Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 649 ggr
Tootz75
2016-01-11 16:42

Lite frågor från en som aldrig haft just möss

Jag har börjat bli lite nyfiken på möss och har läst det jag kommit över på nätet.  Men ärligt så tycker jag inte att jag hittar så mycket "personlig" information, mest fakta. Jag vill ha personliga upplevelser :)

Jag har haft de flesta andra gnagare och andra djur, men aldrig just möss.  Hur stor skillnad är det i skötsel på exempelvis hamstrar och möss? Av det jag kan läsa mig till så verkar det ganska lika? Vad skulle ni rekommendera för en nybörjare (som även har en mycket djurvan son på 8 år som vill kunna gosa med den också), honor eller hane? Luktar de väldigt mycket? Till hamstrar har vi alltid haft stora akvarium som burar, men med nätlock över, det borde funka till möss också va?

Vore tacksam för så mycket info som möjligt :) om allt möjligt!

Annons:
MissEmmis
2016-01-12 17:23
#1

Jag födde upp hamstrar förut (dvärg och guld), nu har jag möss. Här är de skillnader jag kan komma på: • Till hamstrar har man oftast hjul och sandskål, till möss brukar man inte ha det. Har man hjul så måste det vara jättestort för att inte svansen ska böjas uppåt. Bättre att skaffa Flying Saucer. • Hamstrar är dåliga på att klättra, möss är bra på det och därför är det bra att inreda med klättermöjligheter. • Möss är mer sociala och mer försiktiga än hamstrar. Öppnar du burdörren så vill din hamster bara rymma, medan musen försiktigt kikar ut och nosar. De är lite mer nyfikna på dig och omgivningen och är även mer medvetna om farorna. Möss trivs inte så bra ensamma, hamstrar är mer solitära. • Unga möss bajsar ofta i handen, det gör inte hamstrar. • Min erfarenhet är att det är lättare att få möss att sitta stilla i handen än hamstrar. • När man har hamstrar, särskilt guldhamstrar, så känns det som att buren aldrig är tillräckligt stor, de vill bara ta sig ut. Möss verkar trivas bra i sitt hem, även om hemmet är mindre. • Mössens mat behöver en högre andel protein än hamsterns. • Min erfarenhet är att guldhamsterungar är bitigare än musungar. • En vilktig skillnad är att medan hamsterhanar är väldigt trevliga som husdjur så är det tyvärr få mushanar som säljs till husdjur, på grund av lukten (inte alls hanar luktar mycket, men de flesta). Det är även väldigt svårt att ha mushanar tillsammans, så det rekommenderas inte för nybörjare. Dock har jag läst att en ensam mushane kan bli ett väldigt trevligt husdjur. Vid kastrering försvinner lukten och hanen kan bo med andra möss, men det kostar en hel del att kastrera och innebär förstås en risk för ett så litet djur. Lycka till med dina möss!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Tess21
2016-01-12 17:27
#2

väldigt bra skrivet

👻🌛

MissEmmis
2016-01-13 14:10
#3

#2 Tack så mycket! Gillar att skriva om djur!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Tootz75
2016-01-14 13:08
#4

Tack så jättemycket för bra information MissEmmis! :)

Alana82
2016-01-14 15:16
#5

Om man inte har problem med lukten så är en ensam mushane ofta lysande som sällskapsdjur, honor har varandra och är mer försiktiga av sig oftast.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Minoth
2016-01-14 20:13
#6

Den "tamaste" musen jag har haft är en ensam mushane som jag hade på köksbordet. Han skulle alltid vara med och äta frukost med mig :) 

Hanar blir oftast mycket tamare än honor är min erfarenhet.. men de kan också bli ganska krävande. Hänga på kanten när man går förbi (om man har öppen bur) och hålla på tills man tar upp osv.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Upp till toppen
Annons: