Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1890 ggr
Tsunamis
2016-01-26 20:06

"Short eared mice" genetiskt små öron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Diskuterade detta i en musgrupp på Facebook. Ja vad tycker ni? De är tydligen utan defekter, hör lika bra och har inga konstigheter med skelettet i och runt örat. Anlaget är recensivt och vanlig mendel nedärvning, det finns just nu i USA och troligen inte i Europa.

Jag tycker de ser väldigt söta ut. Förmodligen inget jag skulle vilja avla men de liknar ju verkligen sorkar 😛

(har tillåtelse att visa bilderna)

MvH  Tsunamis

Annons:
Tjeja
2016-01-26 20:10
#1

Söta.. men jag tänker att de lättare skadas utan "öronvingar" som skyddar mot intrång av vatten etc tex.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Alana82
2016-01-27 00:49
#2

Det finns ju redan svensk typ med mindre öron så för mig känns det som lite överflödigt, plus att jag älskar stora öron 🤪

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2016-01-27 07:10
#3

Har sett inläggen på FB. Jo, de är söta, men själv älskar jag de stora öronen. I fb-gruppen finns verkligen "allt möjligt" både vad gäller färger och extriör, svanslösa t.ex.

Världen "krymper" via internet, och i världen finns en hel del som avlar möss, och som kan göra sig hörda och synliga när de har mysko varianter. Jag undrar om vi, inom några års framtid kanske får olika raser på möss på ett vis som inte funnits förut.

Tsunamis
2016-01-27 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Jao jo, men det blir svårare och svårare att hitta ordentliga svensktypade och det är ändå ganska stor skillnad mellan dem och dessa kortörade.

#3 Jag gillar också de storörade bäst, därav engelsktypade hemma. De fräckaste jag sett på Facebook var nog dem med superlång svans (1,5 gånger så lång jämfört med kroppen). Inte fler kotor eller något sånt utan bara längre kotor.

Ninjalånade Svartlings bild från här: (minus läskiga röda ögon) http://mus.ifokus.se/discussions/53ff1b95ce12c4627000271e-engelsk-och-svensktypad-mus

MvH  Tsunamis

Emouse
2016-01-27 20:27
#5

De liknar en blandning av mus, gerbil och sork. Visserligen söta men ingenting som jag skulle vilja ha eller hålla på med.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

LisaR
2016-01-27 23:39
#6

De ser ut att ha väldigt kort och konvext huvud. Har sett manx-möss på nätet förr men detta var nytt! Om mössen är utan defekter och lever ett fullgott liv så har jag inget direkt att påpeka mer än att jag älskar de stora nyfikna parabolerna på våra möss. Funderar lite på om de kan lokalisera ljud lika bra utan "kåpor" jämfört med en mus med normalstora öron. Av nån anledning har ju naturen gett mössen "större" öron, men små är ju smidigare och skadas inte lika lätt.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Tsunamis
2016-01-28 09:29
#8

Dom ställdes tydligen på 80-talet i USA och kallades då cobby på utställningarna och uppfödaren sa att de har haft ännu kortare huvud förut. 

Hörseln undrar jag också över. Möss hör ju väldigt bra men frågan är väl om det är en märkbar skillnad för dem med kortare öron.

MvH  Tsunamis

Grodan
2016-01-30 21:49
#9

hm…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-01-22 18:34
#10

Letade efter bilder på svensktypade möss och hittade denna tråd… inte vad jag letade efter men söta var dom! ❤️

Nordanälvens
2018-01-22 21:53
#11

Söta.. nja njä inte direkt måste jag säga 😛 Tänker också på huvudformen och ljudupptagningsförmågan som LisaR i #6

Tsunamis, vet du något mer om de kortörade idag? De syns knappt i facebookgrupperna längre.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tsunamis
2018-01-23 03:14
#12

Inget mer men mössen finns i USA och uppfödaren föder upp & säljer fortfarande.

MvH  Tsunamis

[Tisstassen]
2018-01-23 11:29
#13

Om man jämför mot hundar, vad är skillnaden på ”typade” och ”raser”?? Varför heter det inte tex rasen ”engelsk mus” eller dyl?

Annons:
Grodan
2018-01-23 13:41
#14

Ta inte hit dem snälla…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-01-23 15:26
#15

#14 skulle aldrig falla mig in iallafall. #13 kort sagt så har vi inga raser på mössen eftersom det bara är storleken som skiljer dem åt. Hos hundarna skiljer det mesta sig åt mellan raser, de är avlade för en hel uppsjö av olika arbetsområden. Så tänker jag iallafall ;)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

[Tisstassen]
2018-01-23 16:41
#16

#15 hmm men du vet inte den faktiska skillnaden? :)

Novachan
2018-01-23 16:46
#17

Öronen skiljer väl åt mellan svensktypad och engelsktypad? skulle mer av den anledningen kalla det för "ras-skillnaden".  Vet ej om det finns andra typade möss i andra länder som ser annorlunda ut…

ariama
2018-01-23 17:45
#18

Varför mössen inte har raser vet jag inte. Jag tycker nog det borde vara. Fast vi har ju ändå mest blandningar/korsningar, i alla fall utseendemässigt.

En genuin svensktypad, och en genuin engelsktypad showmus, är en enorm skillnad på, inte bara storlekmässigt även om det borde räcka till. En äkta svensktypad väger runt 30 gram och en engelsk utställningsmus runt 80-90 gram.

Men inte bara storleken avgör, utseendet skiljer med den engelskas stora öron och ögon, långsmala kropp helt annorlunda än den svensktypades kompakta kropp, och en lång svans med annan form.

Om jag tänker på hästar så finns det ju olika sorter inom samma raser, till exempel welsh mountain (liten, runt 120 cm mankhöjd), welsh (mittemellan) och welsh cob (stor, runt 150 cm och även högre).

Vad som gör att man delar upp i raser eller bara "sorter" eller vad jag ska kalla det, vet jag faktiskt inte. Olika färg räcker inte, men olika typer borde ju göra det, om skillnaderna är tillräckligt slående.

Nordanälvens
2018-01-23 19:18
#19

#16 Nej, det vet jag inte. #17 & #18 jag tänker att storleken är allt på musen. Vikt, längd/storlek på kropp, öron, ögon och svans. Större öron och längre svans ger ju automatiskt ett större intryck. Tycker det räcker gott och väl med typer och inte raser. Anser att de är för lika varandra på något vis, även om det är enorm skillnad på en linje som showavlats i generationer och en svensktypad eller korsad. I andra länder har jag på forum bara sett folk kalla engelsktypad för showtype och svensktypad för pet type/feeder, korsningar mellan typerna har jag nog inte sett något namn för.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-01-23 20:08
#20

#19 Jahaaa, jag trodde du menade bara storlek på hela musen, inte storlek av olika kroppsdelar.

Är svensktypad "originalet/ursprungliga/normala" musutseendet?

Annons:
Tsunamis
2018-01-24 08:57
#21

På smådjur tror jag man har helt enkelt bestämt sig för att inte dela upp i olika raser för det har inte funnits varken tillräckligt med intresse för det eller tillräckligt med egentliga skillnader varianterna emellan. 

Då skulle man behöva strukturera om hela utställningsstandard och ställa djuren i olika klasser för de ska i teorin inte tävla mot varandra. Idag tävlar engelsk typ mot svensk typ vilket kan anses som orättvist men de flesta domare har detta i åtanke och försöker döma så rättvist som möjligt. Standarden beskriver egentligen engelsk typ för det är vad vi vill eftersträva men den beskriver även att proportioner ska vara harmoniska i förhållande till kroppen. Dvs. ett par öron som matchar huvudet, en svans som matchar kroppslängden m.m.

Jag avskyr uttrycket svensktypat som pesten. Det är inget unikt med sverige det är bara vårat hittepå namn. Zootyp eller pettyp borde det heta istället och ja det är den typ som är närmast vildmusen jämfört med engelsk typ.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2018-01-24 09:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Helt orelaterat till detta men ville ändå visa en print screen från Facebook. Det här är bara selektering för stora öron och inte en genetisk mutation som de småörade mössen i tråden har. 

Helt otroligt egentligen 😂

MvH  Tsunamis

Novachan
2018-01-24 09:25
#23

#22 Så söt! Påminner om en fladdermus. Hon ser ju ut att sakna morrhår också.. Pälsen ser fuzzy ut - har jag fel?

Tsunamis
2018-01-24 09:32
#24

Ja den är en Lakeland mig veterligen (en lite mer hårbeklädd Nude/Hairless).

MvH  Tsunamis

Lamina
2018-01-24 11:07
#25

Sött med kortörade möss, men skulle nog inte köpa en själv. Ser inte riktigt poängen med dom. Musöron är ju jättesöta!

Fast musen i #22 Är rätt creepy.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2018-01-24 12:08
#26

#22 Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2018-01-24 18:37
#27
Annons:
Upp till toppen
Annons: