Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 707 ggr
Tess21
2015-12-28 21:51

att tänka på

Hej!

Jag har nu tänk skaffa mig möss, och ha möss för första gången! 
jag hade tänkt skaffa ett terrarium/akvarium till mössen som dom kan vara i, har köpt lite nu en matskål, ett trä tåg och en bädd man kan hänga till dom! Jag ska köpa mer när jag fått tag på bo plats till dom, då är min fråga vad är bästa bomaterialet?  och ska dom ha en toalett i ett hörn? tacksam för svar och tips och sånt man ska tänka på :)

Skulle gärna vilja veta också vad era möss äter :) 
på mitt förra gymnasium som var ett djur gymnasium så hade vi möss och då åt dom färdigblandat hamster mat tror jag det var, men läst på mer nu att man ska köpa färdigblandat :)

Har även sätt att vissa har en lekplats till sina möss och skulle gärna få reda på hur ni har då :)

👻🌛

Annons:
Lindb
2015-12-29 12:38
#1

Bästa bomaterialet hos mina är rivet tidningspapper, det lägger jag under bottenströet så att dom själva får dra upp och bygga med det. Toalett i hörn kan du ha, men det är svårt att få dom att verkligen gå just dit när de behöver göra sina behov. 

Hamsterblandning är onyttigt, gör en egen blandning med alla sädeslag, sesamfrön, solrosfrön, knäckebröd och andra fröer. Finns en tråd här med en lång lista på vad man kan blanda i! Köp från den vanliga affären!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Tess21
2015-12-29 12:48
#2

Okej tack så mycket för tips! Vad ska man ha för köplista/ vad ska finnas i boet innan dom flyttar in? Vill göra det bästa till dom! :) förlåt för alla frågor

👻🌛

Lindb
2015-12-29 13:05
#3

Hus, vattenflaska, två skålar och ett par stegar tycker jag att du borde ha hemma! I övrigt är kartonger (flingpaket, skolådor etc.) extremt användbara, särskilt äggkartonger. De älskar att gnaga på allt. Spara toarullar och bygg olika gångar och hus. Halva nöjet är att bygga ihop saker till dom :) I övrigt ska de även få färskmat då och då, jag ger mina möss det varje dag eller varannan dag. Du kan välja mellan till exempel majs, gröna ärtor, broccoli, leverpastej, lax, kyckling, spenat, annan sallad, blomkål, potatis osv. Jag ger mina en liten buffé i en skål så att de har lite alternativ att välja mellan.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Tess21
2015-12-29 13:47
#4

okej jätte bra :D

så det är inte farligt ifall dom får i sig kartong om dom gnager på det? )

bra att veta att man kan ge grönsaker och frukt då ska jag göra det!

👻🌛

Tess21
2015-12-29 14:26
#5

och en fråga varför två skålar? :) så inte mössen bråkar?

👻🌛

Lindb
2015-12-29 14:32
#6

Nja det är ju helt klart inte bra om dom får i sig kartong, men de är smarta nog att inse att det inte går att äta :) Det som skulle hända är troligtvis att de blir förstoppade. Men har dom konstant tillgång till torrfoder så får dom nog aldrig för sig att äta upp kartongen! 

Ellerhur! Allt som boostar deras immunförsvar är bra, de är tyvärr känsliga djur som lätt kan bli sjuka om de inte får i sig ordentlig näring

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Tess21
2015-12-29 14:37
#7

okej :) 

okej :) finns det någon bild eller något med mat schema eller tips på hur mycket man kan ge vad hur ofta och så vidare? :) så man vet att dom får ordentligt med näring :) så dom kan få frukt och grönt varje dag? och ha mat hela tiden i skålen? finns det ingen risk med att dom äter sig tjocka? :)

👻🌛

Lindb
2015-12-29 14:51
#8

http://mus.ifokus.se/articles/4d717b51b9cb46222d087744-mata-musen-ratt

Där har du en tråd som finns här. Grönt och animaliskt protein kan dom få varje dag. Frukt ska man kanske vara lite mer återhållsam kring, eftersom det är mycket socker i det. Men det är bara min åsikt. 

Jodå, det finns risk att dom äter sig övertjocka. Precis som människor har alla möss olika genetiska förutsättningar. Bland 6 mussyskon har jag en överviktig och en underviktig mus, den ena gillar mat mer än den andra helt enkelt. Om de blir överviktiga får man se över basfodret, minska på nötterna och fröerna som är feta, men samtidigt se till att en liten mus får i sig mer nötter och fröer. Men möss har en grym förbränning, på ett par timmar är deras magar tomma, så om du erbjuder mycket motion så är det inget som lär bli ett problem!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Tess21
2015-12-29 15:12
#9

okej :) ska kolla på länken!

jaa okej det var bra att veta :) 
tack så mycket för alla jätte bra svar!!
hur ska man erbjuda motion? är det att ge leksaker eller låta dom springa på golvet? hört att spring hjul är dåligt för dom så vill inte ha sånt då :)

👻🌛

Nordanälvens
2015-12-29 16:03
#10

Alla musägare tänker olika kring aktivering. Vissa släpper ut dem varje dag i t.ex en lekhage, andra har hjul i burarna och vissa har öppna burar så mössen kan gå ut och in som de vill.

Själv har jag inte hjul, då jag anser att det är en onödig hälsorisk. Istället fyller jag burarna med massor av grenar, toapapper, tidningspapper och sommartid får de även ormbunkar, mossa och annat grönt utifrån. Mina får även komma ut och utforska i djurrummet (har alla smådjur i ett separat rum då jag har katter och hund). De får även sitta på axeln när jag t.ex sitter vid datorn eller annat.

Möss är smarta! Utnyttja det. Bara fantasin sätter gränser :)
(och givetvis skall du undvika saker som kan vara giftiga eller farliga).

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tess21
2015-12-29 17:05
#11

okej det är ju sant att alla tänker olika :)

Det tänkte jag med att hjul var därför vill jag inte ha det, det låter smart :) ska nog också testa ta lite grenar och toarullar i, låter kul att man kan ta in mossa och sånt :) har en stor skog bakom mitt hus som jag kan hämta sån i då :)
vad mysigt det låter ^^

jag har köpt ett tåg som är gjort av trä från en djuraffär en en säng som man kan hänga i taket :) när jag har skaffat där dom ska bo ska jag köpa allt annat med, fanns massa kul leksaker och klättersaker när jag kollade sist :)

👻🌛

Nordanälvens
2015-12-29 17:11
#12

Ännu roligare att göra egna saker själv (om en har tålamodet dvs), då vet en ju vad mössen får i sig om de skulle börja tugga på leksakerna. Oftast har t.ex trixies trähus lim, vet dock inte om det är säkert för mössen att käka på. Kanske någon annan som vet?

Tycker det är skitroligt att sy bl.a små hus till mössen. Pysslar jag med tyger till mössen undviker jag nästan allt som trådar sig. Fleece är det bästa som finns ;)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tess21
2015-12-29 17:18
#13

hon i djuraffären sa att den var okej för möss när jag frågade :) kan lägga in en bild annars? :)
jo självklart ska jag göra saker själv också :) 

okej vad kul :) ska kolla om det finns mallar och sånt till saker man kan göra/ sy till mössen skulle vara skoj eftersom jag älskar att sy och hålla på att fixa o pyssla :)

👻🌛

Annons:
Nordanälvens
2015-12-29 17:30
#14

Jag och symallar = 0 arbete gjort 😇
Brukar oftast kolla på en bild på något myshus och sedan testa utan mall, jag fattar inte riktigt mallar (antagligen mina diagnoser som trasslar till det). Lycka till med bygget och mössen!

Oftast håller inte de nya übersnygga myshusen så länge, då de gärna tuggar egna utgångar. Kanske matte inte fattar hur hus ska se ut?! 😎

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tess21
2015-12-29 17:51
#15

Okej jag förstår :) tack så jätte mycket kommer bli så kul! ^-^

jo jag förstod det ^^ haha ^^

👻🌛

Upp till toppen
Annons: