Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 872 ggr
Graden91
11/24/15, 3:16 PM

Nakenmöss? föder nån upp såna nu för tin?

Skulle gärna köpa några nakenmöss om nån har, inte för långt ifrån Hudiksvall (norra Gävleborgs län).😃

hälsosamma led självklart.🌈

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Annons:
Alwyn
11/25/15, 6:51 AM
#1

Om du googlar nakenmus så kommer iaf tre informativa trådar om detta från iFokus, kika på dem först skulle jag föreslå ;)

Graden91
11/25/15, 11:59 AM
#2

har bara hittat jättegamla trådar , har letat mkt, men ska kika igen, sen vill ja hitta nån som finns i närheten av Hudiksvall :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Tsunamis
11/25/15, 1:33 PM
#3

Det är nog för att ingen här håller på med dem och blev ganska så avskräckta från dem eftersom vissa nakenmus-gener för med sig problem. 

Finns några tjejer i södra delarna av Sverige som föder upp någon slags nakenvariant (med morrhår) till synes problemfria. Jag köpte ett par stycken och tänkte testpara litegrann och se på deras hälsa. Men ja, det är långt ifrån att jag har någon till salu här hemma. Kolla i gruppen Möss på Facebook för att få tag på skånetjejerna.

MvH  Tsunamis

Alwyn
11/25/15, 2:04 PM
#4

Intressant Tsunami, vet du hur nakengenen nedärvts i de linjer du har? Vad jag förstått finns en recessiv varianten från England utan Thymus och en som uppvisat sig Codominant som ibland ger spruckna hornhinnor… Vad jag kunnat läsa mig till finns bara dessa två plus fuzz i sverige men jag kanske har missat något nytt?

Tsunamis
11/25/15, 2:48 PM
#5

Nakengener är inget nytt, det finns vädligt många men de flesta är inte kartlagda utanför labb direkt. I England har de också en dominant variant som tydligen liknar den jag har så det är därför jag ska se om jag får fram några nakenungar med en parning mot en pälsad.

nu/nu är den äkta nakna och utan morrhår och med hornhinneproblemen. Sen har jag inte hört med lottiz om de hon hade föds pälsade men sedan tappar allt för i så fall är det ytterligare en variant.  Mina föddes nakna med morrhår ur 2 likadana föräldrar som sagt.

Det är intressant för mig att karlägga var de kommer ifrån då uppfödaren till mina fått dem vidare genom en annan person, uppföda av ytterligare en annan. De har hyfsad typ så de skulle kunna härstamma från en ormmatsuppfödare som åkt till Hamm i tyskland och stött på dem där och köpt hem.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
11/25/15, 3:01 PM
#6

#5 Spännande. Har de raka eller krusiga/lockiga morrhår? Kan inte riktigt se på bilden på FB.

Annons:
Alwyn
11/25/15, 3:08 PM
#7

http://mus.ifokus.se/discussions/4e36e166d4ebea0651003d96-nakenmoss http://mus.ifokus.se/articles/4d715145b9cb462239064636-den-harlosa-musen Är det fel i dessa trådar? De säger att den recessiva varianten nu/nu saknar Thymus medans den Codominanta orsakar ögonproblemen.

Alwyn
11/25/15, 3:11 PM
#8

och saknar alla nu/nu möss morrhår?

Alwyn
11/25/15, 3:32 PM
#9

Här står det att det också att det är den dominanta som har ögonproblem: In the UK there is a rare dominant hairless gene, originally found in the mice of a feeder breeder. It is not widespread in the pet or feeder breeder population. Mice with this gene often have eye problems although it appears that these can be bred out or at least significantly reduced through selection. Dominant hairless mice can display dark pigment on the body unlike true hairless, who tend to retain darker extremities but not body colour. http://www.fancymice.info/hairless.html

Tsunamis
11/25/15, 4:18 PM
#10

Jag vet ingenting mer än er i det här läget, varken om exakt gen eller hälsan annat än att inga ungar eller föräldrar har visat tecken på hornhinneproblemet eller innåtvända ögonfransar (ett annat problem) så de är varken nu/nu eller hr/hr. Jag håller på och försöker få kontakt med tjejen som uppfödaren till mina ha fått sina via.

Mina 3 har korta morrhår men längden på morrhåren ska inte spela någon roll. Antigen har de morrhår eller inte. Antigen föds de nakna eller inte, pälsade tappar sedan pälsen. Antigen är genen recessiv eller dominant. Co-dominant, som Lottiz pratat om den varianten hon hade har jag faktiskt aldrig läst eller sett någon annan stans att det finns någon sådan. Det kan hända att det är flera olika gener i samma mus, det är så svårt att veta utan att göra ett svindyrt dna/gentest.

Om mössen har thymus/bräss vet jag ingenting om. Grodans artikel är gammal men den är hämtad från labb absolut. Men det finns också flera hårlösa varianter och alla saknar inte thymus. Hur man ens skulle se skillnaden vet jag inte, annat än kanske eventuell livslängd. Men om dessa lever i 1-1,5+ år så kommer i alla fall jag anse att mina inte har något problem med sånt.

MvH  Tsunamis

Tess21
12/28/15, 9:19 PM
#11

slänger in ett snabbt inlägg 
#3 hittar inte gruppen kan du länka den kanske? :)

👻🌛

Tsunamis
12/29/15, 12:08 PM
#12

Gå med i gruppen Möss och sök på nakenmöss eller Jessica däri så hittar ni det.

MvH  Tsunamis

Grodan
1/19/16, 11:54 PM
#13

oj min gamla artikel… skrev jag när jag bara sett och varit i kontakt med hårlös från lab, som är superkänslig…

Vill någon skriva en ny?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: