Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 846 ggr
Alwyn
1/17/16, 4:35 PM

Vilka uppfödare föredrar du?

Jag skulle vilja veta vilka uppfödare ni här inne rekommenderar. Söker uppfödare som är både kunniga, trevliga, har gott om erfarenhet och har ett trevligt bemötande. 

Om inlägget bryter mot några regler får det så klart plockas bort 🙂

Annons:
MissEmmis
1/17/16, 6:29 PM
#1

Jag har varit väldigt nöjd med Minoth, som jag köpt mina möss av.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Grodan
1/17/16, 7:08 PM
#2

#0 Det bryter inte mot några regler men känns märkligt. Och fel.

Vi är människor. Det handlar ofta om personkemi och vad vi tycker är viktigt. Därför är det varje köpares ansvar att göra bedömning av uppfödarna själva.

Jag är helt emot svartlistning och utpekande av personer som t ex anses mindre seriösa. Pga så himla många orsaker (listar några snabbt)

  • alla gillar inte varandra

  • vi har olika värderingar och sätt att se på saker

  • mobbing

  • människor lär sig av sina misstag

Det som är viktigt för en person, t ex hur det ser ut i djurrummen och vad uppf väljer för burar, är mindre viktigt för en annan.

Vad man alltid bör kontrollera är hur djuren sköts och hur de mår, vad de får för mat och hur de trivs i sina flockar. DET tycker jag ändå i slutändan talar för hur seriös uppfödaren är oavsett allt annat runtomkring (personlighet, historik på internet o irl osv)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/17/16, 10:22 PM
#3

Här frågas inte om vilka uppfödare folk inte gillar, utan vilka folk har positiv erfarenhet av och vill rekommendera. Det är en hyllning och inget konstigt alls i mina ögon.

MissanTissan
1/18/16, 12:07 AM
#4

Jag har tyckt om dom få jag träffat, LisaR och Danaesboz.

Men har haft kontakt med Ajanki och Grodan också, och tycker dom är väldigt trevliga och pålitliga.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

bozboz
1/18/16, 12:20 AM
#5

Älskar Nordanälvens :) Helt underbara fina möss med underbaraste uppfödaren som verkligen är seriös med sin uppfödning :)

Alana82
1/18/16, 12:53 AM
#6

Älskar de jag träffat hitintills, Björndalens och Vattnadals :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Alwyn
1/18/16, 6:13 AM
#7

Härligt att ni träffat så bra uppfödare! Det betyder mycket tycker jag. På så vis har man ju någon man har förtroende för och kan vända sig till med frågor etc.

Velinga1984
1/18/16, 12:47 PM
#8

Jag är inne lite på Grodans linje.  Att välja uppfödare är mer än rekommendationer från andra. För vi letar troligtvis efter olika typer av möss, vissa gillar de mer lugna och andra gillar mer aktiva möss. 

Jag har köpt från en rad olika registrerade uppfödare och alla möss har betett sig olika beroende på vart de kommit ifrån. Men jag är för den delen inte missnöjd med någon uppfödare även om jag råkat ut för några måndagsexemplar. Jag har flera uppfödare som jag gärna rekommenderar utifrån vad jag vill ha hos en mus, och uppfödare. Men det är inte säkert att personen blir lika nöjd som jag blev. 

Vi kan ta min Chelsea som exempel, en hyperaktiv hona som gallskrek av panik på de utställningar som hon var med på.  Vet att hon fått flera kommentar på utställning om hur hon kunde ställas i pet class, så ohanterlig som hon var.  Men hemma så var hon den musen som gärna klev upp i främlingars händer för att bli ompysslad, och som blev favorit bland sonens kompisar pga sitt översociala sätt. Hon är även den mest fotade musen jag haft, då hon kunde placeras vart som helst pga sin enorma nyfikenhet och brist på rädsla.

Grodan
1/18/16, 2:30 PM
#9

#3 Nä, du kör omvänt. Det är också mobbat tycker jag. (snabbt o lite hårt svar, inte menat som argt. obs*)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Olivialundborg]
1/18/16, 2:35 PM
#10

#9 Håller med!

TS, de finns listor med uppfödare så bättre att du går igenom dom och själv väljer vilken uppfödare du trivs med.

Grodan
1/18/16, 2:37 PM
#11

#8 Det är mycket vanligt att när/om man råkar få ett måndagsexemplar av en uppfödare så ratar man hela uppfödningen.

Jag har haft tur som råttuppfödare då jag av sålt några måndagsexemplar till helt underbara familjer som tagit det för precis vad det varit och ändå velat ha flera råttor från mig i framtiden.

.

Själv skiljer jag på sak och person när det gäller när jag ska köpa möss. Jag kan älska en människa, men inte hennes möss och tvärtom. Är jag på jakt efter något specifikt så struntar jag rätt mkt i vem uppfödaren är och om vi älskar varandra eller ej. Det viktiga är 1. att personen vill sälja till mig 2. personen har något bra att erbjuda. Givetvis är det underbart med samarbete och om vi är på samma linje och det måste jag nog säga att alla SVEMUS uppfödare faktiskt är. Det är en så liten krets och det är lätt att vara ärliga och öppna.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
1/18/16, 2:59 PM
#12

Medhåll på Grodans vinkel, jag får tyvärr dåliga vibbar av att klappa vissa på axeln och underförstått skaka åt huvudet åt resten. Ja metaforiskt alltså. 

Det är förstås svårt som ny i ett område att få ett hum om vem som pysslar med vad, färger eller specifik egenskap så då måste man ju fråga runt lite. Men ofta kan uppfödarna själv hänvisa vidare till den som pysslar med det man letar efter. 

Ska man ta sig själv som ett exempel så är jag nog rätt dålig på kundservice. Jag kan bli trött på mailen ibland och dröja med att svara, kan säkerligen låta kort och grinig det har jag hört förut 😉 Det är få som nog förstår hur mycket jobb som ligger i att hålla kontakten med 5-10 köpare samtidigt som man håller koll på mailfrågor, Facebooksida, hemsida och de forum man själv gillar att besöka och posta på. Utöver djurens skötsel och uppfödningens skötsel i form av avelsplanering, registreringar, och utställningar. Glömde jag nämna föreningsjobb också? I mitt fall är det 2 olika föreningar och hålla koll på utställningar i 3 föreningar. Allt detta på min begränsade fritid pga heltidsjobb. Får det folk att vända sig till en annan uppfödare? Ja kanske,  men å andra sidan hade de nog ganska begränsat med intresse att få köpa just mina djur.

Asch nu blev det väl rätt mycket OT i mitt inlägg.

MvH  Tsunamis

ajanki
1/18/16, 3:31 PM
#13

Håller också med Grodan. Det är mycket som ska klicka när man letar uppfödare, det jag vill ha när det gäller en mus kanske inte alla vill ha.

Tycker inte om att prata bra om vissa, då känns det som om jag pratar illa om andra…

Nej, kontakta dom uppfödare som har den typ, färg, hårlag som du är intresserad av och ta det därefter!

Annons:
Alwyn
1/18/16, 4:05 PM
#14

Jag tror jag förstår hur ni tänker. Jag hade inte ens tanken på att det skulle kännas fel att rekommendera/visa uppskattning mot en uppfödare offentligt, har lixom inte tänkt att det skulle innebära att man ratar andra. Men förstår tanken. Min tanke med inlägget var inte att jag vill hitta en uppfödare att köpa möss av i dagsläget. Jag söker alltså inte uppfödare i detta syfte. Jag söker uppfödare inom alla husdjursarter som är kunniga, öppna och har ett vänligt bemötande, eftersom jag skulle vilja få kontakt och lära känna dem. Detta tycker jag är sjukt svårt och hoppades få lite tips. Men men, upplevs det obehagligt är det ju inte bra!

Tsunamis
1/18/16, 4:10 PM
#15

#14 Det är svårt för alla är inte öppna eller vill dela med sig av sina kunskaper. Det handlar också om personkemi då man kanske inte fått ett så bra intryck av personen som frågat och vill inte dela med sig av den orsaken så det går ju åt båda hållen.

MvH  Tsunamis

Grodan
1/18/16, 4:15 PM
#16

#14 Jag vet faktiskt det. Jag känner dig lite. ❤️ Men jag ser så mkt sånt här och många som känner sig mobbade eller utanför vänder sig till mig. Jag är t ex i råttkretsar illa sedd av de som är balla och inne, för att jag får krafsa ihop mobbingoffershögarna efter dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/18/16, 4:51 PM
#17

#15 ja visst är det så! Jag försöker jämt påminna mig om hur olika vi alla är och att man inte ska ta det personligt då folk är lite korta, ibland lyckas jag och ibland inte. Jag är dock alltid öppen för att försöka förstå så att man kan mötas men det skiter sig ibland rent av, haha! Det är sååå mycket svårare på nätet än när man träffas IRL tycker jag. #16 och jag som jämt försöker undvika att skriva så att folk känner sig sårade, pannkaka blev det denna gången :-P

Grodan
1/18/16, 4:56 PM
#18

#17 Naw. Det blev bra ändå tycker jag. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/18/16, 6:43 PM
#19

#18 :-)

ariama
1/19/16, 8:56 AM
#20

Har varit lite kluven inför tråden, men den visade sig ju bli riktigt bra!! 🙂 Främst genom alla debattinlägg om "bakomliggande orsaker".

Håller med om att det även blir en bakvänd effekt av att framhäva vissa, och det kan vara känsligt.  Det är som sagt så mycket som spelar in, personkemi, krav som köparen har på uppfödaren, osv.

"Kraven" kan variera från den allra vänligaste förståelse för att något kan gå fel, till orealistiska förväntningar på vad en mus är och bör vara.  Vem av dessa två ytteligheter är det som ska bedöma sin uppfödare?

Inte heller kan jag garantera att musen inte utvecklas till ett "måndagsexemplar" i något avseende.  Det har tyvärr hänt. Även om jag endast säljer musungar (ca 5 veckor) som är friska och sunda när de flyttar.

Det är inte lätt att vara "säljare" heller. Ska vi ha en tråd: "Vilka är mina bästa köpare?" 😉

Annons:
Velinga1984
1/19/16, 12:59 PM
#21

#11 Fast just ett s.k måndagsexemplar kan ha många faktorer till varför det blev fel. Jag har varit med om några möss som fått enorma temperamentsändringar,  hos uppfödaren  eller på utställning har de varit helt supergoa. Men väl hemma hos mig så har de ändrat och blivit tokiga helt sagt. Men att de skulle ändra temperament hos mig kunde ingen förutspå, och inget heller man kan klandra uppfödarna för. 

2 unga möss dog t om i karantän inom nån månad efter inköp. Inte heller där kan man klandra uppfödaren då jag haft möss därifrån tidigare som istället aldrig var sjuka förrän de fick tumör.  

Ett enda fall har jag som jag inte kan rekommendera, och det beror på att uppfödaren ifråga inte var helt ärlig i sin försäljning utan det visade sig vara något större än vad jag fått berättat. Grodan, du vet den där silver agouti-honan som du var sugen på men som jag köpte ? Den enda händelsen är något jag blev besviken på. Men vad och hur det rör sig om är inget jag pratar om, mer än med Grodan som redan visste innan vad det handlade om ❤️

Grodan
1/19/16, 11:10 PM
#22

#12 Måste berömma dig för din underbara mening där du skrev precis det jag ville skriva men inte hade hjärnan… hihi

"klappa vissa på axeln och underförstått skaka åt huvudet åt resten"

.

#20 haha, men det ligger något i det där med "våra bästa"… det handlar nog om vad vi förväntar oss av uppfödare och köpare.

Av uppfödare förväntar alla sig en person som

  • checkar av att köparen är helt införstådd med vad det innebär att äga mus/möss

  • vägleder nybörjare till ett bra första musägande

  • ser till att köparen väljer rätt mus - att kemin stämmer,

  • alltid har tid med frågor och råd

  • rycker in med hjälp om det behövs

  • har full koll på sin avel och sina djur

  • bara avlar på friska och trevliga djur

  • mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: