Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 933 ggr
ariama
1/22/16, 8:13 AM

Härstamningsbevis??

Vad menas med "härstamningsbevis"? Ni som skriver att ni inte säljer möss med stamtavla, men med härstamningsbevis, vad är ett härstamningsbevis, och vad ingår i det, och vad skiljer det från en stamtavla? *nyfiken* 🙂

Annons:
Hoseok
1/22/16, 8:32 AM
#1

Stamtavla är ett officiellt dokument skrivet av föreningar och klubbar för respektive djur (I detta fall: Mus).  Den enda föreningen/klubben jag känner till för möss är SVEMUS. 

Ett härstamningsbevis kan vem som helst skriva för att visa vart djuret kommer ifrån, men det är inte en officiell stamtavla som är registrerad i någon förening/klubb. Vad som ingår i det, bestämmer uppfödaren.

Tsunamis
1/22/16, 8:55 AM
#2

För mig är det absolut ingen skillnad alls. i SVEMUS har vi inte satt någon standard att våra kallas stamtavlor och inget annat får kallas så. Kanske är det så inom andra arter men inte för oss mig veterligen.

MvH  Tsunamis

Alwyn
1/22/16, 9:08 AM
#3

Jag skriver härstamningsbevis på mina eftersom de inte utfärdats av någon förening.

nakuta
1/22/16, 10:05 AM
#4

Som #1 skriver så brukar man kalla stamtavla de som utfärdas från föreningar medan härstamningsbevis kan vara/se exakt ut som de stamtavlor som utfärdas men skrivna privat.

Jag själv skriver härstamningsbevis då jag på andra sidor ser hur folk hackar om man skriver stamtavla om det inte kommer från föreningar osv :-/

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Tsunamis
1/22/16, 10:12 AM
#5

Äh petitesser och småsinta människor 😛 Men ja sånna finns det ju gott om.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
1/22/16, 10:33 AM
#6

Tycker det blandas ihop stamtavla och registreringsbevis lite här. Det förra kan vilket djur som helst ha om man känner till minsta lilla om dess bakgrund, det senare är det som kännetecknar att djuret och ibland även dess stamtavla är registrerade i en stambok av ngt slag  (i många föreningar kan man ju registrera även djur utan känd bakgrund). 

Härstamningsbevis är inget jag använder alls, men det kan man väl säga istället för stamtavla om man vill, fast jag kan tycka att det är lite onödigt att krångla till det med ytterligare ett namn för nånting som redan har ett även om det nog har en mindre betydelse.

Annons:
ariama
1/22/16, 1:28 PM
#7

Tack för alla svar. Ja, det låter ju vettigt. I alla fall till andra djur, hästar till exempel, och hundar.

Jag reggar inte mina möss i SVEMUS men jag skriver stamtavlor och säljer mina möss med stamtavlor (när jag nu säljer några). Något registreringsbevis har de ju inte, vilket är uppenbart eftersom jag inte har något registreringsnummer att uppvisa.

"Härstamningsbevis", i mina öron låter det som (jag trodde det var) när någon inte vill eller orkar skriva ut någon stamtavla, inte har lust att hålla koll på förfäderna helt enkelt. Det är ju ändå ett ganska gedigert jobb om man har många möss, eller mindre lust.

Eller att man har möss utan stamtavla och alltså har noll koll och inte kan skriva något därför.

"Härstamningsbevis" … "de kommer från mig", typ…  "härifrån stammar de - men jag har ingen koll av okänd anledning".

Jag har avlat i många år nu, och för mig är det självklart att mina möss har stamtavor!!!  Även om det är jag som skriver dem själv. 😃

nakuta
1/22/16, 2:53 PM
#8

Jag själv anser med att det kallas stamtavlor men på många andra olika föreningar inom en del andra djur säger de att det inte är stamtavla om de inte är registrerade i en förening utan då kallas det härstamningsbevis, men som sagt inte min personliga åsikt

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

ariama
1/22/16, 6:37 PM
#9

Ja, det är bra att veta hur det är. 🙂

Alana82
1/23/16, 12:55 AM
#10

Jag skriver stamtavla, mina djur har känd stam även om de inte är registrerade i någon stambok, så jag kör på det oavsett vad andra tycker

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
1/23/16, 2:52 PM
#11

Registreringsbevis = stamtavla med bevis på att musen är registerad i en klubb

Stamtavla = antavla, släktträd, förteckning/tavla över härstamning/släktskap

Härstamningsbevis = annat namn för stamtavla

.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: