Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 627 ggr
Urr3702
2015-11-09 12:46

Ta en kull på mus

Ej allihopa, det finns säkert redan en sådan här tråd men jag gillar när man vet att det är folk som riktar en till sig själv när man söker fakta, jag hade tänkt skaffa tre möss en hane två honor i två olika burar, sedan hade jag tänkt ta en kull på dom då och då. Vad är dom vanligaste komplikationerna när man avlar möss, är det att honan börjar äta upp alla ungarna eller kan dom bli sjuka m.m. Sedan undrar jag ifall det går att ha en annan hona i buren samtidigt som den andra honan har en kull? Tack i förhand för svaren/ Urr3702

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Annons:
Grodan
2015-11-09 19:12
#1

Hej och välkommen!

Det är bra att du söker dig hit med frågor. Här finns folk som älskar möss, har namn på dem, stamtavla och noga väljer ut avelspartner vid avel. Med varje kull finns syfte och mål. Det är hårlag, färg, temperament, hälsa och livslängd.

Hur exakt man gör är ganska individuellt från person till person men även beroende på vilken linje och stam man avlar.  Oavsett så bör honor bör få vila mellan kullarna, dock ska man inte låta det dröja för lång tid mellan kullarna, samt bara avla på honan när hon mellan 5 -12 månader gammal och sedan låta henne gå i pension. Första kullen skall inte tas senare än vid 10 månaders ålder. Gärna inte anstränga henne med fler än 3 kullar.

Hur du vill hålla honorna när de har ungar beror helt på honorna (hur de mår, hur de är osv).

Det viktigaste med mushållning, vare sig man har dem som sällskap eller till avel är att mata dem noga och duktigt. Matar du dina möss med väl uttänkt mat, lägger ner tid och pengar på detta, så kommer du slippa väldigt många problem med ohälsa och uppätna ungar samt ev uteblivna dräktigheter och annat.

Jag rekommenderar några Artiklar - för där får du utförliga svar, som jag just nu inte har tid att ge.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-11-10 08:19
#2

Hej och välkommen säger jag med! Och jag har inte heller tid att skriva något mer, dessutom är länkarna ganska heltäckande. Skriv gärna fler specifika frågor om såna dyker upp utmed vägen.

Upp till toppen
Annons: