Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1317 ggr
Alana82
2016-01-23 03:35

Mousery database, Någon fler som använder det?

Har precis tagit mig i kragen och lagt in alla mina små muslingar där, provade ZooEasy men den var på tok för krånglig och dyr om man ville ha några funktioner alls typ.

Är det någon här inne som har betalversionen och i så fall kan svara på om det är värt det samt hur man får tag i den?

Har provat MATS och tycker inte att det täcker in tillräckligt av det jag vill ha ut av ett sådant här program så det lutar åt ett betalprogram ändå och Mousery database var inte lika dyr som konkurenterna.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
thenameless
2016-01-23 04:06
#1

Du kan skapa en egen databas i Access eller Excell också. Det är ju program de flesta har på sin dator. Även gratisversionerna brukar innefatta databasprogram

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Alana82
2016-01-23 04:15
#2

Tror dock inte att de har alla funktioner jag vill ha, men har inte prövat så helt hundra är jag inte

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2016-01-23 07:32
#3

Nu är jag nyfiken 😃.  Vad är det för funktioner du saknar som du vill ha?

thenameless
2016-01-23 12:53
#4

Ja du väcker mitt intresse också

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Tsunamis
2016-01-23 13:54
#5

Har provat mousery database men det där att lägga in exakt alla individer i ett enda djurs stam, och allt det arbetet… yikes! Nejtack jag är så glad för SVEMUS program även om det också har lite brister 😛

MvH  Tsunamis

Grodan
2016-01-23 15:05
#6

Jag tycker mousery database är slö så jag orkar inte.

Håller med #5 önskar så att vi kunde få fixa SVEMUS reg.sajts små brister så det blir perfekt. Saknar

  • testmatings

  • inavelsgrad

  • lista på avkommor

  • färger på djuren i stamtavlan (när man bara glor o inte gör pdf)

  • mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alana82
2016-01-23 22:31
#7

Jag är en latmask ut i fingerspetsarna och så vill jag ha allt samlat på ett enda bra ställe, inte helt nöjd med MD heller kan jag säga. En grej som jag saknar är att kunna sätta egna etiketter så som namn på färger och typ, i vårt avlånga land är de flesta möss korsad typ, eller i alla fall mina är det men det finns som inget passande att sätta på en sådan mus utan man måste välja på fancy eller show bara för att ta ett exempel. Sedan finns det ingenstans att placera ett reg.nr om man har det på musen/mössen utan då får man stoppa det i typ anteckningarna.

Saknar även COI, testparningar å säkert någe annat jag störde mig på igår men har glömt för tillfället

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2016-01-24 08:49
#8

När vi nu pratar detaljer kan jag hoppa in med lite tankar.

Vi har svensk, korsad och engelsk typ. För mig är "engelsk typ" en speciell typ, som ganska lätt kan gå förlorad i avel som inte fokuserar på att behålla just den typen, även om alla föräldrar/förfäder är "engelsk".

Så, i mina ögon finns det ganska gott om "engelsk typ" som inte är särskilt typiska. Faktiskt inte alls. De är för små, öron, ögon och svansbredd/längd har krympt. Men de är fortfarande långt ifrån svensktypade, mer liknar de korsad.

Vad jag vill säga med det, vet jag inte. ☺️ Bara vädra en tanke jag haft länge, antar jag.

Och när jag ändå håller på … jag tittade i SVEMUS stamtavlor på några inköpta möss jag har.  Och tänker, att okej … "broken" … det säger mig egentligen ingenting. Annat än att jag får använda min erfarenhet av foton jag sett på de broken som avlas/avlats i Sverige, för att få något grepp om hur teckningen ser ut egentligen.

Ännu "värre" med tricolor.  Tricolor är allt som är splash med vita tecken.

För mig ska en tricolor vara en broken splash. Alla de "övertecknade berkshire splash" som "är tricolor" är det inte, i mina ögon. Och jag skriver det inte så i mina stamtavlor heller.

Jag förstår dilemmat, och säger inte att stamtavlor ska ändras.

Men JAG är utförligare i mina stamtavlor, eftersm det i praktiken gör en sådan stor skillnad, om man avlar på någon av dessa varianter. 🙂

Tsunamis
2016-01-24 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Jo jag förstår dina tankar Ariama, jag håller med om typen och broken/tri. Tror det vart en diskussion om tri nån gång och tyvärr blir det ju så att varje Splash med vita tecken får bli en tri i stamtavlan för annars så skulle man tro att det inte finns vitt iblandat om man bara reggar dem som Splash. Då blir man ju besviken när det börjar dyka upp vita fötter och huvudfläckar om man inte vill ha det.

Typ ang engelsk eller inte alltså, jag håller med men det är väldigt få färger som kan bli rent engelska i typen. Cream såklart men Black och Blue? Det är mycket man får offra på de två bara för att få lite längre svans och öron. Det är ju så viktigt med djup och intensitet för de färgerna. Tecknade varianter är snäppet värre, där får man fokusera ännu mer på fläckar och typen blir lidande. Jag slutade regga mina som korsad allt eftersom de började bli över 60 gram som vuxna. 

Kan ju bifoga en bild på en ung hane jag har nu för att illustrera båda problemen. 😛Han är (tickad) Splash med vita tecken och kommer få en vuxenvikt på runt 70g troligen, precis som hans pappa. Hans öron är bra men har för mig svansen är något kort vilket syns lite här. 

Och så har vi pappan på vågen på bild 2.

MvH  Tsunamis

Grodan
2016-01-24 18:26
#10

När det gäller typ så är det bara att informera om vad som är vad. Jag reggar samliga mina som korsade utom de jag köper in som är eng.

Men jag kan anse att eng. typ varierar från land till land samt vilken variant det är. dock orkar jag inte ta det just nu.

Vi bör försöka jobba för att få SVEMUS reg.system att bli så perfekt som vi vill.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-01-24 19:20
#11

Svemus regsystem?? Perfekt??  I mina ögon behöver det bli bra till att börja med, haha. Eller till och med "fungerande". Flåt, men …  det har hur mycket som helst att önska. T.ex. möjligheten att skriva in dödsdatum/ålder, vilket borde vara grundläggande. Mm, mm, mm. Sorry, men … 😕

thenameless
2016-01-24 19:50
#12

För er som bor i stockholm, Ni kan bara sätta ut fällor/burar  vid tunnelbanan så har ni nya brunråttor att fräscha upp genbankerna med.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

ariama
2016-01-25 06:11
#13

#12. Haha. Förutom att våra "råttor" består av musgener 😃.

Och vilda husmöss finns det också gott om lite överallt, på närmare håll än i tunnelbanan, min "garderob" t.ex. Men idén att använda dem i avel är undermålig eftersom vilda djur har vilt-tänk i huvudet  i många generationer, vilket medför att de inte är så lätthanterliga eller trivs särskilt bra i fångenskap.

#9. Först: jag gillar både dina foton och dina möss! 😃                      Om tricolor-varianterna: Fast jag skriver spl-be och inte tri när det är splash berkshire de är och inte tricolor. Tar just inte mer plats att skriva men ger mångdubbel information.

Sen finns det förstås alltid mitt-emellan-varianter då man får göra personlig avvägning. Som med broken, alla dessa broken som är broken på huvudet (en fläck på ena sidan)  och even på kroppen ( likadana fläckar symetriskt på var sida om kroppen). Eller ingen fläck alls på kroppen, bara på huvudet och baken.

Så på ett vis är det ju omöjligt att vara exakt i en kort sammanfattad text som en stamtavla är.  Å andra sidan tycker jag att man kan sträva mot så stor mängd information som möjligt, när det enkelt låter sig göras.

Annons:
ariama
2016-01-25 06:48
#14

Ett till stort tråk med svemus regsystem är att det inte går att få översikt av stamtavlorna. Vill jag veta färg/pälslag/tecken får jag klicka mig fram på varje enskild mus.

Jobbigt och tidskrävande, jag har skrivit av och gjort egna stamtavlor av mina reggade inköpta möss, eftersom svemus stamtavla inte funkar för mig "i vardagslag". 

Jag använder mig ju mycket av stamtavlorna, och vill ha dem lätt tillgängliga och överskådliga. Så ja, klubbens stamtavlor får underkänt av mig på många områden. Sorry igen…

Tsunamis
2016-01-25 09:33
#15

#13 Jodå han står mycket riktigt som bläsad berkshire i mina anteckningar men det går ju tyvärr inte skriva in Spash och bläsad berkshire, för de båda är ju teckningar och man kan bara välja en 😕 Jag har lite samma problem med ett par stycken Rumpwhite tans, det viktiga för mig är ju att belysa Rumpwhite eller inte så där har jag bara valt detta.

Jo jag önskar att vi i dagsläget kunde utveckla reggsystemet men det finns ingen som gör det. Önskar att jag fick tillgång och kunde börja kolla på det, men det får jag inte trots upprepade önskemål om det.

MvH  Tsunamis

Alana82
2016-01-25 12:36
#16

Vilka kunskaper krävs för att kunna ändra i regsystemet på svemus? jag är ingen datorhaj men jag känner folk som kanske skulle kunna vara villiga att hjälpa mig beroende på vilket dataspråk man behöver kunna samt vad för program som används mm?

Vart sitter det fast om folk som vill och kan medverka till förbättringar inte får en chans? har Tsunamis kommentar ovan (#15) i åtanke

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2016-01-25 12:43
#17

Det sitter fast hos webbadministratören som svarar väldigt sparsamt så ingenting kan göras förän tillgång ges och det har vi andra inte fått hitils. Det ska vara skrivet i php av en annan person innan nuvarande administratören tog över och gjorde vissa förbättringar men har inte tid/engagemang för mer. 

Så ja det handlar inte om att folk saknar kunskap att koda utan att folk får inte tillgång.

MvH  Tsunamis

Alana82
2016-01-25 12:45
#18

hatar php… så där rök min möjlighet att hjälpa till, det är ett dataspråk som är från helvetet… om jag inte återupptar studierna av håvetet…

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2016-01-25 15:01
#19

Jag röstar för att medlemmarna får rösta för -  om någon annan villig och kunnig kan få ge sig på att förbättra det undermåliga reg-programmet som finns nu. 😃 Det vore väl demokratiskt och bra!??  Då kan inte en person bara sitta och bestämma?

Inte för att jag vet om det är så det är, men är det så så är det sorgligt tycker jag.

// amaira som är på humör att knåpa ihop knepiga meningar 😉 .

Grodan
2016-01-30 23:54
#20

SVEMUS har gått igenom några register o stamböcker nu

  • Registreringen har varit via papper från 90-tal till 2010 (omjag minns rätt).

  • Musculus var vår första stambok. I DOS. 90-tal

  • Sedan lades alla möss in i stamboksprogrammet HOLGER, men det kraschade så all data försvann. 2000-tal

  • SVEMUS reg.sajt byggt av Tysk 2010. SVEMUS betalade 8000 kr för detta.

  • SVEMUS reg.sajt idag, omkodat och fixat och flyttat osv av K. Weidt.

.

.

Jag vill inte att ni skriver illa om personer som jobbar ideellt. Tack. Allt är inte så enkelt alltid.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: