Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1169 ggr
Grodan
2015-11-09 19:32

Övertagande av möss?

Av någon anledning är mus ett djur som omplaceras ganska ofta. Omplaceringen behöver inte vara så noga alltid, utan en bekant/vän/kompis/släkting/arbetskamrat/skolkamrat whatever frågar dig om du vill ha en mus för hen har en som behöver flytta… Och så har du en mus! Eller rättare skrivet, så har du tagit hand om en omplaceringsmus.

Min första mus var en sådan här. En näve med en vit mus sträcks fram mot mig och jag hör frågan "Vill du ha Athena?"

Ja, tack sa jag och så hade jag min första mus. Det är 32 år sedan!

Ändå får jag känslan att möss gärna vandrar såhär fortfarande bland folk… Har jag rätt?

Har du tagit över en mus på detta sätt? (Nu menar jag inte nödvändigtvis att någon får höra att du har möss och frågar om du vill ha några till för hen har några hen tröttnat på, för det är ju väldigt vanligt… jag får ofta den frågan…)

(jaaaaaa, jag älskar undersökningar!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2015-11-09 19:35
#1

Flera gånger. Även mus nr 2 var en sådan här som bara slängdes på mig. Och jag har även fått andra smådjursarter på detta sätt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nadinemachines
2015-11-09 19:41
#2

Jag har tagit hand om flera omplaceringsmöss härifrån, men jag tror inte det räknas på samma sätt? 

Däremot har jag blivit frågad om jag kan ta emot en bekants hamster, som familjen tröttnat på. Då sa jag nej :)

Em_
2015-11-09 19:45
#3

Nja, en kompis födde upp möss till sina ödlor men kunde inte ha kvar ödlorna av olika skäl. Jag hade varit sugen på att ha sällskapsmöss länge, så när hon hintade om att det vore tråkigt att ta bort avelsparen tog jag en liten grupp honor. Kände mig inte tvingad eller så och hon delade glatt med sig av sin muskunskap.


taylor__lambert
2015-11-09 19:51
#4

Jag fick en frågan om jag ville ha en mus, men då jag kände att jag inte har plats eller tid så sa jag nej

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Grodan
2015-11-09 19:55
#5

#2 Haha, ja, det är ju så typiskt. Men du har ju råttor o möss, vill du inte ha en hamster också?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2015-11-09 19:58
#6

Flera gånger..jag kan inte säga nej..(eller jag har väldigt svårt att säga nej) och det vet folk, så om dom vill bli av med lite möss så kommer dom till mig😛

Blev även med sebramössen på  detta sättet, var hos en kille och skulle hämta en tammushona med en stor kull ungar på 2 veckor, då pekade han på en bur och sa: har 3 vuxna sebramöss med tre bebisar, vill du ha dom med? ehh, okej sa jag, men när jag kom hem så hade det kommit 4 bebisar till, så hux flux hade jag 10 sebramöss..

Annons:
-Aida-
2015-11-09 20:06
#7

En bekant frågade om jag ville ha mus bara för jag hade en hel del djur redan, den musen användes bara till ett skol arbete så jag tog emot den och gav den ett fantastiskt hem, sen omplacerade jag den till en annan bekant som jag trodde va seriös, jag fick tillbaka musen sjuk.. dom läste inte ens på om möss inte ett dugg seriösa fast jag gav instruktioner, den dagen jag fick tillbaka honom skulle vi åka till stockholm, de fanns inget att göra så han klarade sig inte, de fanns inte en j**el som ville hjälpa honom. 😭 Det fanns nog inte mycket att göra ändå men tyckte synd om honom iallafall.

Velinga1984
2015-11-10 06:29
#8

Har hänt ofta, men jag var kräsen på vad jag hade för möss. 1 Gång tog jag en omplaceringsmus, som var full med ohyra. Urk, det bara kryllade i pälsbotten fast ägaren sa att hon var fri från sån skit. Blev liksom aldrig av med det trots medel så hon (+De inskaffade burkompisarna) flyttade till en kompis.

denaesboz
2015-11-10 08:49
#9

Jag har aldrig fått den frågan om möss, utan jag bestämde själv att läsa på i flera år om möss innan jag bestämde mig för att skaffa några, köpte tre honor och två hanar dels för att kunna jämföra hur olika dem var varandra. Nu 3 år senare har jag uppfödning av det underbara djuret samt en av honorna lever fortfarande😃

Denna fråga har jag dock fått om marsvin och hundar, sa ja till marsvinet men fick tyvärr säga nej till hundarna då vi inte har tid eller plats för en ytterligare hund.

Zamwyn
2015-11-10 09:04
#10

Det var inte mina första möss (som köptes från zooaffär), men en kvartett honor övertog jag för att ägaren påstod att hon hade utvecklat allergi. Det var mössen och ett gäng andra pälsdjur jag tog över fast jag egentligen inte ville, för att vara snäll. Inte så länge därefter var denna allergi plötsligt som bortblåst, och det införskaffades nya djur. Och där satt jag med alla hennes gamla… 😡

Skogshumblan
2015-11-10 15:29
#11

Aldrig fått frågan.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Skogshumblan
2015-11-10 15:29
#12

#10 så fult gjort  av henne mot djuren och dig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Alana82
2015-11-10 15:35
#13

För det mesta blir jag tillfrågad om allehanda djur som behöver ett nytt hem men än så länge inte om några möss, torde bero på att ingen annan har dem här uppe :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Kizuna
2015-11-10 17:17
#14

Min mus är från ett omplaceringshem och han blev dit lämnad pga familjen var rädd för honom….varför skaffar man sig ett djur om man är rädd för det?

Har dock blivit tillfrågad av min klasskompis om jag vill ta hand om hans dvärghamster då han tröttnat och att den var tråkig nu när burkompisen dött, skulle gärna tagit den om jag fått för far min ;_;

Zamwyn
2015-11-12 10:38
#15

#12 Ja, det var det allt. Tyvärr inte alltför ovanlig företeelse, har hänt många andra också.

Lojs
2015-11-12 12:19
#16

Jag visste inte att det var så vanligt, jag har aldrig blivit tillfrågad, men jag vet heller ingen i bekantskapskretsen som har möss utom folk som är uppfödare. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

StillaSinnet
2015-11-15 11:16
#17

Nej, jag har aldrig fått den frågan. Däremot, som du beskrev, så har jag fått förfrågningar nu efter jag har en stor uppfödning, eller från köpare som tröttnat och frågar om jag kan ta tillbaka möss.

Jag tror att jag från början enbart varit intresserad av att skaffa möss när jag själv bestämde vilka jag skulle köpa. Minns inte möss alls innan dess. Och från den dagen har jag också noga påpekat att alla möss ska ha ett värde. Därför har jag själv alltid betalat och krävt betalning för möss (med undantag av byten uppfödare emellan).

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Emouse
2015-11-15 12:49
#18

Mina första var ju när min syster (ellapella01) tröttnade på dom och jag fick ha hand om dom. Zoomössen som öppnade mitt musintresse❤

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2015-11-16 13:16
#19

Ja, en gång, blev mitt svar. Jag tog faktiskt - helt emot mina principer  - emot ett par omplaceringsmöss på detta vis. Fast frågan var allmänt lagd på nätet, och jag svarade ja, för mössen intresserade mig.

Det var två DY-mushonor berkshire på ca 8 månader, svensk typ och långhår. Så där lagom feta och inte färgavlade. Ändå var det helt fantastiska möss, med ett mycket "sunt" beteende som jag gladdes åt. Bra och trevliga möss!!  Bästa honan fick ungar som jag sedan använt i min avel, med stor behållning och glädje.

I övrigt, så är det ju så, att har man redan djur, så komemr folk från när och fjärran och erbjuder såna de inte själva kan ha kvar, eller tröttnat på.  Har hänt kontinuterligt genom livet, från smådjur, via höns och kaniner och till och med en häst!  (Sällan tagit emot, men ibland har jag gjort det, och det har varit mkt trevliga djur då! Synd när de börjar "vandra runt" …

KickiG
2015-11-19 09:16
#20

Svarade Ja, en gång. Mina två första möss var sådana. En klasskompis ville bli av med sina möss, och frågade om jag var intresserad. Och så var jag med möss. 

Gudrun tanten kom ju liksom "på köpet", men henne räknade jag inte med här.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2016-02-01 00:56
#21

det var inte så vanligt som jag trodde… känns bra


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2022-07-30 16:52
#22

💗


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: