Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 989 ggr
PetQueen
2016-01-24 16:50

Rosslar hela tiden

Hej. Jag behöver verkligen hjälp nu. Jag har 2 mustjejer på lite över 1 år. Jag har bestämt mig för att inte ha några möss efter de här två. Min ena mustjej har rosslat nu i ca 2 månader. Innan var det inte så farligt, var bara några minuter om dagen sen slutade hon. På de senaste ca 3 veckorna har det blivit värre och hon rosslar princip hela tiden. Jag har försökt att ge "shocka" med vitaminer osv och det blir bra för stunden men kommer tillbaka fastän jag fortsätter. Har varit hos veterinären och fått antibiotika men inte hjälpt heler. Vad ska jag göra nu? Jag vet inte om hon lider av detta då hon fortfarande äter och dricker som hon ska och är rätt glad och aktiv. De får komma ut och leka och får egenblabdat foder. Även mycket leksaker osv i buren. Det känns dock på ett annat sätt fel att hålla henne vid liv då jag tänker att det kanske är jobbigt för henne att andas på så vis..? Vad tycker ni, kan en mus leva med Rossel utan större problem eller är det bäst att avliva? :(

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Annons:
bozboz
2016-01-24 17:27
#1

har vart med om samma o din andra mus kommer nog tyvärr snart också bli sjuk, även fast hon inte lider nu så är det bara en tidsfråga innan det blir så dåligt att hon knappt kan andas! Hon mår säkert hur bra som helst nu men snart kommer ingen av dem små må bra tyvärr :( Det bästa är att avliva dem båda när den ena verkar lida en aning annars är de tyvärr synd om mössen

Grodan
2016-01-24 18:13
#2

Rossel behöver inte vara livshotande utan kan vara slem som vibrerar i luftvägarna. Men det är inte bra att ha för mkt slem och vätska där och bakterier kan orsaka mycket skada. Det ska antibiotika hjälpa mot. Vilken antibiotika som hjälper kan man bara gissa sig fram till. Långt ifrån alla hjälper. Därför är det inte alltid en garanti att bara för att man får antibiotika utskrivet så skall musen bli frisk. Veterinären behöver vara lite insatt i vad som hjälpt de senaste mössen som haft Rossel idag och inte bara gissa på att ett bredspektra antibiotikum hjälper. Bäst är också om man kan ta något bakterieprov från näshåla eller så.

Vi resonerar så att det är de klena mössen som börjar rossla samt ev blir väldigt sjuka i Rossel. Dock kan vi ägare hjälpa dem väldigt mycket genom att ge dem en bra miljö att leva i samt supernyttig mat. Buren skall hållas ren, fri från ammoniak, stå fritt från drag mm.

För att musens immunförsvar skall få så mycket hjälp som möjligt matar man på duktigt med mat som är så naturlig som möjligt. En väl sammansatt torrfoderblandning med säd och fröer från människomathyllan rekommenderas. Färskmat som är mycket nyttig för klena sjuka möss är babyspenat, rå broccoli, gröna ärtor, rå lax, havrekli, vetegroddar, mandel.

Läs mer här: mat-som-starker-immunforsvaret

Om du känner att du behöver ge din mus extra tillskott så rekommenderar jag

reconvalescent dog pasta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

PetQueen
2016-01-24 19:56
#3

Tack så hemskt mycket för svar. Jag vet ju att de flesta rosselfalleb inte är livshotande, men att behöva höra henne dag ut och dag in andas så tungt känns så hemskt.. Jag kan bara föreställa mig hur det måste vara att andas sådär konstant. Visst, jag kan ge de ännu mer vitaminer osv än vad de får, och jag kan gå till veterinären ännu en gång. Men jag vet inte om det är värt att låta henne lida så här i veckor till för att hon kanske blir frisk sen. Hoppas ni förstår hur jag menar. Och att avliva den andra också känns lite hemskt med.. Tänk om hon inte skulle bli sjuk iallafall? usch det här är absolut det värsta när de blir sjuka. Men jag tackar verkligen för att ni tog er tid att svara! Det hjälpte mig att tänka till extra

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Alana82
2016-01-24 23:20
#4

Jag skulle nog hellre avliva lite för tidigt än för sent. Möss är duktiga på att se friskare ut än de är och precis som fåglar så gör de nästan vad som helst för att maskera hur de egentligen mår utåt, eftersom man fort blir uppäten/utstött beroende på art förstås om man är sjuklig.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Lindb
2016-01-25 19:54
#5

#3 Usch, jag vet känslan.. ❤️ när man sett hur illa det kan bli med Rossel så vill man varken utsätta sig själv eller musen för det. Så fort du märker att hon lider, att hon har svårt att andas, om rosslet inte blivit bättre utan verkar bli sämre, så anser jag att du borde låta henne somna in. Det gäller ju att ta ett beslut som man själv kan leva med i slutändan; inte avliva för tidigt, men inte heller för sent. Du kommer nog tids nog inse hur du ska göra om du värderar dom två sakerna :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2016-01-26 19:52
#6

#3 Ljudet kan vara jobbigt, men om musen är i god kondition för övrigt så finns ingen anledning till oro.

Så frågan är hur hon mår mer än hur hon låter. Glömde det. Det finns så mkt att skriva och jag har inte ro riktigt att skriva så mkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
PetQueen
2016-01-31 03:37
#7

Hej! Har tagit några dagar, i Onsdags somnade de in. Den ena (hon som rosslade) hade blivit extremt matt i pälsen, kisande ögon, dålig matlust och relativt slö de sista dagarna. Den andra började också att låta lite och se konstig ut. Så jag bestämde mig för avlivning :( Jag saknar de som otroligt mycket.. usch 💔

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Alana82
2016-01-31 03:58
#8

Stor tröstekram och all heder åt dig som tog det tunga beslutet med deras bästa för ögonen

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
2016-01-31 13:27
#9

#7 Asch då. Ibland är det illa och man kan inget göra.

Hoppas att du vill skaffa nya möss sen när du sörjt klart.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-01-31 14:47
#10

Tröstekram. Alltid tråkigt att förlora sina små vänner.

PetQueen
2016-02-03 21:35
#11

Tack så mycket allihopa ❤️

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Grodan
2016-02-05 21:47
#12

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: