Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1462 ggr
Lindb
2015-11-22 12:29

Älskade Vanilj är sjuk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Senast igår tänkte jag "vad tur jag har haft som inte haft några sjukdomar hos någon av mina ungar på åtta månader". Tji fick jag. Har inte sett Vanilj på några dagar, hon har stuckit fram nosen då och då för att äta från handen. Idag såg jag hela hon, och lilla gullungen (som alltid varit minst och liten till sin växt) har gått ner minst 10 gram i vikt. I handen känns hon som en liten unge. Fan.. Inga rosselljud, ingen synlig tumör, hon har inte ont någonstans men verkar svag. Har länge misstänkt att dom andra snor maten från henne/inte låter henne äta. Hon har alltid varit lite udda, utanför gruppen. Dom tre sista bilderna är från idag. Har nu satt henne i egen bur med extra fettrik grundkost, just nu sitter hon och äter. Håll tummarna, och om någon har något tips är det välkommet <3

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Lindb
2015-11-22 12:35
#1

Blir knäpp på bilderna som vrids, försökt ändra men nej då..

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Minoth
2015-11-22 15:05
#2

pasteurella kan göra att de drastiskt går ner i vikt och till slut dö.

Det finns många bakterier sjukdommar som kan orsaka snabb viktnedgång. Men det är sällan ett bra tecken. Ofta måste de avlivas rätt omgående. De klarar sig inte länge.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[viccaan]
2015-11-22 15:10
#3

Har hänt mig också att mus blivit sjuk och dött bara sådär. Blev ruggig i pälsen och lite slö, dog ett par dagar senare. Inga andra i flocken vart sjuka.

Lindb
2015-11-22 15:20
#4

Sååå era tips är dödsdom och avlivning?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ajanki
2015-11-22 15:28
#5

Ja, tyvärr…när dom har tappat så där mycket vikt så är det nästan alltid kört. Det ska mycket till för att dom blir så där tunna!

Men gör som du skrev, ge henne mycket fet och vitaminrik mat som lax, babyspenat, broccoli. Se till att hon får i sig vätska, gärna ljummet nässelte och håll henne varm.

Jag har lyckats en gång med att få upp en så tunn mus i vikt. Men det beror ju självklart på orsaken till viktnedgången!

Jag håller tummarna att hon klarar sig❤️

Lindb
2015-11-22 15:49
#6

#5 Tack! ❤️ Ja än kastar jag inte in handduken. Suck.. Var verkligen inte upplagd för detta nu. Som om det någonsin finns en bra tid för ens möss att bli sjuka.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Skogshumblan
2015-11-24 21:25
#7

Så fin lilla Vanilj är.  Håller allt jag har.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

bozboz
2015-11-24 23:28
#8

Märkte idag med att min favvo tjej var sjuk :( Har vart hos vetrinären med henne en gång innan och kunde få henne frisk men får hoppas att hon blir det denna gången med! Håller tummarna för både vanilj och elsa!

Lindb
2015-11-25 15:36
#9

#7 Tack för det! ❤️

#8 Men neej, det är verkligen en kalldusch varje gång det händer! Jag håller också tummarna för Elsa! Hur går det för henne nu? 

Hade tänkt ringa veterinären för avlivning igår, men till min förvåning verkade Vanilj må liiiiiiite bättre när jag kollade henne på morgonen, hon åt och drack mer. Så jag avvaktar och kämpar på ytterligare med nötter, majsvälling, varm vetepåse, broccoli, ärtor och omega-3 smör.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lindb
2015-11-25 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Suddiga bilder från igår då hon putsade sig i min famn.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

bozboz
2015-11-25 21:30
#11

Åh! Elsa verkade faktiskt också bättre idag och fick lite ost med baytril på! Hoppas båda tjejerna mår bättre imon!

bozboz
2015-11-26 23:04
#12

Hur går det för vanilj?

Lindb
2015-11-27 13:26
#13

Vad bra! :) Det är högst oklart, hon är inte så pass dålig att jag känner att det är akut avlivning som gäller. Hon är i något mellanland där. Men hon är fortfarande i sjukbur ensam, och hon äter det jag ger henne så hon ratar inte mat. Elsa då?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
bozboz
2015-11-27 13:28
#14

Elsa ser friskare ut än vanligt faktistk! Är så glad o hoppas på samma lycka för dig inom kort ! ❤️

-Aida-
2015-11-27 19:18
#15

Kämpa på lilla Vanilj! 🥳

Lindb
2015-11-28 10:50
#16

Jag funderar på att sätta in mamman, så att hon har lite sällskap och blir lite omhändertagen hennes sista tid. Tänker att mamman borde redan vara "smittad" vid det här laget, men hennes immunförsvar klarar av det. Någon som har åsikter eller tankar där?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Minoth
2015-11-28 11:01
#17

#16 möss i samma bur som sjuka möss blir stressade är min erfarenhet.  Dom känner att de är fel på burkamraten.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Lindb
2015-11-28 11:10
#18

#17 Ja det kanske inte ligger i deras natur att reagera "åh mitt barn är sjuk, nu ska jag rå om dig lite"..

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Emmaslindh
2015-11-28 11:35
#19

#18 dock kan mössen även ta hand om sina kompisar när de blir sjuka. I somras när Molly blev jättedålig och jag var bombsäker på att hon skulle dö, så tog Kånrad hand om henne, såg till att hon hade mat nära till hands och skyddade henne när jag skulle titta till henne på nära håll (Fick många bett av Kånrad under denna tiden, och Kånrad hade aldrig bitit innan och bet aldrig igen efteråt). Tack vare Kånrads stöd så återhämtade sig Molly faktiskt och är nu fullt frisk.

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Lindb
2015-11-28 11:49
#20

#19 Åh vad fint! Värsta solskenshistorian! På vilket sätt var hon dålig?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Emmaslindh
2015-11-28 13:03
#21

#20 tyvärr så fick ju lilla Kånrad tumörer en månad senare och behövdes tas bort, vilket var väldigt sorgligt efter att ha tagit hand om Molly så fint :( Jag vet inte vad som var fel, men hon var helt orkeslös och låg bara i ett hörn av buren och andades häftigt… jag hade bokat tid hos vet. för att åka in och avliva henne men dagen efter var hon redan mycket piggare och då valde jag att avvakta med vet. besök!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Lindb
2015-11-28 14:43
#22

#21 Verkligen sjukt sorgligt :/ Så extremt trist att de inte lever så länge, egentligen är varje dag med dem en lyckodag. Molly måste ju ha varit en riktig kämpe som tog sig igenom det, de flesta säger ju att ett sådant läge är dödsdömt när musen intagit "näbbmusstilen". Jag har upplevt tumörer, Rossel och snedskalle hos mössen, så det känner jag igen. Men det här Vanilj har är nytt, det passar väl in mer för pasteurella då. Men det som gör att jag inte riktigt ger upp än är just att hon kan andas, gå, äta och dricka. Rossel, tumör och snedskalle är så tydliga sjukdomar (enligt mig), där kan man se på vilket sätt dom lider och därmed fatta ett lätt beslut. Jag sitter just nu med beslutsångest, ska jag avvakta ytterligare eller avliva henne. Lider hon just nu så pass att hon borde få somna in, eller klarar hon det?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Emmaslindh
2015-11-28 16:41
#23

#22 ja det är ju alltid svårt att veta. Hade inte Molly återhämtat sig så fort som hon gjorde hade jag låtit henne och Kånrad somna in, då Kånrad inte hade klarat av ensamlivet. Jag satt och funderade på att ta bort henne när jag åkte in med Kånrad, så att hon skulle slippa vara ensam. Men det kändes så fel när hon kämpat sig ifrån döden och blivit helt bra igen, så jag valde att se om hon fungerar ensam och tur nog för mig så är hon idag pigg, glad och social precis som innan. (om inte ännu mer social nu) så jag hoppas att hon får bli en gammal och glad dam utan fler sjukdommar nu!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Lindb
2015-12-09 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Det här känns som ett stort mirakel, Vanilj ❤️ har blivit bättre, gått upp några gram i vikt och äter mycket bättre. Hon har fått äta allt som hon verkar gilla, främst broccoli med smör på. Hon kanske blir sämre igen om ett tag, men just nu mår hon bättre. Hon ska fortsätta sitta i egen bur tills hon verkar helt återhämtad. Halleluja!!!!!!!!!!!!!!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Skogshumblan
2015-12-09 17:35
#25

Så fantastiskt! Håller tummarna för Vanilj.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Zamwyn
2015-12-09 19:22
#26

Vad kul, hoppas det fortsätter åt rätt håll nu då. =)

Lindb
2015-12-26 12:27
#27

För några dagar sedan gick jag som vanligt upp och gjorde iordning frukost, och när jag står i köket tittar det helt plötsligt ut en vit mus underifrån kylskåpet. Vad i helv.. Smitaren har alltså först tagit sig ut från sin bur, ner på en annan bur, sedan ner på golvet, tagit sig ut från badrummet och in i köket och haft the time of her life uppenbarligen. Fasen vad hon satt och gottade sig där under kylskåpet, och inte ville hon komma ut heller! Till slut tog jag henne i ett bakhåll och då hade hon blivit helt förvildad efter sin äventyrliga natt. 

Den skyldige var alltså Vanilj, så ja hon mår helt klart mycket bättre nu! Hon har även gått upp 10 gram i vikt 😃

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: