#23 Ja helt annorlunda än med mössen!
Jag ville gärna försöka rädda den här kullen med gerbilungar, det var den sista kullen på en fin hane och den första på en fin hona. Då hon dog var det 6 stycken bebisar som vi tog in och gav kattmjölk-ersättning i 2 dygn dygnet runt. Senare hittade vi en sjunde som vi tyvärr fick avliva pga. köldskador och avsaknade bakben.
Ingen i närheten hade en gerbilhona med små bebisar, men så kom jag på att min kompis föder upp möss! Hon hade 3 dräktiga honor, och vi lånade hem två av dem. Kolbit, den svarta, hade redan fått en unge hemma hos henne så det tog inte lång tid efter vi fick hem mössen tills den första födde. Som du vet provade vi att sätta in en gerbilunge som blev halshuggen av mössen, innan musungarna hade kommit. En annan unge dog senare och det var 4 kvar då vi introducerade dem till mössen. Senare blev det bara två kvar, men en vägrade äta och dog därför :(
Vi gnuggade in en gerbilunge med spån från mammans bo och övervakade sedan i flera timmar innan vi la in en till, och en till. Jag delade inte på mössen, men det tror jag var ganska bra faktiskt. Den dräktiga honan gjorde allt jobb förutom diandet, den äkta mamman var inte alls intresserad i ungarna.