Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 923 ggr
Emouse
2015-12-08 19:15

Få upp i vikt

Jag funderade nyss när jag friskkontrollerade mössen och sedan skulle jag bara mysa litegrann. Sedan upptäckte jag att de mindre mössen (dvs. alla förutom Lambi) var ganska smala.. Tjejerna äter ganska dåligt, killarna äter normalt men är fortfarande nätta. Blandar egen mat, det vanliga receptet som många rekommenderar. Ger också färskmat några ggr i veckan. Jag förtår inte varför de är så smala? Behandlade ju hosta för ett par veckor sedan (vilket visserligen inte hjälpte så mycket, men det hjälpte en del) också men de var ju smala redan innan. Några tips på hur man får upp mössen i vikt kanske? (Nu menar jag verkligen inte "sjuk smala" utan bara lite tunna. Kan inte se att dom är krassliga alls annars)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
LisaR
2015-12-08 23:17
#1

Du kanske får se över basfodret lite & ge dem en mer protein- och fettrik kost. Om anledningen inte är att de är sjuka så får de helt enkelt inte i sig rätt mängd energi om de är tunna. Bra tilläggsfoder vid sidan av kan ju vara tex nyttiga röror. (Fullkornsvälling, spenat, broccoli, ärtor, äggula, gröt…) Men håll ett öga på dem så de inte är sjuka eller tunnar ur ordentligt. En del möss är ju mer "slimmade" i modellen men är inte smala för det. Om du reagerar på att de är smala så är det ju nått som är tokigt. Hoppas foderbyte och tillskott hjälper!

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

KickiG
2015-12-14 08:45
#2

Fundra lite på vad du ger som färskmat också. Kan du förbättra där med? Finns där någon ingrediens som fyller magen men inte ger så mycket i näringsväg? Kan du kanske ge lite mera kött eller lax, lite jordnötssmör ibland och så? 

Eller kanske det är  bara som LisaR säger, vissa möss är smalare av naturen. Min svarta Svea blev av veterinären kallad för "sportbilsmodellen" eftersom hon var så mycket mera strömlinjeformad och smalare som ung.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sanjolina
2015-12-14 11:13
#3

Kanske kan pröva ge lite mjölmask? De är ganska fett och proteinrika i vanliga fall.

Grodan
2015-12-19 22:16
#4

Ge animaliskt protein. Rått så långt det går. Jag fann nyligen att mina möss är tokiga i rå sill. Kan vara ett tips - men det kan vara lite svårt att få tag i märkte jag. Jag snubblade på en förpackning med små små råa sill och köpte på ett "vim" och mössen o råttorna blev som tokiga. De åt upp hela fisken rakt av.

Snåla inte på nyttiga fröer. Ge inte för mkt fröer heller, men frö-skräcken sitter så djupt rotat i svenska folket så den är svår att döda.

Sesamfrö med skal, hel linfrö, pumpafrö, solrosfrö, hampa, hirs, chia, pinjenötter mm

Och sen dessa nyttiga nötter. Mandel, hasselnöt och valnöt är riktiga nyttighetsbomber. I dessa tider kan man hamstra några och även bjuda dem med skal så mössen även får aktivering…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: