Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 614 ggr
ariama
1/15/16, 11:07 AM

Mushanar och deras temperament

Nu skriver jag igen om det där att avla mot mushanar som kan gå ihop, eller inte.

Det finns en oerhört bra bok som heter "Sjukvård i djurvärlden - hur djur hanterar livets svåraste utmaningar." Alla som är intresserade av etologi (läran om djurens beteende) bör ha stor behållning av att läsa den, anser jag. Den handlar egentligen mer om djurs beteende än om sjukdom/sjukvård.

Jag fick ett PM som handlade om en mushane som inte verkade må bra, och om det var klokt att sära på honom från sina burkompisar (andra hanar) eller om han skulle bli ledsen då.

Det kan jag givetvis inte svara på såhär. Jag vet inte vad som fattas honom, eller varför (även om ägaren hade tankar omkring det, som jag inte heller motsäger).

Det jag däremot tog upp, är hur mushanar kan mobba varandra psykiskt, till döds om det vill sig illa. De behöver ju inte slåss fysiskt, och det kan vara svårt att upptäcka tecknen på mobbing. 

Olika möss reagerar olika på social stress, men om de magrar av och om pälsen inte längre är glänsande och fin, så kan det vara tecken på stress.

Annons:
ariama
1/15/16, 11:07 AM
#1

På skoj plockade jag fram min gamla "bibel", boken jag nämnde. 

Kapitel 4, sid 80 - 83 heter "Socialt orsakade sjukdomar" och handlar just om det här med skillnader mellan olika musindividers strategier i sociala konflikter.

Onekligen intressant, för här kan jag läsa om "de milda hanarna" (inte bokens ord utan taget ur ett annat inlägg här i forumet) och deras överlevnadsstrategier. Här finner man "de goa sälarna" (varken bokens eller mitt uttryck utan några andra uppfödares) som jag alltid velat se som ett "freezing-beteende", vilket boken också uttrycker och förklarar.

Nu förkortar jag dramatiskt vad som står, den som är intresserad får köpa eller låna boken själv, den är väl värd att läsa som sagt.

Möss/djur kan dö av stress, det vet ju alla. De mushanar som utsätts för långvarig stress, (t.ex. genom att tvingas vara ihop med andra hanar där det inte funkar, fast de varken bråkar eller slåss) kollade man upp dödsorsak. Högt blodtryck och njurskador var vad man fann i dessa fall.

"De lågrankade djuren hade inte samma möjlighet som de högrankade att göra urinmarkeringar av revir. De kom därför att lida av en kronisk oförmåga att urinera. Detta ledde till utspänd urinblåsa, urinreflux och påföljande infektioner som förstörde njurarna."

Det som jag tycker är intressant, är att kapitlet förklarar varför det går att avla fram hanar som går ihop. För om det går, så måste det finnas någon sorts förlaga ute i naturen, och det gör det.  Och det är just de här hanarna som bland annat använder "freeze" som försvarsmekanism, istället för "fly eller fäkta". De är i minoritet, men de finns.

Fortfarande anser jag förstås att man bör vara MYCKET kunnig, och ha förmågan att kunna läsa av sina möss, innan man börjar experimentera med att ha mushanar ihop. Det har jag alltid ansett och det anser jag nu med.

Grodan
1/16/16, 9:32 PM
#3

Vilken intressant bok.

Vad är det du vill säga i #1 att de hanar som fredligt lever ihop hos mig och andra uppfödare är stressade och mår dåligt av det utan att visa det?

Jag kan inte hålla med alls där. De hanar som lever ihop fredligt hos mig trivs ihop, de har utbyte av varandra. Det är ev min åsikt mot vetenskapens… men jag SER ju faktiskt på mössen hur de mår. Det är superviktigt för mig att kunna läsa av mina möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
1/16/16, 10:04 PM
#4

#3 Tror inte att hon menade så. Vissa hanar trivs jättebra med andra hanar medan andra kan mobba på psykiskt vis utan att visa det ytligt igenom att bråka etc. Rätta mig amaira om det inte alls var så du menade men det var så jag tolkade det.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
1/17/16, 9:42 AM
#5

Nej. Ja. (Grodan. Emouse)

Jag var nog otydlig, och blandade ihop två olika saker som jag inte menar att blanda ihop.

**Jag menar inte att de mindre aggressiva hanarna mår dåligt av att leva tillsammans. Tvärtom menar jag, att det är just i det här beteendet som man får fram hanarna som går ihop!
**

Det är ju självklart 😉att just mindre aggressiva hanar går att ha ihop. Men det jag vill peka på, är vad man ska leta efter, och vad man ska selektera på, och även varför just du och Elin har såna här snälla hanar som går bra ihop. Jag vet ju vad ni gillar för möss och vad ni selekterar utifrån för kriterier.

Boken tar upp varför beteendet inte selekteras bort i naturen när dessa hanar inte ofta får para sig och jagas bort (eftersom de inte kämpar vare sig för honor eller revir). De är onekligen i minoritet! Det finns tydligen ett överlevnadsvärde för arten, när de aggressiva hanarna skadats eller dött i slagsmål eller för modig upptäckariver av nya områden.

Åhh, det är alldeles för mycket jag har i tankarna nu, de svämmar över, jag kan inte skriva allt, det blir "konstigt" av förkortningarna, det kräver muntlig diskussion.

Det förklarar också varför mina hanar inte går ihop. Du och Elin å ena sidan, och jag å andra sidan, gillar olika beteende på mössen och avlar mot olika mål. Jag VILL ha upptäckarglada möss som är livliga (men inte springiga, nervösa utan TRYGGA ). Ni bedåras av "de goa sälarna" som jag inte är mycket för.

Vissa egenskaper har båda varianterna (kan bli tama, trygga, keliga), andra egenskaper delar de inte. Mina möss mår bättre om de får lite större burar, aktivering, och de vill gärna vara med som sällskapsmöss när det händer saker omkring dem (i lagom dos förstås).

Sist av allt: det här är bara TANKAR jag har, inte någon fakta!

Grodan
1/17/16, 7:32 PM
#6

#5 Ah! Vad bra. Då blev allt rätt.

Jo, det är väl mer eller mindre vetenskapligt bevisat nu att temperament är ärftligt. Däremot är det ofta väldigt komplicerat att förstå.

Eller mössen tycker jag är lätta, däremot råttor är helknepigt. Men det kanske är lättare än jag eg tror… att  möss är snällare o mjukare naturligt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
MissEmmis
1/18/16, 8:58 AM
#7

En fri association apropå att lågrankade djur blir mer stressade: Precis så är det i människovärlden också. Människor med låg socioekonomisk status är mer utsatta för sjukdomar och dör tidigare än de med hög status. Delvis på grund av detta så har begreppen rättvisa och jämlikhet alltid varit ideal som ligger mig varmt om hjärtat. Det finns forskning som visar att i samhällen med små klyftor mellan rika och fattiga så mår ALLA bättre, även de som har hög rang. Jag tolkar det som att de högrankade i dessa kulturer inte behöver vara lika rädda att förlora sin ställning, för det finns inte samma "varnande exempel" runtomkring dem i form av fattiga människor som lever i misär. Därför kan alla slappna av och släppa stressen i såna kulturer. I Sverige idag blir allt fler sjukskrivna för stressrelaterade sjukdomar. Klyftorna mellan de rikaste och fattigaste har även ökat de senaste åren. Jag tror att där finns ett samband. Så vad har detta med möss att göra? Inte så mycket, annat än att jag tror att mönstren finns hos alla flocklevande däggdjur. Vad skulle man kunna göra för att simulera ett jämlikt samhälle för möss? Det enda jag kan komma på är att man skapar en miljö för mössen där de inte behöver slåss om resurserna i form av mat, vatten, skydd osv. Samt att man selekterar mot mildhet. Men det är viktigt att denna mildhet inte förväxlas med rädsla.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Upp till toppen
Annons: