Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1093 ggr
fillemjau
2015-12-10 15:50

Kommer ingen bröstmjölk

Åh har sån jävla otursvecka med djuren..

En mamma mus fick en kull jättefina ungar i måndags, men det har visat sig att hennes tuttar inte funkar som dom ska. Alla ungarna är undernärda/för smala även fast hon ligger o diar näst intill dygnet runt.

Så nu handmatar jag dom och dom börjar få mer hull på benen och är sprattliga o glada (har handmatat tidigare en gång, dock inte av samma anledning).

Men jag önskar ju att jag kunde hjälpa mamman med tuttarna, det är ju inte så kul för henne att jag tar ungarna ifrån henne x antal gånger per dag. Finns det någonting jag kan göra?

Annons:
LisaR
2015-12-10 23:43
#1

Först av allt: hur många ungar har honan? Hur gammal är hon? Jag har själv aldrig råkat ut för detta så det jag skriver är bara spekulationer. Kan tänka mig att en stressad och oroad hona inte kan mata sina ungar så bra som hon borde. Hur var honans skick innan parningen och kullens födsel? Det sliter på kroppen att bära på ungar och är energikrävande att både föda dem och sköta om dem. Honan tar ju hand om sina ungar hela tiden, hon går endast därifrån för att själv äta och kanske vila sig en stund. Därför måste honan vara i extra gott skick för att orka med. Och då krävs ett bra foder så att kroppen orkar med. Eftersom hon diar sina ungar så försöker hon ju sköta sitt jobb, men nånting gör ju att hon inte klarar det på egen hand. Mata på ordentligt med bra foder och nyttiga tillskott. Håll koll så honan verkligen orkar med så att hon själv inte slits ut!

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

MissanTissan
2015-12-11 03:30
#2

Följer

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

fillemjau
2015-12-11 12:59
#3

4 ungar och honan är drygt 4 månader! Honan har inte visat några tecken på någon form av ohälsa bortsett från att hon inte kan dia riktigt. Och nä, jag har aldrig heller vart med om detta tidigare! 

Hon har alltid varit lugn som person, men hon har fortfarande rört mycket på sig, sprungit i hjulet o så. Men hon har aldrig varit stressig, inte heller nu när hon har problem med tuttarna. Hon är dock lite ledsen, men det är ju självklart när hennes kropp inte funkar som hon vill. 

Och jag tror faktiskt inte att det går att påverka hennes tuttar med maten. Jag tror att det är antingen ett hormonfel eller att hon är missbildad. Men jag ger henne färskmat varje dag utöver hennes fröblandning bara så att hon ska få extra näring och också så att hon ska få lite annat att tänka på nu när hon är lite ledsen!

Men tack för tipsen ❤️

fillemjau
2015-12-12 23:03
#4

Update:

Fick höra att det kan vara mjölkstockning som är bekymret. Så nu blir det antiinflammatorisk mat (tänkte laga lite havregrynsgröt som får innehålla vitlök, ingefära eller kanel), vitamindroppar i vattnet och fortsätta massera hennes tuttar regelbundet, även fast hon inte tycker om det :(

Med människor som får mjölkstockning så brukar man rekommendera att ha fetvadd på brösten för att hålla varmt. Tror ni att man skulle kunna lägga fetvadd i deras bo? Eller är det dåligt eller totalt meningslöst? 

Kommer ni på några andra tips till mig så skriv jättegärna!

Grodan
2015-12-19 22:21
#5

Hur gick det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fillemjau
2015-12-21 17:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det har i det stora hela gått väldigt bra! Ungarna växer så det knakar och är friska o glada. Mamman mår också bra! Hon verkar kunna dia lite nu, men inte så mycket att jag kan vara säker att ungarna skulle klara sig helt på hennes mjölk. Så jag handmatar dom fortfarande, fast inte lika ofta utan bara ca 3 gånger per dag. 

Men sen om det hjälpte med finmat o massera/klappa hennes tuttar har jag inte en jävla aning! Kan ju lika bra vara så att bäbisarna har fått lite mer muskler att ta i med nu när dom diar ^^

Är oavsett väldigt glad att mamman inte har visat någon form av ohälsa utöver det att hon inte kan dia! Hon är pigg och glad och äter o dricker bra o allt vad det heter!

Bifogar en bild på hennes fina lilla dotter :D

Annons:
Grodan
2015-12-24 01:18
#7

#6 Aw, vad duktig du är. ❤️Det krävs verkligen tid och tålamod att orka tutta upp en kull.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fillemjau
2015-12-25 23:19
#8

Tack så mycket ❤️ Nä det var inte direkt det lättaste jag gjort i mitt liv :D

Dock ett riktigt korkat beslut av mig att börja handmata dom, med tanke på att dom var väääldigt små när jag började. Riktig modersmjölk är otroligt viktigt för små bäbisar, man ska aldrig handmata en musbäbis som är under 2 veckor, vilket jag gjorde. Det finns (lyckligtvis) inte tillräckligt mycket forskning på musmjölk så ingen vet hur man ska blanda en musmjölksersättning, så hur mycket man än läser på och fixar o grejar med mjölken så finns det fortfarande hur mycket som helst som kan gå fel.

Men jag hade en otrolig tur o fick 4 jättefina ungar o växa jättefint! Och hoppas att jag aldrig råkar ut för detta igen! :)

ariama
2015-12-26 09:55
#9

Ja, du har varit jätteduktig! ❤️ Och jag tror på det du säger om svårighetsgraden att fullt ut ersätta det musungen behöver.

Om jag ska vara fullt ärlig, så ser jag på den gulliga ungen i #6 att den inte har haft fullt optimala förutsättningar …

Grodan
2015-12-26 13:14
#10

#8 Mja, jag litar fullt på ESBILAC som är framtaget till hundvalpar och som fungerar utmärkt på ekorrar, möss, råttor mm. Kör man med ESBILAC och ungarna fått i a f mjölk i 2 dagar från sin moder har man all chans att klara dem. Dock är det ett himla pyssel när de bara är några dagar gamla. Man kan inte vara där dygnet runt på samma sätt som en musmamma…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-12-26 13:26
#11

Ja, framför allt är ju den allra första mjölken (råmjölken) viktig. Den innehåller särskilda antikroppar som ger ungens eget immunförsvar en kick att komma igång, och skyddar mot infektioner.

Senare  (hur lång tid det tar för möss vet jag inte, men för hästar finns råmjölken bara ca 12 timmar, tror jag)  övergår råmjölken till att bli vanlig "bröstmjölk".

Minoth
2015-12-26 13:32
#12

#6 oj oj den var liten och skruttig. Hoppas att den kommer växa till sig nu. Ser inte jättebra ut på den bilden, sååå liten

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

fillemjau
2015-12-27 00:40
#13

#9 #12 Allt annat än bra förutsättningar! Men också väldigt ung, hon ser bättre ut för varje dag som går, lyckligtvis. Beter sig som en frisk mus gör hon så jag hoppas verkligen att hon fortsätter i rätt riktning, är ju så löjligt fäst vid dom små småttingarna. Men är beredd på att det kan bli att jag måste avliva plötsligt. Kan ju inte veta längre än nutid hur dom växer liksom :( Men hoppas verkligen att jag slipper det!

#10 Håller med dig om att ESBILAC är en bra ersättning, men känns fortfarande inte bra att handmata när dom är så små som mina var när jag började. (9-10 dagar). Hoppades ju på att deras mamma skulle kunna dia riktigt lite snabbare än vad det egentligen blev.. Men utav allt som jag har läst och hört så är ESBILAC bäst ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: