Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 787 ggr
Telleliten
11/26/15, 4:31 PM

Äldre möss.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hade tre mösshonor och en fick tyvärr cancer ( stor tumör) Så har två kvar nu. Dom är ett år gamla så börjar undra lite hur gamla brukar dom bli? Ett, två år? För börjar bli orolig att jag bara har en stackare kvar sen. Klarar den det? Eller ska man introducera unga möss redan nu? Samtidigt verkar tanterna må väldigt bra och är pigga. Är helt ny på detta.

Annons:
Tsunamis
11/26/15, 4:48 PM
#1

Gamla mushonor brukar inte vara så snälla mot nya unga, de har ju så olika energi när de är gamla jämfört med småttingar. Möss brukar bli 2år i äldsta fall upp emot 3år.

MvH  Tsunamis

Em_
11/26/15, 4:52 PM
#2

Min sista två fick somna in tillsammans. Den ena var gammal och sjuk och det var helt klart dags, den andra hade kanske kunnat klara ett par månader till men det kändes inte schysst att ha den ensam och bara vänta på att åldern skulle ta ut sin rätt.


Telleliten
11/26/15, 5:39 PM
#3

Nej det känns ju inte snällt att två damer som börjat ta det lugnt vara tvungen att umgås men småttingar.. Em_ får jag fråga hur du avlivade dina., för mina är inte hanterade tyvärr. Aldrig fått dom handtama så vet. vägrade ens hjälpa mig. Så blev tyvärr ett annat mindre trevligt sätt när det nu blev akut. ( förlåt om jag gör ngn upprörd men det blev akut och ville inte att stackaren skulle lida)

Telleliten
11/26/15, 5:41 PM
#4

Eller oj, man kanske inte får disskutera sånt här.. Bara jag som vill veta ett humant sätt. :(

Em_
11/26/15, 5:55 PM
#5

Absolut :) Det var hos veterinär. Transportburen var en lite platslåda med med bra ventilation, så de kunde sätta ner hela transporten i en narkosbur. De fick narkosgas till de somnade. Antagligen fick de en överdos redan där, men de fick varsin spruta också. De var inte heller jätte tama, så det kändes bra att de fick somna utan att någon tog i de alls. Kolla med någon annan eller fråga igen om de inte kan göra så.


Telleliten
11/26/15, 7:02 PM
#6

Tack Em_ ! Det var lite så jag ville göra men då vet jag att jag kan gå till en mer kompetent veterinär :)

Annons:
Emmaslindh
11/28/15, 1:23 PM
#7

Jag har en ensam tant på 2 år som blivit ensam kvar då resten av flocken vandrat vidare en efter en. Hon är dock pigg och glad trots att hon blivit ensam och visar inga tecken på att hon skulle må dåligt av det, som tur är! :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Upp till toppen
Annons: