Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 662 ggr
wolfgirl82
2015-12-14 09:35

Kastrera Möss?

Måste höra med er som haft möss länge och som har mer koll när de kommer till musvärlden.

Jag följer väldigt många omplaceringssidor både här i Sverige och även utomlands och har bla följt en i England i ett halvår nu som enbart omplacerar möss och har sett att de kastrerar en hel del singelkillar.

Så därför är jag lite nyfiken bara hur det ser ut här i Sverige. Finns det veterinärer som gör det? Har ni någon erfarenhet av det osv.

Har inte tänkt kastrera några möss själv utan är mest nyfiken.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
KickiG
2015-12-14 12:11
#1

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag vet en veterinär här i Finland som både kastrerar och steriliserar möss.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2015-12-19 22:05
#2

Fråga veterinärer. Kastrering av möss är lite svårare än kastrering av andra djur. Inte bara att de är små och det är pilligt utan att deras pung går upp i buken och det gäller att inte skära fel så att bukhinnan går sönder.

För 10-15 år sedan gick flera till veterinär och kastrerade mushanar, men jag tror inte att det har varit så vanligt de senaste åren. Det är ju så att ju mer vi går till veterinärer för sådant, desto kunnigare blir de på att utföra kastrering av möss.

Men som sagt, du måste ringa runt och höra själv. Det kan ju skilja väldigt på vart i landet man bor.

I större städer finns större chans till villiga veterinärer. Sedan är också veterinärer som jobbat på lab med möss eller på djurpark med många olika exotiska djurarter väldigt kunniga - om det kan vara ett tips.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: