Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 832 ggr
Tsunamis
2016-01-17 09:08

Recessive Yellow är så lustig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kan ju vanlig röd också bli väldigt sotad (och kallas Sable) men det ser så roligt ut när RY också blir det. Börjar med en normal bild på 3st:

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2016-01-17 09:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

.. och så sotbollarna!

MvH  Tsunamis

ajanki
2016-01-17 10:12
#2

Oj, vilka sotisar! Ser ju nästan ut som agouti😃

Emouse
2016-01-17 10:38
#3

Jag tyckte att dom blev jätte charmiga juu😍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Zamwyn
2016-01-17 11:18
#4

Jag älskar sotat och sables, så tycker de här är superläckra!

Tsunamis
2016-01-17 15:57
#5

Ja det ska väl nämnas att sotbollarnas föräldrar är Black och en Extreme Black, så fröken i mitten är Extreme Recessive Yellow… Skojjigt minst sagt :p Mössen i första inlägget är Chokladbaserade och inte tickade, så ja de har ju väldigt olika genetiska bakgrunder.

MvH  Tsunamis

Grodan
2016-01-17 19:10
#6

Haha, men vilka fina sotbollar! ❤️Det var ju helcharmigt juh.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alana82
2016-01-18 00:44
#7

Älskar Sot 😍 … finns det sotade blåa möss? eller är det omöjligt

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2016-01-18 08:09
#8

Härliga foton Tsunamis! Nånstans på Rapunzels hemsida har hon skrivit om "extreme yellow", om att det sägs att RY baserat på extreme black ger mörkare röda möss, men de bör vara osotade då. Lite svårt att få fram dem osotade eftersom "sotade svarta möss" ger bättre svärta och sotningsgenerna oftast ingår därför.

#7. Svar nej. Eller ja, men nej det syns inte. Sotning beror på egna gener oberoende av färgen som musen har.

Sotning är när endast det svarta/bruna/blå pigmentet bildas på ryggsidan, och inget rött/gult.  Starkast mitt på ryggen och tunnas ut ner över sidorna. Sotningen beror på polygener och kan finnas i olika grad.

För att sotningen ska synas, måste ju musen ha en färg där det gula/röda pigmentet ingår, t.ex. RY, DY, och de olika agoutivarianterna, där de tickade hårstråna blir otickade svarta.

Tsunamis
2016-01-18 08:14
#9

#8 Blandar man in choklad så borde det ju bli andra bullar (eller bollar…) helt klart. Men frågan är ju varför hon resonerar så? Ser man till de extremsvarta så bleks röda strån i rumpan till vita och i många fall försvinner helt. Men det är kanske bara ett särskilt urval man gör för just de svarta?

MvH  Tsunamis

MissEmmis
2016-01-18 08:25
#10

Älskar röda möss!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ariama
2016-01-18 09:44
#11

#9 Jag vet, jag blev också förvånad. Men hon resonerar inte, hon hänvisar till något som sägs. (om att RY blir rödare med a(e) )

Jag avfärdar inte tanken helt, för jag har haft en tan med en a(e)-gen, och den var visserligen "blek", men hade ändå en mer röd än gul ton - svårt förklara, men det kanske funkar med hjälp av även färgavel/målmedvetenhet? ?

Zamwyn
2016-01-18 10:19
#12

Det tror jag helt och fullt på. Har haft mängder med kullar med creme på guldhamster, och färgavlade aaee blir i princip alltid bättre än färgavlade A*ee, även om djupheten i färgen där inte blir lika extrem som med mössen och därmed skillnaderna nyanserna emellan lite mindre också. a(e)a(e)ee hamstrar skulle jag gärna haft, om jag kunnat.

Tsunamis
2016-01-18 10:37
#13

#12 Fast det går inte att jämföra arter på det här sättet när a(e) inte finns på Guldhamstrar det går helt enkelt inte att replikera och jämföra.

Ibland har vissa arter exakt fastställd genetik och möss har en väldokumenterad sådan medan andra arter kan vara gissningar att en specifik gen hör hemma på samma locus och får då samma benämning (här ee som exempel). Nu är det ju sånna grundläggande och gamla gener så rimligen borde det varit fastställt på guldar att det rör sig om samma locus och gen, men bara en tanke jag slänger ut här som man också får ha med i beräkningen.

Det du däremot säger är att aaee blir bättre än A*ee, om så är fallet på även möss kan jag förstå likheterna men jag har inte avlat RY tillräckligt länge för att faktiskt hålla med där.  På möss blandar man också in bb för att få ett bättre djup så det spelar också roll i diskussionen egentligen. Innan så visste jag inte lika noggrannt om mina RY var A*ee (bb) eller aaee (bb) men på mina nuvvarande har jag konstaterat att de är aaee (bb) efter ett antal parningar. Tycker inte det är någon vidare skillnad i nyanserna på dem hitils på dessa och tidigare. Ska kolla utfallet på tidigare RY kullar och se hur mycket tickat jag fick fram.

MvH  Tsunamis

Annons:
Zamwyn
2016-01-18 12:01
#14

#13 Det var därför jag skrev tror, och inte att jag vet att det är så. 😉

Visst är det så, man kan inte alltid direktöversätta, men jämföra kan man göra tycker jag, för liksom det finns olikheter finns det likheter. Vad gäller ee specifikt så är det såvitt jag vet fastställt sedan många år att det verkligen är just E-locus det rör sig om. Så det jag menade var inte ett bevis för varför det ÄR så på mössen (vilket jag inte vet), utan mer varför jag TROR att det är så.

bb hos möss är ju  dock ofta i själva verket cordovan b(c)* så jag fick lära mig av Tomas tror jag det var, att det därmed kunde skilja sig en hel del från hur det tar sig uttryck hos andra arter som bara har bb, speciellt då i kombinationsfärger. Vanlig bb brukar inte särskilt ofta hotta upp rött rent allmänt, så jag har länge trott att vi nog mest har cordovan på mössen här. 

Rent generellt för att se några relevanta nyansskillnader lär det vara efter åtminstone en handfull generationer av färgavlade djur, annars tror jag det kan variera väldigt mycket och att det skiftar mer från individ till individ än mellan olika genotyper.

Tsunamis
2016-01-18 14:40
#15

#14  😃 Är bara jag som är så allergisk för jämförelser av arter. Har varit i sååå många diskussioner på sistone där jag alltid fått förklara att man får inte stirra sig blind på de likheter man upplever, även om man också lär sig mycket av att jämföra dem.

Det är flera som tror vi har Cordovan i majoritet här i Sverige. Har ingen aning hur man skulle skilja dem åt eller testpara, för mig personligen spelar det ingen roll och jag gläds snarare åt att ha en typ av chokladgen som ger mer fördelar åt röda färger eller för all del tecknade varianter som mina Herefords och Broken. 

Blev nyfiken och kollade igenom mina RY 2012-2015 (med uppehåll 2014 då jag provade DY istället) men det galleriet tror jag inte att jag publicerar det var alldeles för otydliga resultat. För många bilder i dåligt kvalitet och dåligt  ljus som missvisar nyansen, även många satiner vilket försvårar det hela också.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2016-01-18 15:02
#16

#15 Ah, jag förstår. Jo, jag har stött på sånt också och det blir himla tröttsamt när folk vill förenkla lite för mycket och gärna drar förhastade slutsatser. 

Nä, jag vet inte heller hur man skulle bära sig åt, fast jag är jättenyfiken på hur det ligger till, även om jag inte riktigt kan motivera varför (för det spelar säkert inte så superstor roll i praktiken). Vetgirighet får jag väl skylla på. Håller helt med dock, rör det sig om bara en av dem så vill jag nog också gärna hellre ha cordovan om det nu är det vi har.

Vad synd på bilderna, men fullt förståeligt. Så himla svårt att få till allting när man ska fota djur, och färger/nyanser mest av allt.

Upp till toppen
Annons: