, haha! Tack för tipsen!

#3. Nej, jag har också tänkt på att det är bra att de inte är beroende av mat och godis, men det sätter lite käppar i hjulet angående klickerträning och dylikt, tyvärr…  Jag försöker vänja dem vid att bara utanför buren så mycket det går och ge positiva erfarenheter. De är ju fortfarande unga, det kanske blir bättre med tiden!

KickiG
2015-11-07 08:33
#5

Kom bara att tänka på en sak, då jag har mössen på lekplatsen så att de är stundvis utan övervakning, så vågar jag inte längre ha toarullar, tomma papperspåsar och andra lätta saker placerade nära ytterkanten. Jag har dem alltid bakom någon annan stadig leksak. Mina möss är nämligen duktiga på att flytta på saker, och gillar att böka sig under papperspåsar. 

Hittills har vi klarat oss med blotta förskräckelsen, en toarulle med mus i fick jag fångat innan de ramlade i golvet. En mus bökade under en papperspåse så mycket att hon fällde både påse och syster ner i diskhon, som var tom just då.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: