Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 660 ggr
nadinemachines
2015-11-13 12:20

Sätta ihop musflockar

Jag undrar vad ni tror om att sätta ihop två flockar på 2 och 4 möss? Är det för många? Alla är relativt lika i ålder, den ena flocken består av två möss på ett år och två på sju månader, och andra "flocken" är en mus på ett år och en på tio månader. Alla mössen verkar friska och pigga (men ska jag sätta ihop dem får de väl sitta åtskilda ett tag till först, det har gått mindre än en vecka än). Terrariet jag har tänkt som bur är 80x40x40, och bör rymma 6 möss, men trivs de i så stora grupper?

De två mössen jag har sen tidigare är friska båda två, och har alltid varit det så vitt jag vet, men de har gått tillsammans med rossliga möss förut. Vågar jag sätta ihop dem med de andra mössen, eller är risken stor att de andra kan smittas av något de bär på (eller bär alla möss på Rossel och immunförsvaret avgör om de blir sjuka?)? 

Helst har jag ju en flock, men jag har dem ju åtskilda just nu och det fungerar bra, så om ni tycker det vore dumt att slå ihop dem gör jag inte det.

Annons:
JennyME
2015-11-13 18:15
#1

Jag hade satt ihop dem om jag var du :) ju fler desto roligare verkar de ha, enligt min erfarenhet iaf & du har ju ytan så där kan du bygga flera bon osv om inte alla vill dela samma. Lär bli lite tjafs de första dagarna men sen kommer det nog att gå utmärkt :)

Lindb
2015-11-14 16:29
#2

Ja jag tycker att de borde sitta åtskilda lite längre innan du sätter ihop dom, stärk båda gruppernas immunförsvar inför hopsättningen med extra nyttig mat varje dag, gröna ärtor, spenat, majs, lax, mandel etc. Flytten hem till dig kan ju göra de nya mössen sårbara och därmed sänka deras immunförsvar. Så boosta med nyttigheter! Men sedan tycker jag att du kan sätta ihop dom till en större flock, det är definitivt lättare och roligare om dom kommer överens. Grattis till tillökningen förresten!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

nadinemachines
2015-11-14 19:33
#3

Tack för svar! Jo, jag har tänkt lite som er med. Jag ger broccoli och ärtor i stort sett varje dag oavsett, men ska fylla på med spenat och grönkål och lite annat nyttigt. Alla jag har pratat med hittills har varit positiva till att sätta ihop grupperna så det lutar ju mot att jag ska göra det, men vill gärna vara säker på att någon mer erfaren inte ser allvarliga risker med det först, därför jag frågar här 😃

Grodan
2015-11-16 20:37
#4

#2 ❤️

Testa lite mjukt med att byta saker mellan burarna, t ex toarullar, kartonger o strö några gånger under 2-3 veckor, så att du hinner märka ifall någon börjar nysa eller se ut att må dåligt.

Jag rekommenderar även havrekli, stor källa av Betaglukan som bevisligen höjer immunförsvaret med 54%.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nadinemachines
2015-11-16 20:59
#5

#4 Bra tips, tack så mycket! Havrekli måste jag skaffa. 🙂 Särskilt eftersom de nya mössen av någon anledning inte verkar supersugna på färskmaten jag erbjuder, de äter knappt ens ärtorna. Ska prova att köra ner lite havrekli i fodret och även göra en gröt på det, det borde de gilla tycker jag, mina tidigare möss har iallafall uppskattat gröt (men de har ju också varit galna i ärtor och broccoli, vilket dessa ratar, så vem vet egentligen).

Upp till toppen
Annons: