Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1280 ggr
Alwyn
2016-01-03 18:21

Han-gnabb

Hur mycket gnabb får det vara hos er i en ung hanflock innan ni särar på dem? Alltså hur långt får de gå i sitt uppgörande av dominans innan ni ingriper?

Annons:
Minoth
2016-01-03 23:06
#1

uppgörande av dominans får de aldrig göra, inte hanar. Börjar de gnabba särar jag direkt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

LisaR
2016-01-04 00:24
#2

Håller med #1. Har hänt att det blivit en flik i ett öra redan första gången jag hörde att två grabbar hade en diskussion i buren och då hade de aldrig haft något bekymmer innan. Det var ett vanligt pip som när en mus säger ifrån. Så det kan vända fort, och det är inte bara "prat" i buren man ska passa på utan kroppsspråk och förändringar. Jag gillar när det är tyst, lugnt och harmoniskt i burarna. Då sover jag som bäst <3

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Nordanälvens
2016-01-04 02:12
#3

Som Minoth och LisaR säger. Vid minsta aning om mobbing får mobbaren flytta till egen bur. Jag ser gärna att de putsar varandra och sover ihop, gör de inte det så trivs de inte, och då blir de särade på.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2016-01-04 08:08
#4

Alla är över ens, kul att se. Jag har ju Sebramöss så det är kanske fel att jämföra rakt av då de är så olika arter. Nu är det sex hanar här hemma och jag bygger ny bur. Pappan skiljde jag från sönerna vid första tecken på att han började jaga dem så han bor nu ensam. Jag har tre unga söner som bor ihop och det har gått bra fram tills alldeles nyligen. De sover fortfarande ihop och oftast är det lugnt men jag misstänker att det är en ändring på gång och att en är lite utstött. Kanske det är svårt att ha udda antal? #2 Jag vill också att det ska va tyst och lugnt annars har jag svårt att sova :)

ariama
2016-01-04 08:31
#5

Som sagt, du har sebramöss. Hur lever de i naturen, där har du svaret.

Hos Mus musculus lever INTE hanar ihop. När de börjar "tjafsa" så är det inte att "ordna upp rangordningen" som till exempel höns i en hönsgård. 

Det som händer är att den starkaste hanen säger (ursäkta mig, nu censurerar jag inte språket): "Nu drar du åt helvete!! Och du ska aldrig mer visa dig i min närhet"!

När den andra hanen inte lyder - hur ska han kunna göra det stackaren, instängd av galler som han är - så blir den starkare faktiskt rasande av att den andra hanen fortsätter trotsa honom! Så rasande att han till slut sliter stora köttstycken ur honom och slutligen dödar honom. Detta kan gå fortare eller saktare, men vänner blir de aldrig av att en underordnar sig.

ariama
2016-01-04 08:40
#6

Ordet "domesticering" översätts ibland som "minskad grad av aggressivitet".  Själv anser jag att ordet innebär så mycket mer. Men onekligen händer det väldigt mycket när en djurart domesticeras, och minskad aggressivitet  är en av beteendeförändringarna.

Därför kan man kanske aldrig säga aldrig när det gäller hanar ihop.  Svårighetsgraden för att komma dit, finner man väl fortfarande i den vilda föregångarens beteende och livs-sätt.

Mus musculus förändrar sitt beteende en smula, beroende på om de lever ute på ett stort fält med begränsad föda, eller inne i en bergänsad lokal med överflöd av föda.

Toleransen mellan hanar inom mindre yta med mycket föda kan öka, men de blir knappast vänner. Men kanske räcker det för att man inom vissa omständigheter kan börja avla för att hålla hanar ihop. Tydligen är det så med Mus musculus, även om det alltid är vanskligt.

Annons:
Alwyn
2016-01-04 08:47
#7

Jo jag vet ju allt det du skriver, det jag var osäker på var om det kunde bli lugnt efter att den dominanta hanen hävdat sig lite om alla i gruppen accepterat detta men jag antar att det inte är så utifrån era erfarenheter. Jag tror ändå att husmusen och Sebramusen är ganska lika utifrån vad jag läst. Min sammanställning om Sebramusens levnadssätt i det vilda blev såhär: I det vilda lever de delvis solitärt (ensamma) men formar tidvis grupper och trots att de inte är lika socialt beroende som vår vanliga husmus ska de inte hållas enskilda i fångenskap. De är starkt revirhävdande och det kan vara svårt att introducera nya individer. Svårt det här, jag tycker det är så synd om dem när det blir bråk och hanar tvingas hållas ensamma men det är väl inte mycket man kan göra :(

ajanki
2016-01-04 08:52
#8

När jag skaffade mina första sebramöss så läste jag så mycket jag kunde hitta om dom. Tyvärr så fanns det inte så mycket om dom och det stod olika på olika ställen. Dom lever i flock stod det på ett ställe , dom lever ensamma stod det på ett annat.

Eftersom jag fick hem vuxna hanar och honor som bodde tillsammans så särade jag på dom i två flockar. Det jag märkte var att hanarna inte bråkade eller visade dominans alls på samma sätt som tammöss. Det kunde vara lite gnabb men senare gick det alltid över och dom sov i en hög igen.

Nu vet ju inte jag hur pass allvarligt dina gnabbas, men mina bodde ihop i de 2-3 år jag hade dom.

ariama
2016-01-04 08:57
#9

#7. "Svårt det här, jag tycker det är så synd om dem när det blir bråk och hanar tvingas hållas ensamma men det är väl inte mycket man kan göra :(  "

Och jag tror, utan att veta säkert eftersom jag inte kan sätta mig i huvudet på en mus, att du nu utgår från dina egna mänskliga känslor…

Djur som alltid, ofta, eller oftast lever solitärt, har inte samma sociala kitt och behov av sällskap som vi flocklevande djur har.  Det vet du ju också, egentligen. 😃

ariama
2016-01-04 09:02
#10

Och Ajanki … hur du bär dig åt, vet jag inte.  Ditt sätt att få hanar att leva fredligt, är en specialgåva du har!!! En specialgåva som inte är alltför vanlig vill jag säga.

En dag skulle det vara roligt/intressant att studera exakt hur du bär dig åt. Jag vet att du skrivit om det, men där finns något som du tar för givet/inte tänker på (och alltså inte heller sagt), som jag tror är mycket viktigt. 

Jag har inte hanar ihop. Hos mig bråkar dom, till och med bröder. Men kommer någon av dem till dig, så sätter du ihop dem med främmande hanar till och med, och jag fattar ingenting!! 😘

Alwyn
2016-01-04 15:52
#11

#8 då ska jag hålla koll och hoppas de kan fortsätta vara tillsammans. De sover så gott tillsammans och oftast går det bra, det är då och då de spritter till och rusar runt en sväng men jag har svårt att avgöra om det är gnabb, allvar, lek eller spatt än så länge. De är så unga ännu. Hahaha Ajanki - The mouse whisperer! ;) #9 eftersom jag ser hur mysigt de har det när de är harmoniska i grupp tänker jag att det borde kännas tråkigt för dem att bli ensam, de Artiklar jag läst här inne säger också att en ensam mushane är en ledsen mushane så jag tror inte det bara är jag. Upplever du dina ensamma hanar som lyckliga?

ajanki
2016-01-04 16:11
#12

#10 Jadu, jag vet inte heller. Vet bara att det fungerar, jag kan inte sätta ihop vilka hanar som helst, jag kollar alltid noga innan .

Grodan bad alltid mig att hålla i vissa av hennes möss som var lite springiga, gör den tam sa hon :) Hon sa nån gång att det kanske hade med min medicin att göra att alla möss blev lugna hos mig, vet inte onm det är så, vet bara att dom flesta möss gillar mig och blir lugn när jag tar dom.

#11 Gör så, ska bli spännande att höra hur det går!

Ha, ha mouse whisperer, det vore nåt😃

ariama
2016-01-04 17:53
#13

Ajanki - The Mousewhisperer Yeah! 😃

Annons:
KickiG
2016-01-04 22:46
#15

Nu sitter jag bara här och funderar högt. Men ett alternativ som du kunde testa med sebrorna är att ha dem i mindre grupp. Eller om det är en och samma som startar bråken, så sära bara på honom.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Alwyn
2016-01-05 10:07
#16

Mindre grupp lär inte vara problemet dock, de är bara tre stycken kullsyskon som har fått en stor bur på 35x120cm. Nu är de endast åtta veckor gamla så jag tycker det är tidigt att bråka om dominans men inte omöjligt. Två av dem är superbunfis,de gör ALLT tillsammans… den tredje sitter ofta för sig själv men de sover sött ihop då och då. Det jobbiga är att det händer att den tredje blir lite jagad några varv ibland så jag funderar på att dela av buren.

Grodan
2016-01-18 18:53
#17

hihi #12 #13

men vissa människor har den där förmågan… det bara är så

#0 Minsta tecken på att hanarna inte vill eller kan leva tillsammans så särar jag på dem. Ofta vet jag redan vid parningen att hanarna ev inte kan leva tillsammans och kullar då. Med linjer där jag är säker på att hanarna kommer att kunna bo ihop hela livet fredligt kullar jag inte, men kan senare ev behöva dela upp dem - om det är många hanar.

Just nu har jag 2 ensamma hanar (en inköpt pga kiv med sina bröder och en som överlevt sina bröder) och 4 hanflockar

  1. 3 bröder på snart 2 år, inget kiv alls någonsin
  2. 5 bröder på ca 6 mån, inget kiv än
  3. 2 bröder på ca 6 mån, inget kiv än - var kiv med en bror men han fick flytta
  4. 1 far med 2 unga söner, inget kiv än

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-01-19 08:38
#18

Jag börjar ju ha tankar att det går att se på musens beteende, om det går att avla fram "hanar ihop" från dessa.  Så man inte bara hela tiden behöver chansa och testa sig fram med hanungarna sedan, för att se om de börjar bråka eller inte. Gäller både honmöss och hanmöss.

Alwyn
2016-01-19 08:40
#19

Som Ajanki skriver verkar stämma, att det är stor skillnad mellan Sebramöss och tammöss gällande detta. Mina killar gosar och tvättar varandra ofta, men sen händer det att de jagar runt varandra då och då, väldigt korta rundor, och ingen blir skadad… sen är det bra igen. Att de gör upp rangordningen är faktiskt min upplevelse.

Upp till toppen
Annons: