Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1151 ggr
JennyME
2015-11-05 11:47

Time-out?

Har som sagt en bråkig hona, som bråkar speciellt med en av de andra & blir stissig & bråkar med de övriga med.. Satte henne i egen bur men testade sen efter lite mer än ett dygn att sätta tillbaks henne hos de andra, lite jagande & pip från alla i början men nu dagen efter är det lugnt (ta i trä). Är detta en bra metod & kommer lugnet bestå? Om någon har liknade erfarenheter :)

Annons:
KickiG
2015-11-18 10:44
#1

Jag har aldrig testat med time-out på möss. Hur går det med mössen nu, kommer de bättre överens?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JennyME
2015-11-18 18:29
#2

Det fungerade faktiskt, nu är det lugnt hos honorna, lite småtjafs ibland men inte i närheten av hur det var innan :)

Alana82
2015-11-19 12:09
#3

Har fungerat för mig om det gällt en dominant hona, får de som komma in sist i buren så är det mycket lugnare

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2015-11-19 13:03
#4

Ja det funkar för det den bräkiga gör är att försvara sitt territorium. Om den nya hinner markera revir i buren lite innan i ett antal timmar så kommer den bråkiga inte längre vara lika bråkig.

MvH  Tsunamis

JennyME
2015-11-19 13:26
#5

Hon var särad från de andra i lite mer än ett dygn. En dominant hona som br

JennyME
2015-11-19 13:26
#6

Oj råkade skicka innan jag skriva färdigt ;) dominant hona som br

Annons:
JennyME
2015-11-19 13:29
#7

Bråkade med annan dominant hona men den jag flyttade ur var den som var argast & jagade.. Hon är lugnare nu men börjar hon igen så testar jag igen :) Ursäkta dubbelpost, mobilen som bråkar

Alwyn
2015-11-20 09:23
#8

Ur etologisk synpnkt borde det vara som Tsunami skriver. Det är inte som med människor att bråkmusen tänker sig för och förstår konsekvensen av vad den gjorde. En time out vid bråk om dominans kan hjälpa om den dominanta tas bort ett tag eftersom det låter den mindre dominanta musen revirmarkera och ev klättra i rang. När bråkmusen kommer tillbaka är spelreglerna lite annorlunda :)

Zamwyn
2015-11-20 10:11
#9

Det här är intressant. Kan tycka att det allmänt pratas lite för lite om hur honor samsas. Även om det inte brukar bli i närheten av lika allvarligt som med hanar som inte kommer överens är det inte oväsentligt.

Har haft en del tjafs med mina honor i karantän. Lite är det fortfarande. Det har varit rätt svårt att komma på vem som är "boven" i dramat, eftersom i princip alla bråk har skett i bolådorna, när jag släckt lampan för natten. Nu har jag efter mkt om och men iaf lite hum, men det handlar inte om en enda trilsk hona utan två grupperingar som ibland trivs utmärkt, ibland bråkar. Just nu bor de dygnet runt på lekbordet och det funkar bäst av det jag hittills prövat. Sen när karantän är över är det lite lättare att vara mer kreativ och hitta en bra permanent lösning.

JennyME
2015-11-20 11:20
#10

Ja jag blev lite förvånad då det uppstod bråk i honburen då man alltid hört att honor alltid kommer överrens men icke ;) har man oturen så kan man få två dominanta som vägrar ge sig. Bråken hos mina uppstod då den äldsta, mamman till några av honorna, gick bort.. Då skulle väl ny rang utses & ingen av dem ville ge vika. Som sagt lugnare nu men de är inte "bästisar" det märker man, de undviker helst varandra. Buren har många bon & de är ute flera timmar om dagarna så det fungerar som det är nu, vill ju helst inte att en hona ska sitta ensam i en bur.

Alwyn
2015-11-20 14:13
#11

Ja det blir ofta knas när en ledare försvinner, hoppas de reder ut det snart så att det blir harmoni i gruppen.

Emouse
2015-11-20 19:36
#12

Har aldrig testat time out på möss, varken honor eller hanar då de jag har och haft  alltid gått  ihop jämt. 

Men på råttor har jag testat på en bråkig kille. Räckte att sätta han i en liten och tråkig bur i en halvtimma så var han glad att vara tillsammans med de andra igen. Så fort han började bråka igen (Efter ca en månad igen) så gjorde jag samma sak och sedan var det aldrig något igen. Det fungerade super!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2015-11-23 09:45
#13

"Time out" … tänker, att det enda som är överraskande, eller nytt, med inlägget, är själva ordet Time Out som inte använts förut.  😃

Ordet används ju vanligen för människor, då det är tänkt att vi ska - som Alwyn skriver i #8:  "tänker sig för och förstår konsekvensen ".

Möss tillbringar inte tiden med att tänka på handling och konsekvens, utan som Alwyn skriver, spelreglerna förändras medan bråkstaken är borta.

Annons:
JennyME
2015-11-23 17:58
#14

Haha trodde ju knappast att hon skulle sitta där & skämmas heller ;) men tyckte ändå ordet var passande, kommer du på något bättre så informera mig gärna ^^ det funkar iaf, hur som, det är väl huvudsaken

ariama
2015-11-24 06:35
#15

Ordet är utmärkt 😃. Och nä, det trodde jag inte att du trodde heller.  Jag höll bara en av mina vanliga filosofiska utläggningar. 😉

Alwyn
2015-11-24 09:26
#16

Haha nej jag trodde inte heller att ni tänkte att mössen satt och skämdes men det händer ju att väldigt unga besökare tittar in så det gäller att vara tydlig :) #15 Filosofi och inre dialoger är bra, det behöver vi mer av ;)

JennyME
2015-11-24 13:34
#17

Jag är 31 år så jag är gammal tant som haft möss både som barn & nu - så ni vet ;)

Alana82
2015-11-26 13:21
#18

Vi är nog rätt många här inne som är av lite äldre modegenre

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: